انتظار برای ارز مبادله‌ای
گروه بورس جهانی - سحر نمایشی: روند معاملات فلزات در بازار آزاد در هفته گذشته نوسانی بود، به طوری که یک شنبه گذشته بعد از دو روز تعطیلی، مبادلات نسبت به آخرین روز از هفته قبل کاملا ریزشی آغاز شد.
البته روز دوشنبه نیز این روند ادامه داشت تا اینکه در روز سه شنبه به دلیل صعود نرخ ارز قیمت‌ها اندکی جان گرفت. اما از آنجا که رشد نرخ ارز پایدار نبود قیمت‌ها در روز چهارشنبه نزولی شد و تا پایان هفته با این روند ادامه داشت.

از سوی دیگر نیز موقعیت فلزات پایه طی هفته گذشته در بورس لندن به دلیل انتظار نتایج انتخابات با نوسان همراه شد، تا اینکه در آخرین ساعات روز سه‌شنبه با مشخص شدن نتایج انتخابات، بازار تغییر موقعیت داد و روند صعودی در پیش گرفت.
در بازار داخل نیز با اینکه همه چیز آرام به نظر می‌رسید، اما معاملات راکد بود و فعالان بازار از موقعیت‌های خرید و فروش کاملا ناراضی بودند.
به گفته یکی از فعالان بازار قیمت برخی از فلزات که درهفته گذشته در بورس عرضه نشد، حدودی بود و بازار خود به قیمت‌ها سمت و سو داد و تا عرضه دیگر در بورس کالا و حل اختلافات بر سر انتخاب ارز مبادله‌ای یا ارز آزاد، قیمت‌های واقعی مشخص نخواهد شد.
از سوی دیگر در هفته گذشته خبری از سوی سازمان حمایت منتشر شد مبنی بر اینکه نرخ ارز مبادله‌ای مبنای فعالیت تمامی عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان در بورس کالا است.
همچنین، براساس تصمیمات جدید، ازاین پس درمحاسبه قیمت پایه کالا در بورس کالا ‌نرخ ارز مبادله ای روز مد نظر بوده و لحاظ قیمت‌های فراتر از آن مصداق گرانفروشی است و با متخلفان از این قاعده برخورد تعزیری خواهد شد.