گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: بالا بودن قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا در مقایسه با قیمت‌های بازار آزاد و وارداتی، پایین بودن تقاضای نهایی برای مقاطع و روند نزولی قیمت ارز تا ساعات میانی روز گذشته عاملی شد تا خریداران شمش فولاد از ورود به مرحله رقابت در بورس کالا خودداری کنند. بازارهای فولادی در شرایطی معاملات خود را روز گذشته آغاز کردند که روند قیمت ارز همچنان روند نزولی داشت، در نتیجه این شرایط، هم در بازار آزاد و هم در معامله شمش بورس کالا تاثیر گذاشت اما از ساعات میانی روز هجوم بعضی از تجار برای دریافت کالا از فروشنده‌های عمده‌تر، از سرعت این جریان کاسته و روند نزولی بازار تا حدودی آرام‌تر شد و در نهایت نوسان قیمت میلگرد مثبت شد.

به گفته معامله گران بازار آهن به دلیل اینکه این روزها نوسان بازار ارز اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر تصمیم خریداران است در نتیجه بازار آهن‌آلات مانند بازار سهام لحظه‌ای تغییر می‌کند و نوسان آن در طول روز یکسان نیست. در نتیجه جو بازار در ساعات ابتدایی روز، تقاضا در بورس کالا را تعدیل کرد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد خریداران همانند روز سه‌شنبه برای دریافت شمش فولاد خوزستان رقابت نکردند.

به گفته یکی از کارشناسان بازار، شمش دیروز با قیمت یک هزار و ۷۶۰ تومان در بورس عرضه شده که پس از هزینه‌های معاملاتی در حدود ۱۹۰۰ تومان برای خریداران تمام می‌شود. این در حالی است که قیمت شمش وارداتی در روز چهارشنبه به یک هزار و ۹۸۰ تومان کاهش پیدا کرده در نتیجه قیمت بورس برای همه خریداران جذابیت ندارد.

از سویی یکی دیگر از مواردی که مطرح می‌شود این است که در حال حاضر تقاضا در بازار مقاطع کم است و به همین دلیل نوردکاران با احتیاط بیشتری وارد معامله شمش می‌شوند چرا که نگران روبه‌رو شدن با مازاد کالا هستند به خصوص که با نوسان‌های فعلی اگر شمش زیادی را خریداری کرده و تبدیل به محصول کنند در صورت کاهش قیمت‌ها در هفته‌های آینده و تغییر جهت بازار، با ضرر مواجه می‌شوند در نتیجه خریدهای مواد اولیه را همپای تقاضای محصول نهایی انجام می‌دهند.

به گفته یکی از تجار بازار آهن، اینکه در بعضی از روزها تقاضای مقاطع بالا می‌رود و با هجوم خریداران مواجه می‌شویم نشان‌دهنده بالا بودن تقاضا نیست بلکه این تقاضاها فقط خریدهای تجار است که کالا را در بازار دست به دست می‌کنند و خریدهای واقعی برای مصرف نیست، به خصوص که با سرد شدن هوا انتظار می‌رود بارش‌های فصلی زیادی در ماه‌های آینده داشته باشیم.

در همین حال برخی از نوردسازان بخش خصوصی در ماه‌های اخیر با مشکل نقدینگی روبه‌رو شده‌اند و به نظر کارگزاران شاید رقابتی نشدن معامله شمش در بورس کالا همین موضوع باشد.

البته تقاضا برای شمش بستگی زیاد به قیمت ارز دارد و به نظر معامله‌گران از آنجا که بازار آزاد از ساعات میانی روز تغییر جهت داد و تقاضاها بیشتر بود اگر عرضه شمش هم دیرتر انجام می‌شد احتمالا با تقاضای بیشتری هم مواجه می‌شد.

در مجموع دیروز شمش فولاد خوزستان با قیمت یک هزار و ۷۶۲ تومان ۲۷ هزار تن عرضه شد که با همین قیمت معامله شد.

البته میلگرد فولاد کویر که با نرخ ۲ هزار تومان عرضه شده بود پس از رقابت با قیمت ۲ هزار و ۶۰ تومان فروش رفت.