دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار در بورس انرژی ابلاغ شد

سنا - هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس انرژی را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، این دستورالعمل شامل ۵۳ ماده و ۲۶ تبصره اواخر مهرماه به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس رسید. در این دستورالعمل آمده است: دارایی پایه، دارایی موضوع اوراق بهادار مبتنی بر کالا است و عرضه‌کننده شخصی است که کالای وی در فهرست نرخ‌های بورس درج شده است.

فرم تطابق کالا نیز فرمی ‌است که بر اساس فرم نمونه بورس، جهت تطبیق مشخصات و استاندارد کالای مشابه با مشخصات و استاندارد یکی از کالاهای پذیرفته شده پس از تایید توسط مشاور پذیرش، به بورس ارائه می‌شود.

درعین حال، کالای مشابه کالای منطبق بر مشخصات و استاندارد یکی از کالاهای پذیرش شده در بورس با تولیدکننده متفاوت است و کالای خارج از گونه (Off-grade)، کالایی است که مشخصات اصلی آن منطبق بر یکی از کالاهای پذیرفته شده در بورس است، لیکن یک یا چند مشخصه آن با کالای اصلی متفاوت است، به گونه‌ای که تفاوت مزبور موجب تغییر در ماهیت، نوع یا کاربرد آن نمی‌شود.

همچنین مشاور پذیرش، شخصی است که به عنوان رابط متقاضی و بورس، تمام یا بخشی از وظایف متقاضی در فرآیند پذیرش، درج یا عرضه را به نمایندگی از طرف وی انجام می‌دهد.

براساس این دستورالعمل، بیانیه عرضه، مجموعه اطلاعاتی است که متقاضی عرضه کالا در بازار فرعی ملزم است در اختیار بورس قراردهد تا قبل از عرضه کالا، جهت اطلاع عموم از طریق سایت رسمی بورس منتشر شود. فرم نمونه بیانیه عرضه به تصویب هیات مدیره بورس می‌رسد.

در این دستورالعمل آمده است: بورس انرژی دارای سه بازار فیزیکی، مشتقه و فرعی است. بازار فیزیکی شامل سه تابلوی برق، نفت و گاز و تابلوی سایر حامل‌های انرژی و بازار مشتقه شامل سه تابلوی قرارداد سلف موازی استاندارد، قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله است.