گروه بورس کالا - بازار قراردادهای آتی سکه همچنان روی دور کاهشی قیمت‌ها مسیر خودش را طی می‌کند.

در حالی که تحلیلگران با اشاره به شرایط مذکور از افت قیمت‌ها تا زمانی که شرایط نزولی حاکم باشد خبر می‌دهند، به نظر می‌رسد در کوتاه مدت همین روند ادامه پیدا کند؛ اما در بلندمدت همچنان شرایط بسته به موضوعات سیاسی و اخبار منتشر شده متغیر است. البته دیروز نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی به مانند روزهای ماقبل کاهش اندکی داشت و قیمت‌ها در بازار آزاد ارز نیز تابع روزهای ماقبل و شرایط حاکم بر تصمیم‌گیری دولتمردان، بیشتر کاهشی بود. در حالی که بسیاری اظهار کرده‌اند ارز مورد نیاز خود از اتاق را دریافت کرده‌اند، برخی شرکت‌های خرد در حوزه پتروشیمی نیز همچنان منتظر دریافت ارز مورد نیازشان هستند و متاسفانه همچنان به دلیل تعلل و شاید سهل‌انگاری بابت پول بلوکه شده‌شان در حساب‌ها، ارزی از سوی بانک‌های عامل دریافت نکرده‌اند؛ حتی برخی شرکت‌هایی که بخشی از ارز مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند بر این باورند معادل پول بلوکه شده‌شان به آنها ارز داده نشده و بخشی از آن صرف هزینه‌های دیگر از جمله کارمزد شده و دولت آن را از حساب‌ها کم کرده، در صورتی که این میزان کارمزد را دولت قبلا هم اخذ کرده است. البته کارشناسان منتسب به دولت این قضیه را رد می‌کنند و بر این باورند با توجه به نوسانات ارزی، اضافه و کم شدن پول معادل آنها امری طبیعی بوده و حقی از کسی ضایع نشده این در شرایطی است که شرکت‌های متقاضی از وضعیت موجود ناراضی هستند و به طور غیر رسمی اعلام کرده‌اند از این به بعد سعی می‌کنند با توجه به کاهش قیمت ارز بازار آزاد و مر کز مبادلات ارزی، نیازمندی ارزی را از بازار آزاد تامین کنند.

کارشناسان، بر این باورند هرگونه توافق یا تصمیم در این خصوص می‌تواند تعیین‌کننده وضعیت موجود باشد و روند دادوستدها در بازار نقدی ارز و سکه را با تغییر مسیر رو‌به‌رو سازد. این در شرایطی است که گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون این قضیه مطرح می‌شود. در هر حال بازار آتی به تناسب بازار نقدی در انتظار توافق کامل دولت و بخش خصوصی است و هر گونه تصمیم‌گیری می‌تواند تکلیف بازار را مشخص کند؛ البته اخبار و گزارش‌های منتشرشده پیرامون سرانجام مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ می‌تواند فضای جدیدی پیش روی بازار ترسیم کند.

در مجموع در بازار دیروز قیمت‌ها با سیر نزولی همراه شد؛ سکه سررسید آذرماه با ۷۱/۱ درصد کاهش در مبادلات عصر و ۱۸/۰ درصد در مبادلات صبح در محدوده یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۳۴ هزار تومان، سررسید دی‌ماه با کاهش ۸۱/۲ درصدی در محدوده یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان و یک میلیون و ۱۷۳ هزار تومان و سررسید بهمن ماه با افزایش ۳/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۷۳/۱ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان و یک میلیون و ۲۰۶ هزار تومان قرار گرفت.