گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: طی هفته گذشته بازار مقاطع یکی از بدترین دوران‌های خود را گذراند، به طوری که نبود تقاضا معاملات بورس را به طور کامل متوقف کرد و پیش‌بینی‌ها از آینده هم به طور کلی با تردید زیادی مواجه شد. میانگین قیمت میلگرد در طول هفته گذشته به 1800 تومان کاهش پیدا کرد، اما در اواسط هفته مجددا با رشد به 1980 رسید، اما ناپایداری نوسان قیمت ارز و اعلام برنامه‌های متفاوتی در خصوص بورس و کنترل‌های قیمتی، شرایط بازار را دگرگون کرد و در پایان هفته مجددا قیمت‌ها نزولی شد.

در همین حال تیرآهن تا حدودی همین نوسان‌ها را پشت سر گذاشت، اما کمی متفاوت‌تر به طوری که قیمت آن در پایان هفته افزایشی شد. به گفته معامله‌گران از آنجا که میانگین قیمت ورق در بازار آزاد کاهش پیدا کرده و به مرز ۱۸۰۰ تومان رسید و در بورس هم میانگین قیمت آن ثابت ماند. به نظر می‌رسد خرید تیرآهن به منظور تبدیل آن به تیرورق دوباره با استقبال خریداران مواجه شده است.
روند نزولی بازار در هفته‌های اخیر اگرچه امیدواری‌هایی را در دل خریداران خرد بازار ایجاد کرد، اما در عین حال باعث زیان شدید برای تجار شده و دل‌زدگی آنها را به دنبال داشت، در نتیجه انگیزه برای خرید از بورس کمتر از هفته قبل شد و کمتر خریداری تمایل به انجام معامله در بورس داشت.
به گفته معامله‌گران بازار اگر قیمت شمش وارداتی را هر کیلو ۱۷۰۰ تومان در نظر بگیریم قیمت تمام شده محصول نمی‌تواند کمتر از ۱۹۰۰ تومان باشد بنابراین نرخ‌ها در بازار میلگرد در حال حاضر در محدوده کف قیمتی است.
از آنجا که افت شدید تقاضا باعث می‌شود تا خریدهای تجار از کارخانه‌ها به شدت کاهش یابد در نتیجه با سیاست انقباضی بانک‌ها، صنعت فولاد باید محصول خود را برای تامین نیاز مالی پیش‌فروش کند.
البته ارائه تسهیلات اعتباری به خریداران شمش بورس کالاها هم که قرار بود طی هفته گذشته صورت بگیرد به هفته جاری موکول شده و این در حالی است که عرضه‌کننده‌های دولتی فولاد در بورس کالا هنوز برنامه‌ای برای کاهش قیمت اعلام نکرده‌اند.
به نظر کارشناسان بازار اگر به دنبال کاهش قیمت فولاد هستند باید در اندیشه تامین نیازهای مالی این صنعت نیز باشیم.
نکته دیگری که هفته گذشته تقاضا را برای محصولات بورسی کاهش داد اعلام خبر محول شدن تعیین قیمت محصولات به سازمان حمایت بود. با در نظر گرفتن اینکه مدت‌ها است نظارت‌های شدید بر معاملات فولادی‌ها برداشته شده در نتیجه این اقدام کمی برای معامله‌گران و فعالان بازار فولاد عجیب و غیر قابل پذیرش است؛ چرا که در صورت وقوع این امر بورس دو راه دارد، نخست چند قیمت مجزا برای کالاهای تولید شده در واحدهای دولتی و خصوصی یا تعیین یک قیمت مشخص برای همه کالاهای مشابه.
با در نظر گرفتن این موضوع که هزینه تولید فولاد در واحدهای فولادی با در نظر گرفتن دولتی بودن یا نبودن آنها متفاوت است در نتیجه به نظر می‌رسد این روش به راحتی امکان‌پذیر نباشد. به دلیل پیچیدگی این موضوع است که روز چهارشنبه هفته گذشته نیز کارگزاران بورس کالا انتظار زیادی برای تایید قیمت‌های اعلامی هفته آینده از سوی بورس کشیدند و تا ساعات پایانی روز همچنان این موضوع مشخص نبود که آیا عرضه‌کننده‌ها مجبور به کاهش قیمت می‌شوند یا خیر.
با توجه به ایرادات و انتقاداتی که در هفته‌های اخیر به بورس کالا شده به نظر می‌رسد حساسیت‌ها برای تعیین قیمت‌های پایه پس از پتروشیمی‌ها به رینگ فولادی‌ها هم رسیده از این‌رو این موضوع می‌تواند تاثیر بیشتری بر خریداران و درجه تردید آنها داشته باشد.
هفته گذشته میانگین قیمت بیلت در بندر انزلی به 1800 و در بندر امام در محدوده 1700 تومان بود با این شرایط برخی معتقدند که فولاد خوزستان باید شمش خود را تا مرز یک هزار و 600 تومان درهر کیلو پایین بیاورد تا بتواند رقابت کند و در این میان به نظر برخی از معامله‌گران تعیین ال‌سی و اعتبار بانکی نمی‌تواند نظر خریداران را جلب کند. به گفته یکی از تجار کاهش تولید تنها راه بالا نگه داشتن قیمت است، اما از سوی دیگر تحلیل دیگری وجود دارد و آن اینکه اگر فولاد خوزستان قیمت محصول خود را پایین بیاورد امکان اینکه بازار شوکه شود زیاد است و نگرانی و فرار خریداران را بیشتر می‌کند.
با توجه به اینکه ممنوعیت صادرات برخی از کالاهای فولادی حذف شده در نتیجه به نظر می‌رسد این هفته باید دید این تصمیم آیا تاثیری بر عملکرد تجار و خریداران سرمایه‌ای بازار آهن خواهد گذاشت یا خیر. از سوی دیگر به نظر می‌رسد برخلاف هفته‌های قبل اتفاقاتی که در بورس میافتد تاثیر گذاری زیادی بر بازار داشته باشد و چشم‌ها به عرضه ذوب آهن و فولاد خوزستان دوخته شده است.