گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: رشد پیوسته و آرام قیمت میلگرد در بازار آزاد باعث شد میانگین قیمت این کالا روز گذشته در بازار تهران به کیلویی ۱۸۵۰ تومان برسد.

البته گفته می‌شود تفاوت قیمت عرضه کالا از سوی تولیدکننده‌ها و محصولات انباری تا حدودی زیاد است و نشان می‌دهد بخشی از این نوسان‌های قیمتی نه به دلیل رشد تقاضا، بلکه به علت بازارسازی معامله‌گران رخ داده است. این شرایط منجر به نوسان بیشتر در معاملات بازار تیرآهن شد به طوری که سایزهای سنگین آن به دلیل انحصار بیشتری که دارد افزایش بیشتری را تجربه کردند. این شرایط بازار حدس و گمان در مورد آینده بازار را داغ‌تر کرده است. البته عدم اعلام عرضه‌های دولتی در بورس کالا برای معاملات امروز (چهارشنبه) نیز یک موضوع مهم است و باعث شد تا به لحاظ روانی در معاملات بازار آزاد تاثیر داشته باشد.

بر اساس این گزارش امروز شمش فولاد خوزستان با میانگین قیمت هر کیلو ۱۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد، اما تا ساعات میانی روز گذشته خبری از عرضه‌های محصولات نوردی بخش خصوصی و دولتی نبود.

در همین حال یکی از تجار معتقد است برخی از واحدهای خصوصی با آغاز روند افزایش قیمت، حجم عرضه‌های خود را در بورس کاهش داده و ترجیح می‌دهند محصولات خود را به صورت نقد و درب کارخانه به فروش برسانند. گفته می‌شود بیشتر فروشنده‌ها با وجود اینکه انتظار افزایش قیمت وجود دارد اما برخلاف همیشه که ترجیح می‌دادند حجم فروش خود را کاهش بدهند این بار ترجیح می‌دهند ریسک نکرده و به تقاضای بازار پاسخ بدهند؛ به شرط قبول کردن قیمت از سوی خریدار چرا که از یک طرف با نقدینگی کمی برای خرید شمش مواجه هستند و از طرف دیگر نگران تغییر جهت بازار هستند. در شرایطی که قیمت‌ها در بازار آزاد روند صعودی دارد و معاملات بورس به دلیل تعطیلات دو هفته گذشته با کاهش حجم مواجه شده، ضرورت ساماندهی عرضه‌های بخش خصوصی بیشتر شده است. در همین حال گفته می‌شود با توجه به اینکه برخی از واحدهای فولادی با وجود خرید شمش همچنان محصولات خود را خارج از بورس عرضه می‌کنند، دوباره هشدارهایی در این خصوص مطرح شده است به خصوص این موضوع پس از آنکه برخی از معامله‌گران انتظار داشتند قیمت‌ها در پایان هفته با جهش زیادی روبه‌رو شود بیشتر شد. به گفته آگاهان بازار در روزهای اخیر به‌رغم احتیاط معامله‌گران و به خصوص خریداران فولاد، قیمت‌ها روند صعودی داشت و حتی احتمال بالاتر رفتن قیمت میلگرد و حتی شایعه‌های زیادی هم از احتمال رشد قیمت پایه عرضه نوردی‌ها در بورس کالا مطرح شده است. به گفته یکی از تجار با در نظر گرفتن رشد قیمت شمش پیشنهادی به فولادسازان بعید است با قیمت‌های هفته‌های قبل حاضر به عرضه محصولات خود در بورس شوند و این انتظار به وجود آمده که میانگین عرضه‌ها باید با قیمت‌های بازار هماهنگی داشته باشد به خصوص که با توجه به محدودیت عرضه‌های بورس، خرید در این شرایط یا به رقابت زیاد و رشد قیمت منجر می‌شود یا انحصاری شدن بازار کالاهای بورسی راسبب می‌شود چرا که با این شرایط خرید از بورس به یک موقعیت خاص تبدیل می‌شود. البته یکی از معامله‌گران بورسی معتقد است زمان مناسبی برای بالا بردن قیمت‌های بورس نیست و باید تا پایان هفته و مشخص شدن وضعیت فاکتورهای مختلفی همچون موضوع دور دوم هدفمندی یارانه‌ها صبر کرد ضمن اینکه هنوز کالاهایی که با شمش ۱۶۹۰ تومانی تولید شده وارد بازار نشده است.

به عقیده وی به همین دلیل بود که دیروز هم با وجود تداوم رشد قیمت میلگرد در بازار و بهبود معاملات تا ساعات میانی روز، بازار از ساعات میانی روز یکباره با سکوت و کاهش تقاضاهای خرید روبه‌رو شد.