گروه بورس کالا- در حالی موسسات رتبه‌بندی مودی و فیچ نسبت به کاهش رتبه اعتباری آمریکا در ماه‌های آینده هشدار دادند که بانک مرکزی اروپا در تازه‌ترین نشست خود در روز پنج‌شنبه نرخ بهره بانکی اروپا را تغییر نداد. این در حالی است که موسسه مودی و فیچ چشم‌انداز بلندمدت اقتصاد آمریکا را منفی ارزیابی و اعلام کرده‌اند اگر دولت و کنگره آمریکا تا ابتدای سال 2013 میلادی نتوانند به توافق نهایی در خصوص راهکارهای کاهش کسری بودجه و بدهی‌ها دست یابند، رکود اقتصادی این کشور قطعی خواهد بود.

از سوی دیگر ناآرامی‌های یونان هم سبب شده تا گمانه‌زنی‌ها حاکی از خروج این کشور از منطقه یورو در سال ۲۰۱۴ باشد.
در همین حال در روزهای اخیر بازار فلزات با نوسان آرام قیمت ها همراه بوده، به طوری که قیمت مس، آلومیینوم و قلع در مبادلات هشتم نوامبر کاهش یافتند، سرب و نیکل هم ثابت بودند، اما آلیاژآلومینیوم و روی با رشد قیمت نسبت به مبادلات روز هفتم نوامبر روبه‌رو شدند.
رشد قیمت روی، ثبات سرب و افت آلومینیوم
به این ترتیب هر تن مس در این روز 49 دلار افت قیمت داشت و با قیمت 7 هزار و 605 دلار و 50 سنت معامله شد. خرید نقدی این کالا 7 هزار و 605 دلار بود. از سوی دیگر آلومینیوم در این روز 3 دلار کاهش قیمت داشت و قلع هم افتی معادل 30 دلار در هر تن را تجربه کرد.
از این روز هر تن آلومینیوم در این روز با نرخ یک هزار و ۸۹۷ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. خرید نقدی این کالا هم یک هزار و ۸۹۷ دلار بود. قلع هم در این روز با قیمت ۲۰ هزار و ۵۵۰ دلار داد و ستد شد، خرید نقدی این کالا هم ۲۰ هزار و ۵۴۵ دلار رقم خورد.
البته دو فلز سرب و نیکل در مبادلات روز هشتم نوامبر روند ثابتی داشتند و به این ترتیب سرب با قیمت 2 هزار و 203 دلار و نیکل هم با نرخ 15 هزار و 960 دلار معامله شد. از سوی دیگر آلیاژآلومینیوم و روی در این روز به ترتیب با رشد 4 و 18 دلاری روبه رو شدند. به این ترتیب هر تن آلیاژآلومینیوم در این روز با قیمت یک هزار و 815 دلار و هر تن روی با نرخ یک هزار و 888 دلار و 50 سنت داد و ستد شد. خرید نقدی این دو کالا به ترتیب یک هزار و 814 دلار و یک هزار و 888 دلار رقم خورد.
ثبات قیمت بیلت و افت کبالت
با این حال در این روز مبادلات نقدی و آتی بیلت نسبت به روز هفتم نوامبر ثابت بود. از این رو خرید و فروش نقدی بیلت به ترتیب با قیمت‌های 300 و 310 دلار ثبت شد. حال آنکه در این روز مبادلات کبالت با افت قیمت‌ها روبه‌رو شد، اما مولیبدن ثابت ماند.
به این ترتیب خرید و فروش نقدی کبالت به ترتیب ۹۰۰ و ۲۶۰۰ دلار افت داشت. همچنین خرید و فروش ۳ ماهه این کالا هم به ترتیب با افتی معادل ۷۵۰ و ۳۵۰ دلار نسبت به مبادلات روز هفتم نوامبر روبه‌رو شد. از سوی دیگر خرید و فروش ۱۵ ماهه کبالت هم در این روز ۵۵۰ دلار افت قیمت را به ثبت رساند. در همین حال خرید و فروش نقدی و آتی مولیبدن در این روز ثابت ماند و تغییری نکرد.