نقدینگی‌ها به بازار فولاد برمی‌گردد؟

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: روز گذشته میانگین قیمت آهن آلات علاوه بر تهران در شهرستان‌ها هم روند ثابتی داشت و قیمت‌های پیشنهادی در محدوده نرخ‌های روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته قبل بود. بر اساس این گزارش شمش در بنادر شمالی پیشنهاد نمی‌‌شد، اما در بنادر جنوبی با قیمت ۱۵۳۰ تا ۱۵۵۰ تومان بود ضمن اینکه میلگرد هم در محدوده ۱۷۴۰ تومان بود.

در شرایطی که بازارهای تهران و تعداد زیادی از بنگاه‌های معاملاتی آهن آلات روز گذشته در تعطیلی کامل به سر می‌بردند، به گفته معامله‌گران، معدود معاملات انجام شده مربوط به شهرستان‌ها بود و به همین دلیل کارخانه‌های بخش خصوصی هم بدون تغییر قیمت محصولات خود را به بازار پیشنهاد دادند.

در همین حال گفته می‌شود دیروز هم پیشنهاد فروش شمش بندر انزلی برای تهران و دیگر شهرستان‌ها وجود نداشت و اگر کالاهایی هم از طریق واسطه‌ها پیشنهاد می‌شد درحجم‌های بسیار محدود و کوچک بود.

به گفته یکی از تجار با توجه به تعطیلی بازار تهران، روز گذشته بیشتر خرید و فروش‌ها و فعالیت‌های انجام شده مربوط به شهرستان‌ها بود، اما موضوعی که وجود دارد این است که هنوز هم پیشنهاد فروش شمش از بندر انزلی در بازار مطرح نمی‌‌شود، البته محموله‌هایی هم وجود دارد، اما حجم آنها بسیار کم است و به هیچ وجه شرایط موجود با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.

در همین حال یکی از معامله‌گران با اشاره به پیش‌بینی‌هایی که در خصوص بازار مسکن سال آینده وجود دارد معتقد است در صورتی که نقدینگی‌ها و سرمایه‌ها به سمت این بازار گرایش پیدا کند، احتمال اینکه بر بازار فولاد تاثیر داشته باشد زیاد است و به همین دلیل امیدواری به رونق معاملات در بهمن ماه وجود دارد.

البته این کارشناس بازار معتقد است اگر تقاضاهای موجود در بازار به خریدهای شخصی محدود شود چندان تاثیرگذار نیست و بعید است که بازار با تغییر خاصی مواجه شود و به نظر وی باید تقاضاهای پروژه‌ای وارد بازار شود تا تغییر خاصی در معاملات نمایان شود.

در همین حال پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با توجه به اینکه خرید‌های زیادی به دلیل تعطیلی تهران در این چند روز روی هم انباشته شده احتمال اینکه پس از تعطیلات تقاضای زیادتری وارد بازار شود به خصوص خریدهای انباری زیاد است.

در همین حال امروز در بورس کالا هم ۳ محصول فولادی از جمله میلگرد فولاد کرمان سایز ۱۲ با قیمت ۱۶۳۰ تومان، میلگرد سایز ۱۶ این شرکت با نرخ ۱۶۲۰ تومان و میلگرد کلاف نطنز هم با قیمت ۱۶۳۳ تومان عرضه خواهد شد.