گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار پتروشیمی در آخرین روز مبادلاتی هفته جاری، با افزایش بیشتر رکود در معاملات همراه بود، به طوری که این موضوع سبب شد تا اکثر محصولات پلیمری ۵۰ تا ۱۰۰ تومان ارزان تر از روز گذشته پیشنهاد شوند.

به گفته فعالان اقتصادی، مبادلات در این روز بسیار ضعیف بود و بازار با توقف قیمت‌ها با ورود به بعدازظهر همراه شد. از سوی دیگر، نبود خریدار هم سبب شد تا فروشندگان بسیاری نرخ‌های پیشنهادی خود را در این روز کاهش دهند. در همین حال مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی هم با سقف قیمت برای پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰ پتروشیمی امیرکبیر به کار خود پایان داد. از سوی دیگر EX۳ در این روز خریداری نداشت. به گفته معامله گران قیمت این کالا در بازار داخل ۴ هزار و ۹۵۰ تومان پیشنهاد شد. حال آنکه نرخ تمام شده این کالا پس از رقابت در بورس ۵ هزار و ۱۰۰ تومان رقم می‌خورد و از این رو بیشتر معامله‌گران از خرید این کالا صرفنظر کردند.علاوه بر این روز گذشته پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۰۹ هم با نرخ پایه توسط کارگزاران خریداری شد. برخی از معامله‌گران معتقدند: پروانه‌های بهره‌برداری این گرید به شدت کاهش یافته است و به همین دلیل تقاضا برای آن متعادل بود. این در حالی است که بازار پتروشیمی روز گذشته با روندی نزولی به کار خود پایان داد.

نوسان ارز بی‌تاثیر بوده است!

در همین حال روز گذشته، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: تولید و عرضه محصولات پتروشیمی طبق برنامه‌ریزی‌ها ادامه دارد و مجتمع‌های تولیدی در وضعیت مناسبی از نظر تولید قرار دارند. این در حالی است که برخی از مجتمع‌های پتروشیمی با توجه به شایعه فروش خوراک با نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی به آنها در نگرانی بسیاری به سر می‌برند.

بیات همچنین در ادامه گفت: بسیاری از محصولات تولیدی از طریق بورس کالا همانند گذشته در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و در برخی موارد با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعادل بازار و عرضه و تقاضا را از طریق واردات حفظ می‌کنیم. وی در ادامه در خصوص صادرات محصولات پلیمری به کشورهای دیگر گفت: تامین نیاز داخلی اصل راهبردی صنعت پتروشیمی است و مازاد تولید پس از رفع نیاز داخل به خارج از کشور صادر می شود. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه نوسان قیمت ارز تاثیر چندانی در بازار نداشته و بورس کالای ایران محصولات را مانند گذشته عرضه می‌کند، گفت: با همکاری بورس کالا و دیگر نهاد‌های نظارتی در تلاش هستیم نظارت بیشتری در عرضه‌ها و فروش داشته باشیم. بیات چندی پیش نیز به اهمیت فروش عادلانه محصولات پتروشیمی در کشور اشاره کرده و گفته بود: امروز عادلانه‌ترین راه، عرضه محصولات در بورس است و بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی در بورس حضور دارند و محصولات خود را در این بازار عرضه می‌کنند. وی مسوولیت مدیریت عرضه را متوجه صنعت پتروشیمی خواند و گفت: باید به نحوی محصول در بازار عرضه کنیم تا همواره به میزان کافی برای تامین نیاز خریداران محصول وجود داشته باشد و از ایجاد بازار سیاه و سوءاستفاده در بازار جلوگیری شود. بیات بر رفع مشکل خریداران جزء هم تاکید کرد و گفت: باید در فروش و عرضه محصولات، به منافع خریداران توجه کنیم؛ در این زمینه نشست‌های متعددی با مدیران بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده است تا مشکلات موجود هم برطرف شود.

وی درباره برخی چالش‌ها میان مصرف‌کنندگان صنایع میان دستی در تامین مواد اولیه گفته بود: نمی‌توانیم الزام‌های خصوصی شدن را نادیده بگیریم و دولت نیز تصمیمی برای از دست دادن بازارهای صادراتی محصولات استراتژیک این صنعت ندارد ، اما با سیاست‌گذاری‌های انجام شده، تامین بازار داخل در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار دارد که در قالب مطالعه همه جانبه امکان پذیر است.