شمش فولاد دوباره بدون خریدار ماند

گروه بورس کالا - به‌رغم کاهش قیمت شمش فولاد خوزستان در دو مرحله که جمعا در مقایسه با آخرین نرخ فروش رفته این کالا در بورس ۸ درصد پایین‌تر بود و حتی با وجود اینکه تسهیلات خرید برای مشتریان در نظر گرفته شده بود، این کالا دوباره بدون خریدار باقی ماند. در شرایطی که نگرانی‌هایی از بابت بروز خلأ واردات شمش برای ماه‌های آینده مطرح است و به نظر می‌رسد فولادسازان باید از الان به فکر تامین شمش باشند این عدم استقبال از شمش فولاد خوزستان با تعبیرات متفاوتی روبه‌رو شد. برای مثال برخی از کارگزاران معتقدند که خریداران با توجه به کاهش‌های اخیری که در قیمت آهن‌آلات رخ داده در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند، اما برخی نیز معتقدند در یک ماه اخیر که تقاضای بازار فولاد کاهش زیادی داشت، موجودی انبار فولادسازان زیاد شده و دپوی کالا و نگرانی از عدم‌فروش کالا، خرید شمش را بدون توجیه کرده است.

از این رو موضوع کاهش نقدینگی هم مطرح می‌شود؛ به‌طوری‌که پایین بودن تقاضای بازار و معاملات کم مقاطع در روزهای اخیر عاملی شد تا بخش قابل توجهی از کالاهای تولید شده از سوی فولادسازان معامله نشود و آنها به نقدینگی نرسند، از این رو وارد معامله شمش نمی‌شوند.

شمش فولاد خوزستان در حالی معامله نشد که قیمت آن تا ۸ درصد کاهش پیدا کرده بود و زمان تسویه وجه آن نیز ۱۵ بهمن‌ماه که ۴۵ روز بعد از روز تحویل کالا بود، تعیین شده بود.

با توجه به اینکه محصولات ذوب آهن هم که برای روز یکشنبه با کاهش قیمت عرضه شده بود، مورد توافق بورس قرار نگرفت و عرضه نشد و دیروزهم محصول فولاد خوزستان هم معامله نشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد بازار در کنار همه مشکلاتی که برای تولید‌کننده‌ها ایجاد شده، از سوی دیگر در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هم هست.

در این شرایط پیش‌بینی آینده بازار سخت است و بیشتر خریدارانی که قصد خرید دارند هم فعلا وارد بازار نمی‌شوند.