گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود افت و خیز زیادی که بازار فولاد طی هفته گذشته پشت سر گذاشت روند قیمت‌ها، هم در مورد میلگرد و هم در مورد تیرآهن در مقایسه با هفته قبل روند صعودی داشت. اما این به معنی رونق بازار نبود، بلکه برعکس معاملات بازار فولاد، هم در بازار آزاد و هم در بورس به طور کلی روند منفی داشت و تقاضا به شدت کاسته شد به طوری که حتی در مورد عرضه فولاد خراسان در روز چهارشنبه هم، بخشی از تقاضاها به دلیل تردید زیادی که وجود داشت در زمان مچینگ معامله خود را نهایی کردند.

هیجان‌های لحظه‌ای و عواقب آن
به گفته معامله‌گران بازار فولاد در ماه‌های اخیر روند قیمت‌ها، به وضوح شرایط غیر عادی به خود گرفته و از این جهت یکی از نادرترین دوران‌های خود را می‌گذراند. علت تحلیل مذکور این است که با وجود تقاضای بازار که به شدت پایین است و در مواردی قیمت‌‌گذاری‌ها تنها از سوی فروشنده و بدون حضور خریدار در بازار انجام می‌شود، از سوی دیگر شاهد ثبت قیمت‌هایی هستیم که در تاریخ معاملات بازار فولاد رکورد محسوب می‌شود.
به گفته یکی از معامله‌گران بازار در حال حاضر قیمت میلگرد که در محدوده ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰ تومان در نوسان است، در شرایطی از سوی بنگاه‌های معاملاتی آهن روزانه پیشنهاد می‌شود که بعضی از روزها شاهد این موضوع هستیم که یک محموله قابل‌فروش از چند بنگاه پیشنهاد می‌شود. به نظر وی این پدیده نشان می‌دهد که فروشنده‌ها به سختی می‌توانند کالاهای خود را در بازار به فروش برسانند. یکی از پیامدهای این موضوع پیچیده شدن عرضه‌ها در بازار است؛ چرا که در یک زمان وقتی تقاضایی وارد بازار می‌شد این تقاضا در بازار به اصطلاح پیچیده شده و باعث بالا رفتن قیمت می‌شد اما شواهد نشان می‌دهد که این بار گردش یک محموله قابل عرضه در بازار و دست‌به‌دست چرخیدن آن در میان واسطه‌ها است که باعث می‌شود میانگین قیمت آن افزایش پیدا کند.
در این میان با کوچک‌ترین سیگنالی که ناشی از عدم فروش یک کارخانه یا یک بنگاه معاملاتی است بازار فولاد به سرعت عکس‌العمل نشان داده و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد حال آنکه در این شرایط فروشنده‌های شمش وارداتی نیز به سرعت در نرخ‌های خود تجدید نظر کرده و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. این شرایط باعث شد تا بازار به دلیل نوسان‌های بی‌دلیل و حباب قیمتی که در دو هفته قبل و تحت این شرایط به ثبت رساند در ابتدای هفته دوباره با سیر نزولی قیمت‌ها روبه‌رو شود به طوری که میلگرد به پایین‌تر از 1750 تومان رسید.
ثبات قیمت‌ها در بورس
البته قیمت‌های بورس طی این مدت تغییر چندانی نداشت و معاملات پایان هفته هم بدون تغییر قیمت انجام شد به طوری که میلگرد فولاد خراسان با قیمت 1658 تومان که میانگین قیمت دوهفته قبل بود معامله شد و در مجموع 990 تن در زمان اصلی و 990 تن در زمان مچینگ فروش رفت.
میلگرد آذربایجان هم با نرخ ۱۶۵۰ تومان عرضه شد و با همین قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تن از آن فروش رفت. میلگرد فولاد کویر با نرخ ۱۶۶۳ تومان عرضه شد که در نهایت یک هزار و ۵۴۰ تن از آن معامله شد. تیرآهن ۱۸ ذوب آهن اصفهان با قیمت ۱۵۲۰ تومان عرضه شد که در رقابت به ۱۵۳۵ تومان رسید. تیرآهن ۱۸ ذوب آهن در سبدی دیگر با قیمت ۱۵۲۵ تومان عرضه شد که ۱۱۰۰ تن از آن فروخته شد.
شمش بلوم خوزستان با قیمت 1500 تومان هم 19 هزار تن در زمان اصلی و 11 هزار تن در زمان مچینگ مبادله شد.
تختال c هم با قیمت ۱۲۵۰ تومان ۱۵ هزار تن در بورس کالا و در روز چهارشنبه معامله شد.
به نظر کارگزاران بورس با توجه به شرط فعلی بازار که با آرامش تقاضا روبه‌رو است بعید است که قیمت‌ها مقاطع و شمش نوسان رو به رشدی داشته باشد از سوی دیگر با توجه به هزینه‌های تولید و به خصوص قیمت تمام شده شمش وارداتی کاهش قیمت پایه هم برای تولیدکننده‌ها به صرفه نیست و به این ترتیب کاهش قیمت هم بعید به نظر می‌رسد.
پیش‌بینی‌هایی برای هفته جاری
در همین حال بازار فولاد در شرایطی این هفته را آغاز می‌کند که به دلیل آلودگی هوا روز شنبه تعطیل است و احتمال عدم فعالیت برخی از خطوط حمل و نقل و باربری‌ها در روز یکشنبه هم وجود دارد. در نتیجه این موضوع ممکن است بر روی بخشی از بازار که تقاضای شخصی را حمایت می‌کند، تاثیر داشته باشد.
این در حالی است که بسیاری از معامله‌گران خود را برای این هفته و رونق بازار آماده کرده بودند و امید زیادی برای بهبود بازار وجود داشت به خصوص که تردید‌ها باعث شده بود تا خریداران زیادی هفته گذشته از ورود به بازار خودداری کنند و همه تصمیم‌ها و تحلیل‌های خود را به این هفته موکول کرده بودند.
با احتساب برهم خوردن این معادلات و تعطیلی بانک‌ها در تهران بعید است که در روزهای ابتدایی هفته تحرک خاصی در بازار‌های تهران و اصفهان دیده شود به خصوص که قبل از این تعطیلات و حتی در روز چهارشنبه علاوه بر تهران بسیاری از معامله‌گران بازار اصفهان هم از ارائه قیمت و فروش کالا و در مقابل پیشنهاد خرید به بازار خودداری می‌کردند. البته نا گفته نماند که این هفته بازار داخلی گوشه چشمی هم به نوسان‌های بازار‌های جهانی و به خصوص بازار سی‌آی‌اس دارد؛ چرا که سال نوی میلادی احتمال بروز تغییراتی در خصوص تقاضا و قیمت فراهم می‌کند.