جوش و خروش شرکت‌های معدن‌کاری برای اکتشاف و توسعه منابع معدنی آفریقا ادامه دارد. این قاره را به نیرویی در صنعت معدن‌کاری تبدیل می‌کند و جریان‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به سوی آن می‌کشاند. گزارشی که اخیرا از سوی کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد منتشر شده است، نشان می‌دهد که آفریقا در مجموع ۳۶‌میلیارد دلار سرمایه را به جیب زده است. از این مقدار، ۸‌ میلیارد دلار آمریکا از محل صنعت معدن‌کاری و بیشتر در توسعه نیافته‌ترین کشورها بوده است. در حالی که در سال ۲۰۰۵ میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدن‌کاری دو میلیون کمتر از این مقدار و برابر با ۶‌میلیارد دلار بود.

این گزارش می‌گوید: شرکت‌های فراملیتی تمام منابع معدنی را در توسعه نیافته‌ترین کشورهای آفریقایی در کنترل خود دارند. هرچه این کشورها فقیرتر باشند، میزان وابستگی‌شان به شرکت‌های فراملیتی برای استخراج معادن خود بیشتر است. بنا به همین گزارش کشورهای بسیار فقیر استخراج منابع معدنی خود را تقریبا به طور کامل به شرکت‌های مزبور سپرده‌اند.

بازارهای داخلی کوچک و قابلیت‌های تولیدی ضعیف در توسعه نیافته‌ترین کشورها باعث رشد فراوان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت معدن کاری و چند صنعت دیگر در آنها شده است. با این وجود، گزارش مذکور هشدار می‌دهد که آفریقا باید سود بیشتری از منابع معدنی خود ببرد و از نیازی برای توسعه سیاست‌های یکدست و متناسب سخن می‌گوید که به تعهد شرکت‌های چندملیتی و کشورهای میزبان برای افزایش رفاه عمومی بیانجامد.

این گزارش می‌افزاید: شرکت‌های فراملیتی سهم چشمگیری را از عواید حاصل از معادن آفریقا می‌طلبند و بخشی از (و شاید هم تمام) این درآمدها را بیشتر به ضرر کشورهای میزبان، به کشورهای غربی منتقل می‌کنند. بر مبنای این گزارش، «جست‌وجوی منابع معدنی جدید، پس از دو سال رکود، منجر به افزایش جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در حد ۸‌ میلیارد دلار به داخل توسعه‌نیافته‌ترین کشورهای آفریقایی شد. در نتیجه، این کشورها ۲۳‌درصد از سرمایه‌گذاری‌های مذکور را به سوی منطقه کشاندند. بیشترین افزایش در جریان این سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهایی همچون بوروندی، جیبوتی، گینه بیسائو، سومالی، ماداگاسکار، اتیوپی، کیپ ورده (Cape Verde)، گامبیا و سودان، در زمینه‌های اکتشافات جدید نفت و فعالیت‌های معدن‌کاری و نیز بخش خدمات صورت گرفت.