شوک کوتاه و بی‌اثر!

به‌رغم افزایش قیمت پایه برخی از محصولات، بازار همچنان آرام است

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: با وجود اینکه شوک کوتاهی روز دوشنبه براثر اعلام افزایش قیمت پایه برخی از محصولات پلیمری بر بازار وارد شد و معامله‌گران خریدهای خود را پس از دوره‌ای ثبات و رکود افزایش دادند، اما مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی با ورود بسیاری از کالاها به زمان مچینگ پایان یافت. به طوری که اکثر کالاها به جز گریدهای ۰۲۰ و ۰۰۷۵ با عدم استقبال خریداران مواجه شدند.

در این روز تنها پلی اتیلن سبک ۰۲۰ و ۰۰۷۵ به دلیل اختلاف قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی در بورس و بازار با سقف قیمت توسط کارگزاران خریداری شدند. این در حالی است که قدرت تصمیم‌گیری معامله‌گران در بازار پتروشیمی کاهش یافته؛ چرا که نامعلوم بودن نتایج مذاکرات ایران با آژانس ، تردید در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و حضور رییس‌جمهور در صحن مجلس بازارها را در کما فرو برده است. از سوی دیگر روز گذشته قیمت دلار هم در بازار ارز نوسان اندکی را تجربه کرد، هر چند طلا متاثر از قیمت جهانی آن با جهش همراه شد. در بازارهای جهانی قیمت برخی از محصولات پلیمری هم با توجه به قرار داشتن در ماه ژانویه مانند سال‌های گذشته افزایش یافت و به این ترتیب بازار داخل را هم تحت تاثیر قرار داد.

انتقال خریدها به زمان مچینگ

این در حالی است که خرید معامله‌گران به زمان مچینگ در رینگ پتروشیمی انتقال یافته است، یعنی بیشتر خریداران راغب هستند که در زمان مچینگ کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ چرا که هم میزان سهمیه‌های خرید به شدت کاهش یافته و هم اینکه حاشیه سود اکثر خریداران با توجه به یکسانی نرخ اکثر کالاها در بازار و بورس، کاهش یافته است. از این رو خرید در زمان مچینگ می‌تواند از ضررهای احتمالی خریداران جلوگیری کرده و اندکی هم بر حاشیه سود آنها بیفزاید. با این حال بیشتر معامله‌گران انتظار داشتند افزایش قیمت پایه برخی از محصولات پلیمری که روز گذشته رخ داد، سبب

جنب‌و‌جوش بیشتری در بازار پتروشیمی شود، اما این انتظار به واقعیت بدل نشد و در نهایت بازار دوباره به حالت قبل بازگشت. گر چه روز گذشته گریدهای متفاوت پلی اتیلن ترفتالات، ABS و پلی استایرن معمولی و مقاوم ۲۰۰ تا ۲۳۰ تومان، محصولات بادی و BL۳ ۳۰ تا ۴۰ تومان و پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ هم ۷۰ تومان در هر کیلو گران تر از هفته پیش بر تابلوی بورس ثبت شدند. این در حالی است که از این پس بازرگانی پتروشیمی نرخ‌های محصولات پلیمری را براساس قیمت جهانی آنها و ارز مبادله‌ای محاسبه کرده و صبح روز دوشنبه هر هفته به خریداران اعلام خواهد کرد. گر چه برخی از معامله‌گران می‌گویند: پیش تر هر ماه بازرگانی پتروشیمی اقدام به تغییر قیمت‌ها می‌کرد، اما تغییر هفتگی قیمت‌ها، به گمان برخی از معامله‌گران اندکی بازار را گیج خواهد کرد.

با این حال بیشتر معامله‌گران در شرایط فعلی بازار پتروشیمی را بی‌رمق ارزیابی می‌کنند و معتقدند: در حال حاضر نمی‌توان آینده بازار پتروشیمی را واضح و روشن پیش‌بینی کرد.

اولین عرضه پلیمر کرمانشاه در بورس

هفته آینده گرید پلی اتیلن سنگین HC۷۲۶۰ پلیمر کرمانشاه برای اولین بار در بورس کالا عرضه می‌شود. مهندس فیروزی، مدیرعامل شرکت بازرگانی باختر با اشاره به اینکه مراحل پذیرش این کالا در بورس به پایان رسیده است، می‌گوید: از این رو هفته آینده این کالا در رینگ پتروشیمی عرضه خواهد شد. به گفته فیروزی پلی اتیلن سنگین HC۷۲۶۰ مشابه گرید I۳ سایر مجتمع‌های پتروشیمی است.

در همین حال مدیرعامل شرکت بازرگانی باختر می‌گوید: عملیات اجرایی طرح شرکت پلیمر کرمانشاه در راستای اهداف خط لوله اتیلن غرب جهت توسعه تولیدات پتروشیمیایی در کشور، ایجاد اشتغال، توسعه صادرات، ایجاده ارزش افزوده از مواد خام نفتی و گازی و همچنین بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نو در صنعت پتروشیمی کشور از آذر ماه سال ۱۳۸۴ آغاز شده است و فعالیت رسمی خود را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت پتروشیمی باختر در خط لوله اتیلن غرب از ابتدای دی ماه سال جاری آغاز کرده است. از این رو خوراک این مجمع از طریق همین خط لوله و توسط پتروشیمی کاویان تامین می‌شود.