گروه بورس کالا- هفته گذشته میانگین قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی نوسان زیادی را تجربه کرد به طوری که میلگرد در بالاترین رقم به 2 هزار و 200 تومان هم رسید اما در پایان هفته به 2 هزار و 150 تومان رسید. این موضوع باعث شد تا بخشی از خریداران خرد از بازار عقب‌نشینی کرده و به امید کاهش قیمت‌ها از خرید خودداری کنند.

تیرآهن هم از ۴۵۰ هزار به ۴۳۰ هزار تومان در هر شاخه افت کرد. این در حالی است که به نظر می‌رسد قیمت ارز و شایعات همچنان مرکز توجه و پاشنه آشیل بازار است و تنها عامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها این دو موضوع است و عرضه و تقاضای بازار به دست به دست چرخیدن کالا در میان معامله‌گران محدود شده است.
نبود تقاضاهای پروژه‌ای و عمده، خریداران این بازار پر نوسان را به مصرف‌کننده‌های کوچک و خرد محدود کرده و نوسان‌های ناشی از این وضعیت تنها گریبان همین خریداران خرد را گرفته است.
از این رو در حال حاضر یک موضوع بسیار مهم به نظر می‌رسد و آن اینکه آیا با در نظر گرفتن هزینه واردات محصولات اولیه، تجار می‌توانند شمش وارد شده را با قیمت‌های پایین تری به بازار عرضه کنند که در نهایت انتظار افت قیمت مقاطع را داشته باشیم.
به گفته یکی از واردکننده‌های شمش، در حال حاضر با هزینه واردات و این موضوع که تنها بخشی از وجه شمش وارد شده به کشور با ارز پایین‌تر از دلار 2 هزار و 100 تومان پرداخت شده نه همه آن، در نتیجه بعید است که بتوان شمش ارزان‌تر پیدا کرد مگر اینکه فروشنده‌های شمش به بازار ایران به دلیل نزدیک بودن فصل سرما و کند شدن حمل و نقل کالاهای فولادی و پیش‌بینی کاهش تقاضای ایران، قیمت فروش خود را پایین بیاورند. هرچند دیروز قیمت شمش وارداتی به 1980 تومان کاهش پیدا کرد.
اصولا در حال حاضر همین موضوع بین تجار مطرح شده که اگر قرار باشد سازمان‌های نظارتی نرخ محصولات نهایی را کنترل کنند آیا این اقدام در حالی‌که میانگین قیمت مواد اولیه به خصوص محموله‌های وارداتی بالاتر تمام می‌شود، تاثیرگذار خواهد بود یا خیر.
به گفته تجار بازار آهن طی هفته گذشته مطرح شدن شایعاتی در خصوص بهبود مذاکرات بین‌المللی باعث شد تا نوسان‌های بازار فولاد همانند نوسان‌های بازار سهام لحظه‌ای باشد که این نشان می‌دهد پیش‌بینی‌ها متفاوت و شایعات بیش از پیش تاثیرگذار است.
این شرایط باعث شد تا معاملات، روند قیمت‌ها و تقاضا در بورس متفاوت از شرایط بازار باشد به طوری که برای مثال در حالی که میانگین قیمت محصولات فولادی و شمش در بورس کالا طی روز چهارشنبه ثابت ماند و خریداران کمتری وارد رینگ شدند اما از ساعات میانی روز و پس از اتمام معاملات بورس قیمت میلگرد در بازار افزایش پیدا کرد.به نظر می‌رسد در این شرایط تداوم عرضه‌های بورس برای کاهش میزان انحصار بازار و به خصوص عرضه فولادسازان خصوصی می‌تواند تا حدودی در منطقی شدن قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.