اوج دلال‌بازی  در بازار «ورق»

زهرا مسافر

گروه بورس کالا- با اینکه قیمت ورق فولادی در بورس کالا روند باثباتی را می‌گذراند، اما قیمت این کالا در بازار غیررسمی رو به رشد است. این موضوع نشان می‌دهد افرادی که از بورس ورق می‌خرند، با قیمت‌های بالا این کالا را در بازار غیررسمی می‌فروشند.

فعالان بازار آهن افزایش قیمت جهانی ورق، عرضه ورق به صورت سبدی در بورس کالا و عدم کاهش تعرفه این محصول را از دلایل افزایش قیمت داخلی ورق می‌دانند.

طی روزهای گذشته در حالی که قیمت هر کیلو ورق در بورس کالا روند نسبتا باثباتی داشته، اما در بازار غیررسمی با افزایش رو‌به‌رو شده است به‌گونه‌ای که ورق گرم A و C عرضه شده در بورس کالا در تاریخ ۲۳ مهرماه جاری هر کیلو به طور متوسط به قیمت ۶۹۹تومان و یک ریال و ۶۷۰تومان و یک ریال به فروش رسیدند، اما در دوشنبه هفته جاری به نرخ هر کیلو ۶۹۹تومان و یک ریال و ۶۸۲تومان و ۳ریال عرضه شد که تقریبا از نوسان قیمتی برخوردار نبود.

دیروز قیمت هر کیلو ورق در بازار غیررسمی به مبلغ حدود ۷۷۰ ‌تومان در هر کیلو مورد مبادله قرار گرفت و فروشندگان ورق در بازار غیررسمی شرایط سخت‌تری را برای عرضه محصولاتشان وضع کردند و فروش چکی خود را به حالت نقدی درآورده‌اند.

براساس آمار موجود در حال حاضر میانگین قیمت ورق ۲ وارداتی تحویل در بنادر شمالی بعد از گمرک هر کیلو ۷۵۰تومان، میانگین قیمت نقدی پروفیل در بازار تهران هر کیلو ۸۶۷تومان، میانگین قیمت ورق ۲ جهانی به مقصد ایران تحویل در بنادر شمالی C&F هر تن ۶۸۵دلار و میانگین قیمت ورق ۲ جهانی تحویل در مبدا (کارخانه، انبار) EXW هر تن ۵۹۵دلار است.

هم‌اکنون فعالان بازار ورق معتقدند که کمبود ورق در داخل به افزایش قیمت‌ها منجر شده است، به طوری که در بازار غیررسمی طی دو سه روز اخیر ورق عرضه شده، تنها به صورت نقدی مورد مبادله قرار می‌گیرد و فروشندگان از پذیرش هر گونه چک معذورند.

البته حدود یک ماه و نیم گذشته، فعالان بازار نسبت به افزایش قیمت ورق در بازار داخل هشدار داده و عرضه سبدی این محصول در بورس کالا و مخالفت وزارت صنایع با کاهش تعرفه ورق را از عوامل اصلی ایجاد کمبود و افزایش قیمت‌های داخلی برشمردند، تا جایی که این وضعیت موجب شد تا برخی از کشورها مانند کانادا، تایلند، کره، حتی اروپا و هند انگیزه لازم را برای فروش ورق تولیدی خود به ایران پیدا کنند و خواستار عرضه ورق به بازار داخل هستند.

براساس آمارهای موجود، قیمت‌های داخلی ورق از نرم قیمت‌های جهانی بالاتر است و این امر موجب شده است، انگیزه‌ای برای کاهش قیمت در بازار داخل وجود نداشته باشد.

از سوی دیگر، شاهد آن هستیم که طی ۴۵روز اخیر قیمت مقاطع فولادی در کشور به میزان ۱۵درصد رشد یافته؛ اما معاون وزیر بازرگانی از تعادل قیمت فولاد در بازار خبر داده و معتقد است که جای هیچ‌گونه نگرانی تا پایان سال در این زمینه وجود ندارد.

فعالان بازار فولاد معتقدند که در این میان وزارت صنایع و معادن با حجم وسیع تولید می‌توانند تا حدود زیادی در کنترل قیمت‌ها نقش بسزایی داشته باشد.