چشم‌ها به بورس دوخته شد

گروه بورس کالا - نوسان قیمت ارز، عدم‌تداوم بارش‌های فصلی در بیشتر استان‌های کشور و انتشار این تحلیل در بازار فولاد که دوران ساخت و ساز‌های شخصی پس از رکود زمستان فرارسیده، حجم درخواست خریدهای بازار آهن را افزایش داد.

در این میان برخی معامله‌گران عدم‌عرضه محصولات بورسی در روزهای ابتدایی هفته جاری را یکی از دلایل اصلی نوسان زیاد قیمت‌ها در بازار آزاد می‌دانند؛ چرا که اگرچه چهارشنبه هفته گذشته حجم بالایی از عرضه‌ها با تنوع زیاد عرضه شده، اما نیاز بازار این است که علاوه بر عرضه‌های تولیدکنندگان دولتی و بعضی از تولیدکنندگان بخش خصوصی که همیشه در بورس عرضه دارند، در این شرایط لازم است تا بورس کالا با جدیت بیشتری واحدهایی را که در سال‌های گذشته پذیرش کرده‌اند، به ارائه محصولاتشان در بورس کالا ترغیب کند. البته طبق اطلاعیه بورس به جای عرضه‌های روز یکشنبه، این هفته نیز محصولات فولادی ذوب‌آهن و چند فولادساز دیگر از جمله آذربایجان در روز چهارشنبه ( امروز) عرضه خواهند داشت.

به همین دلیل گفته می‌شود دیروز پس از اعلام عرضه‌های بورس تقاضای خرید زیادی وارد بورس شد و بسیاری از معامله‌گران پیش‌بینی می‌کردند در صورت تایید همه این تقاضاها، عرضه‌های بورس با رشد قیمت مواجه می‌شود. در نتیجه این پیش‌بینی بازار آزاد را تحریک و رشد قیمت‌ها را حمایت کرد.

انتظار برای عرضه‌های بورس

البته روز گذشته شمش فولاد خوزستان در عرضه‌های خصوصی با قیمت ثابت معامله شد و با توجه به جو روانی بازار بعید نمی‌دانند که قیمت آن به حداکثر نرخ تعیین شده که بالاتر از ۱۶۰۰ تومان است رشد کند.

در همین حال عرضه‌های امروز در حالی انجام می‌شود که به دلیل محدودیت توان خرید فولادسازان، تنها ملزم به پرداخت ۱۰ درصد وجه پیش از عرضه هستند و ۴۵ روز با استفاده از تسهیلات، زمان برای تسویه حساب در نظر گرفته شد.

با توجه به اینکه نرخ‌های پیشنهادی شمش در بازار آزاد نوسان زیادی داشته، خرید از بورس کالا برخلاف یک ماه قبل، توجیه‌پذیری زیادی برای فولادسازان دارد و این موضوع باعث شده تا حساسیت‌ها نسبت به توزیع کالا به فولادسازانی که عرضه در بورس دارند و آنهایی که محصولات خود را در بورس عرضه نمی‌کنند ایجاد شده است.

علاوه بر سبد ذوب‌آهن که با قیمت ۱۷۰۹ تومان عرضه شده، امروز فولاد آذربایجان نیز میلگرد را با ۱۷۷۰ تومان در بورس عرضه می‌کند.

معمولا پس از عرضه‌های بورس معمولا بازار به دلیل ورود حجم قابل توجهی از محصولات فولادی و انتظار بالا رفتن عرضه در بازار، شرایط ملتهب خود را متوقف می‌کند. به همین دلیل برخی از معامله‌گران انتظار دارند این شرایط این بار نیز موجب شود روند رو به رشد قیمت‌ها متوقف شود.

کمبود عرضه میلگرد نداریم

البته همه معامله‌گران به این وضعیت امیدی ندارند؛ چرا که هرچند میزان تولید واحدهای نوردی در حال حاضر جوابگوی نیاز بازار است، اما قیمت پایه شمش فولادی نوسان زیادی داشته است و برای تولید‌کنندگانی که تمام تولید خود را از طریق شمش داخلی تامین نمی‌کنند فروش کالا ریسک زیادی دارد.

یکی از تجار بازار در این باره می‌گوید: در حال حاضر اگرچه قیمت میلگرد رو به رشد است، اما این به معنی بالا بودن تقاضا در برابر عرضه نیست؛ چراکه اگر واحدهای تولیدی حتی ذوب‌آهن به دلیل کاهش توان خرید مواد اولیه همچون کک و شمش و قراضه با مشکل مواجه شده‌اند و تولیدشان در مقایسه با قبل کم شده، اما در مقابل کاهش تقاضاهای عمرانی و عمده را هم داشته‌ایم. در نتیجه اگر کسی درخواست کالایی را از بازار مقاطع به خصوص میلگرد داشته باشد، کمبودی نداریم، اما در مقابل کمبود زیادی در بحث شمش وجود دارد و در بین محصولات نهایی نیز تیرآهن‌ها به خصوص تیرآهن‌های سایز سنگین به دلیل انحصاری که در تولیدشان وجود دارد، با کمبود عرضه مواجه هستند.

به گفته یکی از تجار در روز‌های اخیر کمبود ارز روسیه تجار را با مشکل مواجه کرده و مشخص نیست آیا می‌توانند شمش از طریق ارزهای دیگری همچون کره یا ژاپن وارد کنند یا خیر. به نظر وی در شرایط فعلی و با هزینه‌ای که باید برای دریافت ارز هزینه کنند، واردات از کشورهای مذکور هزینه زیادی برای واردکنندگان شمش دارد و باید دید که آیا صرف می‌کند با توجه به هزینه و کیفیت برخی از این کالاها به خصوص محصولات کره، تاجران برای واردات شمش ترغیب شوند یا خیر.

در همین حال سوالی که وجود دارد این است که قیمت‌ها تا انتهای سال که معمولا با رشد قیمت در بازارهای کالایی روبه‌رو هستیم تا چه حدی افزایش خواهد داشت؛ چرا که سال گذشته میانگین قیمت میلگرد در بورس کالا ۷۷۰ تومان بود، اما این رقم در مقایسه با نرخ عرضه فولاد آذربایجان در معاملات امروز که هزار و ۷۷۰ تومان است، رشد زیادی یافته است.

به گفته محمد آزاد رییس اتحادیه کشوری آهن فروشان طی سال‌جاری قیمت هر کیلو تیرآهن و میلگرد در مقایسه با سال قبل ۱۰۰درصد گران‌تر شده است.

سال گذشته در هفته نخست بهمن ماه قیمت تیرآهن و میلگرد کیلویی ۹۰۰تا ۹۵۰ تومان بود، اما این رقم امروز با رشد دو برابری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۱۹۰۰ تومان رسیده است.

آزاد شیب افزایش قیمت این محصولات در بازار را کند می‌داند و معتقد است: اگرچه قیمت‌ها رشد داشته اما این نوسانات قیمتی بسیار آرام بوده است.

به گفته وی، قیمت میلگرد در هفته اخیر از کیلویی ۱۷۰۰ تومان به ۱۹۰۰ تومان رسیده است که این ارقام نشان دهنده رشد ۵ درصدی قیمت این محصولات طی یک هفته است.