گروه بورس جهانی - بازار فلزات پایه در روزهای نخستین سال 2013 میلادی با نوسان‌های مثبت و منفی متعددی روبه‌رو شد که علت آن انتشار اخبار مربوط به توافق موقت کنگره آمریکا در قضیه مالیات‌ها و از سوی دیگر موضوع تصمیمات جدید بانک مرکزی این کشور در خصوص سیاست‌های جدید مالی بود.

طبق آخرین اظهارات مطرح شده این بانک در نظر دارد در سال جدید خرید اوراق قرضه ماهانه خود را قطع کند که این موضوع برای بازارها بسیار اهمیت دارد.
این اخبار و انتظار برای تصمیم‌های دیگر باعث شد تا نوسان‌ها در بازار فلزات لحظه‌ای شود به طوری که با وجود اینکه قیمت نهایی بسته شده در بورس لندن در روز سوم ژانویه بالاتر از روز دوم این ماه بود، اما موضوع تصمیم‌های جدید بانک مرکزی آمریکا و انتظار برای این تصمیم‌ها باعث شد تا در بیشتر معاملات نشانه‌هایی از گرایش خریداران به کاهش قیمت دیده شود.
به دنبال این تردیدها و گرایش بازار به کاهش قیمت، روز چهارم ژانویه هم قیمت فلزات در بورس لندن روند نزولی به خود گرفت به طوری که تا ساعات میانی روزجمعه قیمت مس در مقایسه با قیمت باز شده ، ۳۹ دلار در هر تن ارزان شد و ۸ هزارو ۷۵ دلار معامله شد.
یکی از معامله‌گران سنگاپوری که در معاملات بورس لندن فعالیت می‌کند معتقد است که موضوع توافقات مالیاتی آمریکایی‌ها اگرچه در ابتدا امیدواری‌ها را در بازارها بیشتر کرده، اما این موضوع همان‌طور که به نظر می‌رسید کاملا موقتی بود و به نظر می‌رسد دوباره تردیدها در مورد وضعیت اقتصادی و آمارهای مربوط به اشتغال این کشور به معاملات برگشت داده شده است. به نظر این فعال بازار بیشتر معامله‌گران بازارهای فلزات در حال حاضر توجه خود را به سمت تصمیمات بانک مرکزی آمریکا دوخته‌اند و هر تصمیم و خبری در این خصوص بازارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این موضوع نه تنها در مورد بازار فلزات، بلکه در مورد دیگر کالاهای قابل معامله در بورس فلزات لندن هم صدق می‌کند؛ چرا که بهبود شاخص‌ها علاوه بر بازار فلزات، در میزان تقاضای دیگر کالاها همچون فولاد تاثیرگذار است.
کاهش قیمت فلزات اساسی منتفی است
دو نهاد رسمی چین در گزارش جدید خود به افزایش فعالیت‌های کارخانه‌ای در ماه دسامبر برای سومین ماه پی در پی اشاره کردند. شاخص یاد شده ماه گذشته 6/50 بوده است. این خبر و سخنان رییس جمهور و رییس بانک مرکزی چین در آستانه آغاز سال نو میلادی امیدهای جدید در باره افزایش تقاضا برای فلزات اساسی به وجود آورده است.
دفتر ملی آمار چین و فدراسیون پشتیبانی و خرید این کشور در گزارش جدید خود اعلام کردند شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای ماه گذشته بالای ۵۰ بوده و این به آن معنا است که این فعالیت‌ها در حال افزایش هستند. در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ از ۲۷ اقتصاددان پیش‌بینی شده بود شاخص یاد شده به ۵۱ افزایش یافته باشد. حال تحلیلگران معتقدند رونق تولید در دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد یافت. البته شاخص تولید کارخانه‌ای در ماه نوامبر نیز ۶/۵۰ بود.
در گزارش دو موسسه اچ اس بی سی و مارکت اکونومیکس که چند روز پیش منتشر شد رقم نهایی شاخص تولید کارخانه‌ای چین در ماه دسامبر 5/51 اعلام شد که بالاترین میزان از 19 ماه پیش بوده است. طبق محاسبه این دو نهاد در ماه نوامبر شاخص یاد شده 5/50 بود. البته برخی تحلیلگران معتقدند یکسان بودن شاخص تولید کارخانه‌ای در ماه‌های نوامبر و دسامبر در گزارش دو نهاد رسمی چین نشان دهنده ضعف این بخش است و این به آن معنا است که نباید انتظار داشت در سه ماهه نخست سال 2013 تقاضا برای فلزات اساسی رشدی بالا داشته باشد.
رییس بانک مرکزی چین گفته است در سال ۲۰۱۳ سیاست‌های انبساطی و اصلاحات عمیق مالی ادامه خواهد یافت. این سخنان و تغییرات مثبت در شاخص‌های اقتصادی چین طی هفته‌های اخیر، برای بازار فلزات اساسی امیدبخش است.