بعد از تعطیلی، آتی آرام می‌ماند؟

گروه بورس کالا - سردار خالدی: اگرچه شرایط برای تداوم آرامش روند دادوستدها در بازار قراردادهای آتی سکه امکان‌پذیر است، اما گمانه‌زنی‌ها در این باره حاکی از این است که امکان موج دیگری از تحرکات مثبت قیمتی وجود دارد. مبادلات بازار قراردادهای آتی در شرایطی دیروز به دلیل آلودگی هوا تعطیل بود که قرار است امروز دادوستدهای این بازار در هفته جاری از سرگرفته شود، اما اغلب پیش‌بینی‌ها از تحرکات مثبت قیمت‌ها در روزهای آینده خبر می‌دهد. برای بسیاری از معامله‌گران هنوز آنچه که به عنوان «استراتژی نهایی» نامیده می‌شود مشخص نشده و همچنان تردیدها در این باره ادامه دارد؛ در حالی که برخی شرایط برای بهبود اوضاع را فعلا قطعی نمی‌دانند و بر این باورند معامله‌گران باید در خصوص استراتژی خرید و فروش هوشیار باشند که برخی دیگر با اشاره به اخبار و گزارش‌های غیر اقتصادی همچون گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرت ماه ژانویه ایران و گروه ۱+۵ و از سویی تشدید تحریم‌های ایالات متحده توسط دولت اوباما معتقدند تاثیر پارامترهای روانی به صورت مستقیم می‌تواند همه شرایط را عوض کند. البته تصمیمات مربوط به مرکز مبادلات ارزی کشور همچنان اولویت اول تصمیم گیری سرمایه‌گذاران است زیرا در صورت تغییر نرخ ارز چه در بودجه و چه در بازار آزاد روند مبادلات نیز مسیر متفاوتی در پیش می‌گیرد. اگرچه قرار است دادوستدها در هفته جاری با رویه جدیدی از سر گرفته شود که در هفته گذشته حجم و ارزش مبادلات کاهش یافته بود؛ در این میان یکی از کارگزاران بورس کالا درباره علت کاهش حجم و ارزش قراردادهای آتی می‌گوید: بازار آتی هفته‌ گذشته در ابهام به سر برد و هم‌اکنون معامله‌گران منتظر جهت‌گیری قیمت‌ها در بازار نقدی است.

تحلیلگران بر این باورند اگر معاملات نقدی روند صعودی پیدا کند و اخبار بر هیجانات بازار آتی بیفزاید، معاملات هیجانی می‌شود، اما هفته گذشته به تبع اخبار مربوط به محاسبه قیمت سکه با نرخ مبادله‌ای ارز حجم و ارزش قراردادها کاهش یافت.

البته علاوه بر پارامترهای داخلی، تغییرات طلای جهانی پس از اولین هفته کاری کم رمق اما پرنوسان قیمتی، یکی از پارامترهایی است که لازم است معامله‌گران به آن توجه داشته باشند. به باور برخی تحلیلگران، مشخص شدن مساله مربوط به سیاستگذاری نظام مالی ایالات متحده معروف به «پرتگاه مالی» و از سویی تصمیمات بانک‌های مرکزی جهان در خصوص برخی سیاست‌های انبساطی پولی همچون کاهش تسهیل کمی می‌تواند روال بازار فلزات گرانبها را تغییر دهد. این در شرایطی است که همه در انتظار روزهای آینده و برنامه‌ریزی‌های فدرال رزرو درباره سیاست‌های اعمال شده این نهاد هستند که باید دید در قبال رویه سیاستمداران در نهایت چه تصمیمی را خواهد گرفت؟