گروه بورس کالا - سحر نمایشی: بازار فلزات این روز‌ها در سکوت به سر می‌برد. قیمت‌ها کاهش یافته در حالی که خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. دیروز قیمت نیکل، مس، آلومینیوم، روی و سرب کاهش یافت و تنها قیمت قلع ثابت ماند. به گفته کارشناسان دلیل کاهش قیمت فلزات پایه علاوه بر عوامل داخلی کاهش نرخ این فلزات در بورس لندن بوده است.

شاید روندی که بازار در پیش گرفته ظاهری خوشایند داشته باشد، اما معامله‌گران از این وضعیت راضی به نظر نمی‌رسند. به گفته یکی از فعالان بازار وقتی نرخ ارز صعودی شد، از آنجا که تاثیر بسزایی در رشد قیمت‌ها داشت، عده‌ای از فعالان بازار به دلیل ترس از گران‌تر شدن کالاها، به مقدار زیادی خرید کردند و اکنون که بازار نزولی شده است مجبورند کالاها را با ضرر به فروش برسانند. بی‌اعتمادی نسبت به بازار سبب شده از یک طرف فروشندگان منتظر افزایش دوباره باشند و از طرف دیگر خریداران به اندازه مصرفشان خرید کنند. به گفته وی این روزها پیش‌بینی بازار بسیار سخت شده؛ چرا که در پاسخ به این سوال جواب مشخصی از سوی کارشناسان شنیده نمی‌شود.
این فعال بازار در ادامه با انتقاد از روند گذشته و حال بازار، وضع موجود را مصداق مثل نه به آن شوری شور نه به این بی‌نمکی دانست و گفت: البته این وضع بیشتر در مورد معامله‌گرانی صدق می‌کند که در زمان صعود قیمت‌ها برای ترس از خالی ماندن انبارهایشان خرید کرده‌اند. آگاهان بازار معتقدند که بازار نیازمند تعادل است نه ترحم. به نظر آنها وقتی ویروس گرانی در بازار پخش می‌شود باید فکری به حال درمان آن کرد و پله پله وضعیت را سامان بخشید. مسوولان باید این تعادل را همیشه حفظ کنند و نباید تنها زمانی که بازار از بین می‌رود به فکر چاره باشند؛ چرا که با این کار کمکی به بازار نکرده و برعکس اثرات مخرب می‌گذارند.