گروه بورس کالا - سحر نمایشی: باز هم خبر افزایش نرخ ارز اثر بسزایی بر رشد قیمت فلزات پایه همچون نیکل، قلع، سرب و روی در بازار آزاد گذاشت تا جایی که دیروز التهاب زیادی در بازار ایجاد شد و کسی حاضر به فروش این فلزات نبود.

از طرفی نیز عدم فروش تجار به دلیل ترس از گران شدن مجدد محصولات از نظر روانی روی بازار اثر منفی گذاشت؛ چراکه وقتی دلار افزایش می‌یابد به تناسب آن تقاضا نیز رشد می‌کند و وقتی تجار می‌بینند تقاضا بالا رفته قیمت کالاهای خود را افزایش می‌دهند، اما این بار گویی به رشد بیشتری امیدوارند که از فروش کالاهایشان خودداری می‌کنند. به گفته فعالان آگاه، بیشتر فروشندگان به روند نزولی ارز خوشبین هستند؛ هر چند نوسان نرخ ارز و همچنین مشخص نبودن شرایط آینده را باعث بی‌ثباتی و در نتیجه پایین آمدن میزان خرید می‌دانند. به این ترتیب، هیجانات ناشی از نوسان ارز بازار را در التهاب فرو برده و فعالان آگاه پیش‌بینی می‌کنند تا زمانی که بی‌ثباتی ارز ادامه داشته باشد بازار به همین منوال ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر مدتی است که مشکلاتی گریبانگیر فلزاتی همچون مس و آلومینیوم شده است، تا حدی که بازار به کلی به هم ریخت و یک روز همه فروشنده هستند و روز دیگر خریدار. از طرفی تجار به دلیل ترس از کاهش قیمت‌ها محصولاتشان را پایین‌تر از قیمت خرید می‌فروشند، اما از طرف دیگر دلهره طولانی شدن عرضه محصولات با نرخ جدید در بورس، اجرا نشدن این طرح و افزایش قیمت‌ها را دارند.

به گفته یکی از تولید کنندگان سیم و کابل در اصفهان مدتی بود که بازار رونق و صادرات بهبود یافته بود همچنین عرضه و تقاضا به ثبات رسیده و دیگر خبری از دلالی به گوش نمی‌رسید، اما با خبر تغییر قیمت‌گذاری و از آن بدتر، عرضه نشدن آن در بورس بازار به کلی به هم ریخت. این تولید‌کننده در ادامه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: ما با کاهش قیمت‌ها مخالف نیستیم حتی کاهش اندک آن و رسیدن آن به حدود ۶هزار و ۵۰۰ تومان تا ۷۰۰۰ تومان در هر کیلو قیمت مناسب و منصفانه‌ای برای آلومینیوم است و به چرخه تولید و افزایش عرضه و تقاضا کمک بیشتری می‌کند، اما با قیمت ۵۰۰۰ تومان در هر کیلو نه تنها چرخه تولید از حرکت می‌ایستد، بلکه راه برای دلالان و معامله‌گران غیر‌قانونی به راحتی باز می‌شود؛ چرا که دیگر تولید با این هزینه‌های بالا دیگر به سود نیست.

به اعتقاد این فعال آگاه از آنجا که آلومینیوم طیف وسیعی دارد و یکی از پر کاربرد ترین فلزات غیر‌آهنی است، به دلیل سبکی وزن کاربرد وسیعی در صنایع اتومبیل‌سازی؛ هواپیما‌سازی؛ کشتی‌سازی؛ ساختمان‌سازی و سایر صنایع دارد که پیش‌بینی افزایش مصرف این فلز چه در بازار جهانی و چه در بازار داخل منطقی به نظر می‌رسد. هزینه بر بودن این صنعت به دلیل رابطه مستقیم با برق و آلاینده بودن باعث شده است که روند رشد تولید این محصول رو به افول بگذارد و اگر نتوانیم مواد اولیه تولیدمان را فراهم کنیم در تمام زمینه‌های تولیدی با مشکل روبه‌رو خواهیم شد، به خصوص اکنون در زمینه دریافت ارز مبادله‌ای با مشکلاتی رو به رو هستیم و مجبوریم به صورت آزاد دلار را تهیه کرده و مواد اولیه را وارد کنیم که روند تولید با این همه نیروی انسانی ادامه داشته باشد که گران شدن نرخ ارز هم تهیه ارز آزاد را برایمان مشکل‌تر خواهد کرد.

وی در آخر به خبرنگار ما گفت: بهتر است به جای اختلاف و کشمکش بر سر اجرای این مصوبه تصمیم درست و منطقی‌تری گرفته شود، یعنی نرخی را انتخاب کنند که دارای ثبات رویه و ماندگار باشد به طوری که نه تولید‌کننده زیان ببیند و نه مصرف‌کننده، به قول معروف نه سیخ بسوزد نه کباب.