تصمیم‌گیری‌های سخت یا آسان؟

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: به‌رغم اطلاعات انتشار یافته در روز دوشنبه که خبر از رشد قیمت برخی از محصولات پلیمری در رینگ پتروشیمی می‌داد، روز گذشته تنها افزایش قیمت پی‌وی‌سی محسوس بود و کالاهای دیگر با افت جزئی عرضه شدند.

البته در این روز حجم خریدها با توجه به افزایش قیمت دلار که بسیاری از معامله‌گران را شوکه کرده بود، با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد. اظهارات ضد و نقیض در خصوص ادامه فعالیت بهمنی در بانک مرکزی، سخنان احمدی‌نژاد، از سوی دیگر نتایج نامشخص مذاکرات آژانس و ایران و همچنین تشدید تحریم‌های نفتی که به تهاتر نفت و مواد غذایی در آینده ای نه چندان دور بدل خواهد شد، اخباری بود که به گمان بسیاری از معامله‌گران التهاب بازار پتروشیمی را افزایش داد.

این در حالی است که موضوع افزایش قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و تغییر قیمت ۷۰ تومانی گاز مصرفی مجتمع‌ها به ۳۲۰ تومان هم مطرح است. به عقیده کارشناسان بازار افزایش خریدها روز گذشته در رینگ پتروشیمی توجیه اقتصادی دارد؛ چرا که افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر سبب شده تا معامله‌گران به سود مبادلات در آینده‌‌ای نزدیک اطمینان داشته باشند.

در همین حال فاصله قیمت دلار در اتاق مبادلات ارزی و بازار آزاد هر روز در حال افزایش است و از این رو به گفته بسیاری از کارشناسان بازار، خرید از رینگ پتروشیمی با توجه به اینکه قیمت کالاها براساس ارز مبادله‌ای تعیین می‌شود، به صرفه است و هر روز هم با بالا رفتن دلار، تردیدها در خصوص ضررهای احتمالی کاهش یافته و به زیر صفر می‌رسد.

این در حالی است که امید به بازگشایی صادرات محصولات پلیمری هم بیشتر معامله گران را قانع می‌کند که با نرخ‌های فعلی خریدهای خود را با حجم‌های بالا برای ذخیره‌سازی انجام دهند.

رشد ۱۵۰ تومانی قیمت پی‌وی‌سی

با این حال روز گذشته قیمت پایه گریدهای متفاوت پی‌وی‌سی ۱۵۰ تومان در هر کیلو افزایش قیمت داشت. به گفته معامله‌گران رشد قیمت جهانی این کالا در هفته اخیر سبب تغییر قیمت پایه پی‌وی‌سی در روز اخیر بود. البته این افزایش قیمت به رشد عطش خریداران هم منجر شد؛ چرا که گریدهای متفاوت پی‌وی‌سی در این روز با سقف قیمت خریداری شدند.

در این روز S۶۵، S۶۷ و S۷۰ با قیمت پایه ۲ هزار و ۵۵۹ تومان عرضه شدند که با استقبال معامله‌‌گران مواجه شده و در نتیجه سقف قیمت را تجربه کردند.

گرچه برخی از کارشناسان بازار پی‌وی‌سی قیمت‌گذاری تمامی گریدهای پی‌وی‌سی را با این نرخ منطقی نمی‌دانند، اما با این حال ایرانی، کارشناس بازار پی‌وی‌سی در این باره می‌گوید: در بازارهای جهانی قیمت‌ها براساس نظام عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، گرچه تفاوت گریدهای پی‌وی‌سی در بازارهای جهانی هم یک تا ۲ درصد است، اما با این حال کشف واقعی قیمت‌ها زمانی رخ می‌دهد که نظام عرضه و تقاضا در بازار حاکم باشد.

گر چه روز گذشته رغبت معامله‌گران برای خرید پی‌وی‌سی افزایش یافته بود، اما تا روز دوشنبه، مبادلات این کالا به ندرت در بازار آزاد انجام می‌شد و رکود بر این بازار سایه افکنده بود، اما روز گذشته با افزایش قیمت‌های پایه تحرک در بازار داخل هم افزایش یافت. به طوری که قیمت گریدهای متفاوت این کالا در بازار داخل ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۸۵۰ تومان در هر کیلو پیشنهاد شد.

عرضه پلی‌اتیلن سبک ۰۰۷۵ و ۰۲۰ در غیاب ۲۱۰۲

با این حال مابقی کالاها در روز گذشته با تغییرات اندک در قیمت پایه مواجه شدند، به طوری که این تغییرات محسوس نبود. البته حجم تناژهایی که وارد زمان مچینگ شده بود، در این روز کمتر از هفته‌های گذشته بود. پویان دارابی، مدیر معاملات کارگزاری آتی ساز بازار می‌گوید: ورود بخشی از کالاهای عرضه شده به زمان مچینگ به دلیل کاهش سهمیه پروانه‌های بهره‌برداری رخ می‌دهد و نه افت تقاضا.

البته روز گذشته رینگ پتروشیمی شاهد ثبت سقف قیمت برای محصولات پلی‌اتیلن سبک بود، به طوری که گریدهای ۰۰۷۵ و ۰۲۰ با سقف قیمت از سوی کارگزاران خریداری شدند. عرضه گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن سبک در غیاب ۲۱۰۲ انجام شد؛ چرا که به گفته معامله‌گران تولید گرید ۲۱۰۲ در پتروشیمی لاله متوقف شده است. برخی دیگر از خریداران این کالا می‌گویند: حواله‌های هفته‌های گذشته هنوز بارگیری نشده‌اند.

از سوی دیگر برخی از مجتمع‌های پتروشیمی مانند پتروشیمی شیراز هم از کمبود گاز در حال حاضر رنج می‌برند و برخی از خطوط تولید آنها قادر به تولید کالا نیست، به طوری که کربنات سدیم سبک و سنگین در دو هفته گذشته عرضه‌ای در بورس نداشتند، جوش شیرین هم هفته گذشته عرضه نشد.

البته برخی از آگاهان بازار می‌گویند: فشار گاز این مجتمع همچنان در حد پایینی قرار دارد، از این رو تولید برخی از خطوط را کاهش داده‌اند و تولید کربنات سدیم سبک و سنگین آغاز شده است، از این رو احتمال می‌رود روز چهارشنبه هفته جاری، این دو کالا یعنی کربنات سدیم سبک و سنگین و جوش شیرین در بورس عرضه شود.

بازار پتروشیمی در روز دوشنبه و سه‌شنبه

البته روز گذشته انتشار اخبار منفی سیاسی و اقتصادی و همچنین رشد قیمت‌ها در بازار ارز و عطش معامله‌گران در رینگ پتروشیمی توانست بازار داخل را هم با روندی صعودی همراه کند. به طوری که اکثر محصولات پلیمری نسبت به روز دوشنبه افزایشی معادل ۶۰ تا ۷۰ تومان در هر کیلو را تجربه کردند. به گمان بسیاری از معامله‌گران بازار روندی مثبت در پیش گرفته است.

تاجران بازار پتروشیمی می‌گویند: قیمت پلی‌اتیلن سبک ۰۰۷۵ تا پایان روز دوشنبه ۳ هزار و ۹۰۰ تومان بود، اما روز گذشته فشار خبرهای متفاوت و احتمال رشد مداوم قیمت‌ها این کالا را تا مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان گران کرد. همچنین پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ هم در روز دوشنبه با قیمت ۳ هزار و ۹۰۰ تومان توسط معامله‌گران پیشنهاد می‌شد که روز گذشته قیمت آن به ۴ هزار و ۵۰ تومان در هر کیلو رسید.

طرحی تازه برای تنظیم بازار

در همین حال دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کدگذاری محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری، هدف از اجرای این طرح را تنظیم و مدیریت بازار اعلام کرد.

احمد مهدوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور تعریف یک کد شناسه برای هر یک از محصولات پتروشیمی گفت: با تعریف کد شناسه برای هر یک از محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری امکان تنظیم قیمت‌ها در بازار داخلی فراهم می‌شود. دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: با کدگذاری محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری امکان رصد سیر خرید و فروش و مسیری که هر محصول پتروشیمیایی از لحظه تولید تا مصرف در بازار طی می‌کند مشخص خواهد شد.

این مقام مسوول در خصوص ضرورت تعریف کد شناسه برای کالاهای پتروشیمیایی و پلیمری همزمان با برنامه کلان دولت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی اظهار کرد: در شرایط فعلی معتقدیم اگر محصول به میزان کافی وارد بازار شود، با تنظیم شدن عرضه و تقاضا، خود به خود بازار محصولات پتروشیمی هم تنظیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه البته با اجرایی شدن طرح تعریف کد شناسه برای هر کالا که امکان رهگیری آن کالای خاص را در طول زمان فراهم می‌کند، مخالف نیستیم، یادآور شد: صنعت پتروشیمی از آن چنان توانایی بالایی برخوردار است که می‌تواند انواع کالا را در سطح بالا و فراوان به بازار عرضه کند.

محمد زیار رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح ساز و کار جدید قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس گفت: در حال حاضر ۴ کمیته تخصصی برای بررسی قیمت محصولات پتروشیمی و پلیمری در سطح بازارهای جهانی تعیین شده که این کمیته‌ها پس از ارزیابی بازارها قیمت پایه کشف شده را به بورس عرضه می‌کنند.

این مقام مسوول با بیان اینکه با تعریف ساز و کار جدید قیمت انواع فرآورده‌های پلیمری به صورت هفتگی تعیین و به بورس اعلام می‌شود، گفت: قیمت محصولات مطابق با قیمت دلار مرکز مبادلاتی تعیین خواهد شد.