دورنمای صعودی طلا؛ پیامد پیروزی اوباما در انتخابات ایالات متحده
گروه بورس کالا- سردار خالدی: نوسان بازار سکه و ارز ادامه یافت اما در پایان روزپنج‌شنبه نسبت به روز شنبه هفته گذشته قیمت سکه در قراردادهای آتی کاهش نزدیک به دو درصدی را تجربه کرد، این در حالی است که کاهش قیمت‌ها پایدار نیست و ممکن است به تبع از تحولات بازارهای جهانی و از سویی تغییرات بازار داخلی شرایط برای افت و خیزهای غیر قابل پیش‌بینی مهیا شود.

اوباما پیروز شد، طلا جان گرفت
افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی اولین پیامد پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری بود؛ تحرکات مثبت قیمت‌ها در شرایطی ادامه پیدا کرد که با برنده شدن باراک اوباما رییس جمهور فعلی ایالات متحده انتظارات مبنی بر ادامه و استمرار سیاست‌های پولی معروف QE۳ قوت گرفته است. البته متناسب با این سیاست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا «اسپایدر» (SPDR) اعلام کرد به ذخایر طلای خود اضافه کرده و به نظر می‌رسد بسیاری از سرمایه‌گذاران با دورنمای صعودی برای بازارهای طلا، موقعیت‌های خرید را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که روزپنج‌شنبه در جلسه ماهانه بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام شد این بانک سیاست‌های پولی خود را تغییر نمی دهد و نرخ بهره در همان عدد ۷۵/۰ درصد باقی می‌ماند، بانک مرکزی انگلیس نیز نرخ بهره خود را بدون تغییر اعلام کرد. البته تغییرات بازارها به تصمیم گیری‌ها در اقتصاد ایالات متحده و چین برمی‌گردد؛ پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده سوال اصلی این است که آیا با توجه به عدم توافق روی افزایش مالیات ثروتمندان (تاکید بر پایین نگه داشتن مالیات) و از سویی عدم کاهش بودجه اقتصاد ایالات متحده می‌تواند از کاهش کسری بودجه شدید و بدهی‌های سنگین رهایی یابد؟ پاسخی که به طور مستقیم می‌تواند روی شرایط رکودی فعلی اقتصاد این کشور تاثیرگذار باشد. منتقدان با بیان اینکه با توجه به سیاست‌های فعلی، نرخ تورم و نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت بر این باورند با شرایط موجود، احتمال ادامه رکود غیرممکن نیست. این در شرایطی است که فدرال رزرو اعلام کرد سیاست‌های پولی اعمال شده روی بهبود بازار کار و وضعیت مسکن تاثیر خوبی گذاشته و این نهاد مصمم است برای بهبود اوضاع، سیاست‌های تزریق نقدینگی‌ها را ادامه دهد.
البته موضوع سیاست‌های پولی ایالات متحده تنها بخشی از عوامل تاثیر گذار روی روند بازارها است؛ برگزاری کنگره حزب کمونیست چین از روز پنج شنبه هفته گذشته به منظور تغییر رهبری و انتقال قدرت در شرایطی که رهبری جدید این کشور قصد دارد با سیاست‌های اصلاحی جدید برنامه‌های سیاسی و اقتصادی این کشور را طی 5 تا 10 سال آینده تعیین کند از فاکتورهای تاثیرگذار روی تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران بوده است.
سرمایه‌گذاران متناسب با برآیند اتفاقات اخیر، انتظار دارند رسیدن به سطوح قیمتی یک هزار و ۸۰۰ دلار تا ۲ هزار دلار به ازای هر اونس تا قبل از پایان سال جاری میلادی برای طلا امکان پذیر باشد.
روند بازار ارز و سکه تغییر می‌کند؟
در بازارهای داخلی، نوسان‌ها ادامه دارد و تا زمانی که وضعیت به همین صورت باشد و دولت در قبال بازار ارز سیاست منسجم و واحدی را اعمال نکند چه بسا افت و خیزها ادامه خواهد داشت‌و‌سرمایه‌گذاران با حالت تردید معاملات را دنبال می‌کنند. برخی تحلیلگران شرایط کوتاه مدت بازار ارز و سکه را نزولی ارزیابی می‌کنند و بر این باورند با سیاست‌هایی مبنی بر فروش ارز صادرکنندگان با قیمت مشخص و به نوعی تزریق ارز، شرایط التهاب تا حدودی کم خواهد شد، اما سوال اصلی این است که این تدابیر تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و آیا صادرکنندگان راضی می‌شوند همچنان به این روال ادامه دهند؟ این در حالی است که وضعیت مبهمی از آینده ترسیم می‌شود؛ البته در صورتی که عوامل برونزای سیاسی دست به دست هم بدهند و شرایط برای بهبود اوضاع فراهم شود چه بسا شرایط نزولی ادامه خواهد یافت اما تمام این گفته‌ها در حد گمانه زنی است و همه این شرایط بستگی به تصمیم‌گیری‌های دولت در این خصوص دارد. برخی از تحلیلگران نیز از افزایش قیمت‌ها در آینده نه چندان دور خبر می‌دهند و آن را به عنوان چشم انداز بازار ترسیم می‌کنند؛ در هر حال به نظر می‌آید روزهای آینده دستخوش تغییرات گسترده‌ای باشیم و به تبع از این اوضاع، روال قیمت‌ها و رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران عوض شود.
در بازار آتی، آینده مبهم است
دادوستدها در بازار آتی متناسب با بازار نقدی در شرایطی نوسانی بود که پیش‌بینی از آینده بازار همچنان به وضعیت بازار نقدی گره خورده، اما موضوعی که در بازار آتی مطرح شده این است که سیاست‌ها و تدابیر مدیریت قراردادهای مشتقه در چند هفته گذشته اگر چه در پی کاهش التهاب‌ها و افزایش قیمت‌ها بوده، اما روی حجم و ارزش مبادلات نیز تاثیرگذار بوده و به نوعی از عمق بازار کاسته؛ این در حالی است که برای اغلب سرمایه‌گذاران همچنان نگرانی‌ها بابت افزایش میزان وجه تضمین قراردادهای آتی و از سویی محدودیت‌ها در بازار وجود دارد و تاکید بر این است که بورس در این خصوص تجدیدنظر به عمل آورد اگر چه به نظر می‌رسد با وجود همه این تدابیر، بازار مسیر خود را می‌رود و دادوستدها شرایط بهتری پیدا کرده است. بازار قراردادهای آتی در مجموع طی چهار روز کاری (ازابتدای روز یکشنبه تا پایان روز چهارشنبه) ۴۶ هزار و ۷۷۰ قرارداد به ارزش ۶ تریلیون و ۳۴۸ میلیارد و ۳۵۶ میلیون و۴۵۰ هزار ریال معامله شد. برای سررسیدهای آبان‌ماه ۴ هزار و ۵۵۴ قرارداد به ارزش ۵۵۹ میلیارد و ۷۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال، سررسیدهای آذرماه ۷ هزار و ۲۴۳ قرارداد به ارزش ۹۳۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال، سررسیدهای دی‌ماه ۳۴ هزار و ۹۷۳ قرارداد به ارزش ۴ تریلیون و ۸۵۲ میلیارد و ۵۸۳ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال دادوستد شد.
روند قیمت‌ها نیز در حالی با نوسان دنبال شد که در پایان روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه قیمت‌ها کاهشی بود؛ سکه سررسید آبان‌ماه 17 هزار و 983 تومان(47/1 درصد)، سررسید آذرماه 26 هزار و 273 تومان(06/2 درصد) و سررسید دی‌ماه 10 هزار و 491 تومان(77/0 درصد) افت داشت. پیش‌بینی‌ها نسبت به روند قیمت‌ها در بازار طی هفته پیش رو نیز علاوه بر اینکه از بازارهای جهانی وام خواهد گرفت منتظر اخبار و گزارش‌های داخلی خواهد بود، اما در مجموع روند دادوستدها به گونه ای است که نمی شود به پایدار بودن قیمت‌ها اطمینان کرد و چه بسا این روند تنها برای مدت کوتاهی ادامه داشته باشد.