گروه بورس کالا - سحر نمایشی: هفته گذشته بازار فلزات پایه در ابتدا با رشد همراه بود که بخشی مربوط به افزایش نرخ ارز و بخش دیگر مربوط به افزایش نرخ فلزات در بورس لندن بود. البته فلزات دیگر نیز که تاثیر‌پذیری آنها از بورس شانگهای است، همسو با بورس لندن در حال تغییر بودند.

این در حالی است که روز یکشنبه با توجه به کاهش نرخ ارز و عرضه برخی محصولات در بورس کالا، قیمت فلزات در بازار آزاد با کاهش مواجه شد؛ کاهشی که به گفته فعالان آگاه به دلیل شرایط نامساعد بازار واقعی به نظر نمی‌رسید.
البته ناگفته نماند که با توجه به اینکه این روزها پیش‌بینی قیمت‌ها رو به بالا است، اما قیمت برخی فلزات همچون مس نزولی و آلومینیوم ثابت است. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات از آنجا که بازار مدتی است در رکود به سر می‌برد به همین دلیل به سرعت تحت تاثیر شایعات قرار می‌گیرد، عده‌ای منتظر رشد ارز و صعودی شدن قیمت‌ها هستند و تعدادی دیگر نیز منتظر دیدگاه افرادی هستند که بازار را با شایعاتشان تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. همچنین آگاهان با توجه به نوسان قیمت ها، بازار را تا انتهای هفته نزولی پیش‌بینی کرده بودند که همین‌طور نیز شد، چرا که از روز دوشنبه تا انتهای هفته، بازار فلزات پایه افت و خیز‌های زیادی را - البته با برآیند نزولی - تجربه کرد.
از طرفی نیز این نوسان‌ها نشان دهنده این بود که بازار آزاد با تلاطم زیادی روبه‌رو شده و این ثبات‌ها پایدار و منطقی نیست؛ چرا که باز هم نوسان دلار تعیین‌کننده شرایط آتی بازار خواهد بود و با توجه به نامشخص بودن نوسان ارزی بسیاری از معامله‌گران در تصمیمات خود در تردید به سر می‌برند. به ‌خصوص اینکه تاثیر نوسان ارز بر قیمت‌ها نشان می‌دهد که بورس شانگهای هیچ سنخیتی با قیمت‌های داخلی نداشته و تزلزل در بازار جای تفکر دارد. این روزها همچنین بازار ارز دوباره به هم ریخته و تاثیرات سوء خود را بر روی بازار فلزات گذاشته است.
در همین رابطه روز سه شنبه گذشته خبرموثقی به دست ما رسید مبنی بر اینکه ستاد تنظیم نهایی قیمت‌ها به تغییر دوباره فرمول قیمت‌ها پرداخته تا جایی که به منظور نهایی شدن فرمول از عرضه محصولات در بورس جلوگیری شده است. یکی از فعالان حوزه آلومینیوم در این مورد به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: احتمال دارد مبنای قیمت‌گذاری به همان روش قبل یعنی با پایه بورس لندن برگردد یا روش جدیدی برای آن در نظر گرفته شود. این تغییر نشان می‌دهد که استفاده از نرخ بورس شانگهای و تاثیرپذیری آن از دلار کاملا غیرمنطقی و حاوی اشکالات جدی است.
به گفته کارشناسان پیش‌تر هم که از بورس لندن در قیمت‌ها استفاده می شد نوسان‌ها به همین منوال پیش می رفت، بهتر است به جای تغییر مجدد آن فکری برای ثبات قیمت‌ها و نظم بازار کرد؛ چرا که بازار باز هم برای دلالان داغ شده و خرید و فروش‌های غیر‌منطقی آغاز شده‌اند. حتی منبع بسیاری از شایعاتی که در بازار پیچیده است خود دلالان هستند و شرایط به نفع خود بازار تغییر می‌یابند. از سوی دیگر با اینکه کیفیت فلزات داخلی نسبت به خارجی برابری می‌کند؛ اما بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده ترجیح می‌دهند محصولات خارجی استفاده کنند، اما این در حالی است که ممنوعیت واردات سبب شده تقاضا برای محصولات داخلی بیشتر شود در نتیجه این موضوع خود سبب افزایش طبیعی قیمت‌ها می‌شود.
از سوی دیگر بازارهای جهانی نیز نخستین روز سال 2013 را در پی برطرف شدن موقتی نگرانی‌های پرتگاه مالی در آمریکا با روند افزایشی آغاز کردند. اما در روزهای بعد با انتشار اخباری از وضعیت اقتصادی جهان، بازار فلزات به سمت نوسان پیش رفت و ثابت نماند. این در حالی است که بیشتر سرمایه‌گذاران روند آتی فلزات پایه را با توجه به شرایط بد اقتصادی نزولی پیش‌بینی کرده اند. البته بازار‌های جهانی در انتظار انتشار گزارش وضعیت تجاری چین نیز در نیمه اول سال 2013 هستند. چین رتبه اول را در مصرف و واردات بسیاری از مواد خام و کالاهایی مانند مس، سنگ آهن و فولاد دارد و هرگونه تغییر در وضعیت صادرات و واردات این کشور می‌تواند تاثیر بسزایی بر بازارهای جهانی بگذارد. این در حالی ‌است که رشد اقتصادی هدف دولت چین برای سال 2012 میلادی 5/7 درصد بوده، اما هم‌اکنون دولت تلاش دارد این رقم را به بالای 8 درصد در سال جاری برساند. با توجه به تمامی این موارد، هنوز فعالان بازار نگران رشد اقتصادی ضعیف چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده فلزات پایه و بحران بدهی اروپا هستند که ممکن است بر بقیه بازارها و کشورها تاثیرگذار باشد.