گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: در راستای افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور، حفظ ۴۵ درصد از ظرفیت تولید از برنامه‌های این شرکت است. محمد مسعود سمیعی‌نژاد افزود: براساس برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور هدف شرکت فولاد مبارکه این است که میزان ظرفیت تولید را به حدود ۱۲ میلیون تن در سال برساند. وی تصریح کرد: تا پایان سال ۹۳ با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، هدف یاد شده محقق خواهد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین از افتتاح فولاد سبا خبر داد و افزود: دومین کارخانه آهن اسفنجی و واحد تولید اکسیژن فولاد سبای شرکت فولاد مبارکه اصفهان اواخر آبان امسال با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌‌برداری می‌رسد.

وی افزود: عملیات ساخت طرح جدید تولید آهن اسفنجی برای کارخانه سبا به اتمام رسیده و تمامی مراحل آزمایش را نیز پشت سرگذاشته است.

وی ظرفیت تولید این کارخانه را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال عنوان و تصریح کرد: با احداث این کارخانه، ظرفیت کل فولاد سبای شرکت فولاد مبارکه به ۱۰ میلیون تن می‌رسد.

سمیعی‌نژاد، میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این کارخانه را دو هزار و ۳۱۴ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: یک هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال در واحد احیای مستقیم و ۵۶۰ میلیارد ریال برای تاسیسات جمعی مانند جاده‌سازی و محوطه‌سازی هزینه شده است.به گفته وی، اشتغالزایی این کارخانه برای ۲۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۵۰۰ نفر به‌طور غیر‌مستقیم است.

مدیرعامل فولاد مبارکه، با بیان ویژگی‌های این طرح گفت: این کارخانه از معدود تولیدکنندگان آهن اسفنجی محسوب می‌شود که از ظرفیت تولید بالای یک میلیون تن(مگا مدول) در سال برخوردار می‌شود . تا پیش از تابستان سال جاری ظرفیت تولید سالانه تمامی کارخانه‌های آهن اسفنجی(احیای مستقیم) در کشور، کمتر از یک میلیون تن بود، اما هم اینک این شرکت در آستانه افتتاح رسمی دومین واحد مگا مدول احیای مستقیم قرار دارد.

وی افزود: قرارداد احداث کارخانه آهن اسفنجی شرکت فولاد مبارکه اصفهان از طریق مناقصه به یک کنسرسیوم متشکل از سه شرکت ایرانی واگذار شد.

سمیعی‌نژاد تصریح کرد: کارخانه نخست مگامدول در شرکت فولاد مبارکه، تابستان امسال در طرح شهید خرازی راه‌اندازی شده بود.

وی همچنین از بهره برداری واحد تولید اکسیژن در فولاد سبای شرکت همزمان با افتتاح دومین کارخانه تولید آهن اسفنجی کشورخبر داد و خاطرنشان کرد:

از ابتدای سال ۸۸ عملیات اجرایی آن آغاز شد و احداث این واحد ۴۵ ماه به طول انجامید.

مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرد: ۵۵ درصد از تاسیسات این واحد در داخل کشور ساخته شده است.