گروه بورس کالا- کتایون دارابی: جنب و جوش در بازار پتروشیمی با شروع هفته جدید و با وجود تعطیلی ناشی از آلودگی هوا در شرایطی به حداقل رسید که پیش‌تر هم ثبات قیمت‌ها و نبود تقاضا، از وقوع تغییرات عمده در بازار پتروشیمی جلوگیری می‌کرد.

از سوی دیگر در دو هفته اخیر بیشترین توجهات به قیمت فرآورده‌های نفتی و عدم عرضه قیر، وکیوم باتوم، لوبکات و ... در بورس جلب شده بود و از این رو بیشترین خبرها به این حوزه اختصاص داشت. البته موضوع افزایش قیمت پالایشگاه‌های روغن‌سازی که در هفته‌های اخیر معترضان زیادی یافته بود، روز گذشته منتفی اعلام شد، به طوری که یک مقام مسوول در سازمان حمایت از اعلام قیمت‌های جدید روغن موتور در هفته جاری خبرداد و گفت: نظر این سازمان این است که قیمت مواد اولیه شرکت‌های روغن‌سازی تا پیش از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها براساس همان ارز مرجع محاسبه شود یا اگر قرار است این تصمیم اتخاذ شود، افزایش قیمت مواد اولیه به صورت مرحله‌ای صورت گیرد.
از سوی دیگر برخی از آگاهان بازار هم در خصوص قیمت فرآورده‌های نفتی و در صدر آنها وکیوم باتوم می‌گویند: قرار است کارگروه ستاد تنظیم بازار در هفته جاری با بررسی قیمت‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری کند. این در حالی است که هفته جاری، سومین هفته ای است که هنوز سرنوشت قیمت فرآورده‌های نفتی مشخص نیست و زمان عرضه این کالاها اعلام نشده است.
با این حال روز گذشته بازار پتروشیمی به واسطه تعطیلات ناشی از آلودگی هوا در سکوت به سر برده و به عقیده بسیاری از فعالان این بازار با پیشنهادهای اندک قیمتی از سوی فروشندگان همراه بود. از این رو تردید در خصوص درستی و نادرستی نرخ‌های اعلامی در این روز به گمان بسیاری از معامله گران وجود داشت. از سوی دیگر به گفته سهلانی، مدیر بازرگانی پتروشیمی غدیر، بازار پی‌وی‌سی هم در روزهای اخیر با رکود توام با سکون همراه است، به طوری که معامله گران این حوزه به دلیل توقف پروژه‌های عمرانی دولتی، تقاضای خود را کاهش داده و در انتظار تغییرات در این بازار هستند.
این در حالی است که پی‌وی‌سی در بازارهای جهانی با رشد قیمت در سال نوی میلادی روبه‌رو بوده است، اما در بازار داخل این کالا در روزهای اخیر در محدوده 2 هزار و 700 تا 2 هزار و 800 تومان قرار داشت. به گفته سهلانی، سرمایه‌گذاری ‌در بازار پی‌وی‌سی به دلیل نبود تقاضا و رکود با ریسک همراه است و با توجه به تعطیلی پروژه‌های دولتی و عمرانی، تقاضای موثری در بازار وجود ندارد، از سوی دیگر توقف صادرات هم سبب شده تا رشد قیمت‌ها در بازار پی‌وی‌سی بعید به نظر برسد. از این رو احتمال می‌رود بازار با همین روال به کار خود ادامه دهد.