گروه بورس کالا - سحر نمایشی: خبرها حکایت از آن دارد که پس از تایید مصوبه قیمت آلومینیوم در جلسات کارگروه تنظیم بازار، در مورد تغییر روش قیمت‌گذاری مس نیز تصمیماتی گرفته شده و مقرر شده تا فرمول میانگین قیمت این فلز از بورس شانگهای به لندن تغییر کند. بعد از انتشار مصوبه آلومینیوم توسط روزنامه دنیای اقتصاد، خبر موثقی به دست ما رسید مبنی بر اینکه فرمول جدید مس نیز در کارگروه تنظیم نهایی بازار تصویب و توسط وزارت صنایع تایید شده است، اما متاسفانه با وجود در دست داشتن شماره این مصوبه، تاکنون موفق به دریافت اصل آن نشده‌ایم و در صورت ارسال آن توسط بورس کالا یا وزارت صنایع، این مصوبه از همین نشریه انتشار خواهد یافت.

البته بر اساس برخی شنیده‌ها از کارشناسانی که تصویب فرمول جدید را تایید کرده‌اند، فرمول جدید مس با فرمول آلومینیوم تشابه زیادی دارد و تنها تفاوت آن، لحاظ نکردن ۰۵/۱ درصد عوارض گمرکی است. از سوی دیگر، در روز گذشته روند سایر فلزات در بازار آزاد تقریبا با ثبات همراه شد، به طوری تنها نیکل با افت ۱۰۰۰ تومانی همراه شد. به گفته یکی از فعالان بازار این افت تنها به دلیل افت جهانی قیمت این فلز بوده است. این فعال معتقد است که به دلیل نوسان قیمت این فلز در بازار جهانی احتمال نوسان نیکل تا انتهای هفته وجود دارد.
کاهش بهای فلزات اساسی در بازار لندن
در هفته‌های اخیر نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزهای مهم روندی صعودی را طی کرده است و با توجه به اینکه معاملات اکثریت قریب به اتفاق بازارهای جهانی بر حسب دلار انجام می‌شود، این مساله بازارهای جهانی را تا حدی تحت تاثیر قرار داده و از اثرات برخی اخبار مثبت کاسته است؛ هرچند به نظر می‌رسد که این روند به پایان خود نزدیک شده باشد. از طرف دیگر انتشار آمارهای مثبت از تولید و تجارت خارجی چین در ماه دسامبر امیدواری‌های تازه‌ای را در بین سرمایه‌گذاران بازار فلزات اساسی پدید آورده است. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات اساسی در جهان به شمار می‌آید و بهبود چشم‌انداز اقتصادی این کشور می‌تواند به معنای افزایش محسوس تقاضای جهانی فلزات اساسی باشد. بر این اساس، به گزارش بورس نیوز و به نقل از خبرگزاری رویترز در مهم‌ترین بورس فلزات اروپا و جهان بهای هر تن مس برای تحویل در ماه آوریل، با ۵/۰ درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل از آن به ۸۰۰۲ دلار رسید. سایر فلزات اساسی نیز از ترکش‌های افزایش ارزش دلار بی نصیب نماندند، به طوری که فلز پرمصرف آلومینیوم با بیش از ۲ درصد کاهش قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل، ۲۰۵۴ دلار در هر تن خرید و فروش شد. بهای سرب و روی نیز به ترتیب با ۴۳/۰ و ۸۴/۰ درصد کاهش نسبت به روز جمعه، به ۲۲۹۵ و ۱۹۹۸ دلار در هر تن رسید.