بازار آتی از هفته جاری مثبت می‌شوند؟
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات طلا و سکه طی هفته گذشته در شرایطی افت و خیز اندکی را دنبال کرد که در هفته پیش‌رو؛ فعالان، تداوم مثبت شدن روند قیمت‌ها و رسیدن به سیکل تکراری نوسان را برای بازارهای داخلی پیش‌بینی می‌کنند.

روند مبادلات طلا بهتر خواهد شد
مبادلات طلا در اولین هفته سال جدید میلادی در شرایطی شاهد افت محسوسی بود که روز جمعه هر اونس از این کالا نزدیک ۳۳ دلار کاهش داشت و به مرز یک هزار و ۶۳۰ دلار رسید، این در حالی بود که دادوستد اکثر بازارهای مالی و کالایی جهان در اولین هفته کاری سال جدید با حجم و ارزش کم همراه بود و بیشتر سرمایه‌گذاران بر این باورند تصمیم‌گیری درباره روند دادوستدها در سال جاری میلادی به روزهای آینده بر‌می‌گردد. به نظر می‌رسد در چند روز ابتدایی سال نتوان به راحتی درباره دورنمای بازارها تصمیم گرفت. اگر چه اکثر تحلیلگران یکی از مهم‌ترین موضوعات تاثیرگذار در سال جاری میلادی را مربوط به مساله سیاست‌گذاری نظام مالی ایالات متحده معروف به «صخره مالی» می‌دانند اما همچنان اختلاف نظرها در این باره می‌تواند یکی از اصلی‌ترین پارامترهای تغییردهنده وضعیت موجود باشد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رسیدن به توافق برای یک جمع‌بندی نهایی ممکن است حاصل نشود و اگر هم توافقی حاصل شود به احتمال زیاد شاهد تداوم و تعمیق رکود در اقتصاد ایالات متحده خواهیم بود. البته برای بازار طلا اخبار دیگری به گوش می‌رسد. بانک فدرال رزرو اظهار امیدواری کرده که در سال ۲۰۱۳ بتواند به خرید اوراق قرضه پایان دهد و سیاست تسهیل کمی بتواند اقتصاد را از بحران فعلی نجات دهد. همچنین علاوه بر داده‌های منتشر شده مربوط به اشتغال توسط فدرال رزرو، آمار مربوط به وضعیت شکننده بخش مالی در منطقه یورو تا حد زیادی روی ارزش یورو در برابر دلار و تغییرات بازار فلزات گرانبها به تناسب این افت و خیز تاثیر گذاشت. این در شرایطی است که آمار منتشر شده اتحادیه اروپا مربوط به وام‌های بانکی و اعطای تسهیلات کسب و کار نشان می‌دهد میزان اعطای تسهیلات کاهش یافته است. همچنین در چین شاخص PMI (شاخص مدیران خرید؛ بهترین مقیاس برای رونق یک واحد تولیدی) برای سومین سال مالی متوالی افزایش یافت و در واقع داده‌های اقتصادی این کشور عامل زمینه‌‌ای صعودی برای اکثر بازارها از جمله بازار کالاهای خام طی هفته گذشته بوده است.
کارشناسان با اشاره به تقاضای فیزیکی طلا به صورت خرد و کلان در بلندمدت که براساس اکثر پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابد بر این باورند در بلندمدت روند دادوستدها بهبود خواهد یافت اما پیش‌بینی کامرز‌بانک نشان می‌دهد سرعت خرید در آینده نزدیک تحقق خواهد یافت.
نوسان پشت نوسان
مبادلات ارز و سکه در هفته گذشته همانند هفته‌های ماقبل با نوسان همراه بود این در حالی است که اتفاق خاصی نیفتاد و گزارش و خبر خاصی در این باره منتشر نشد، به همین دلیل به احتمال زیاد در هفته‌های آینده روال به همین صورت خواهد بود و شرایطی تغییر نمی‌کند. اگر چه کارشناسان از پارامترهای غیر‌اقتصادی به عنوان مهم‌ترین عوامل تغییرات بازار نام می‌برند، اما تصمیم‌گیری‌های دولت در خصوص بازار ارز و تغییرات قیمت‌‌ها در مرکز مبادلات ارزی می‌تواند وضعیت فعلی را تغییر دهد. افت و خیز بازارها نشان می‌دهد معامله‌گران همچنان نسبت به روزهای آینده تردید دارند و این نکته‌ای است که اکثر تحلیلگران بر این باورند برای حصول به آن باید در انتظار روزهای بعد بود.
آتی سکه: بازار مثبت می‌شود؟
مبادلات بازار قراردادهای آتی سکه در هفته گذشته به تناسب تعطیلی بازار ارز و سکه در روزهای پایانی هفته با آرامش همراه بود. این در حالی است که وضعیت هر یک از سررسیدها متفاوت بود؛ در شرایطی که برای سررسید دی‌ماه به دلیل نزدیک شدن به موعد تحویل، خرید و فروش برای آن کم شده که دادوستد سررسیدهای بهمن ماه نیز با آرامش خاصی دنبال می‌شد، اما همچنان موقعیت‌های خرید برای سررسیدهای دورتر همانند سکه اسفندماه بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد معامله‌گران همانند اکثر تحلیلگران بر این باورند در بلندمدت قیمت‌ها افزایشی است، به همین خاطر موقعیت‌های خرید در سررسیدهای دور و جابه‌جایی موقعیت‌های خرید و فروش در سررسیدهای نزدیک به تناسب زمان تحویل کالا استراتژی کنونی فعالان است.
البته فعالان بازار، با توجه به شرایط کنونی مبادلات این هفته را مثبت ارزیابی کرده‌اند و بر این باورند در هفته جاری تحرکات مثبت قیمتی جریان خواهد داشت. براساس تازه‌ترین اطلاعیه سازمان بورس نیز به دلیل آلودگی هوا تمامی بازارهای فعال بورسی تعطیل هستند تا دادوستد قراردادهای آتی سکه به روز یکشنبه یا روزهای بعد موکول شود.