تولید فولاد خام جهان از مرز 981میلیون تن گذشت
آزاده حسینی
تولید فولاد خام جهان طی ۹ ماه ابتدای سال‌جاری میلادی به ۹۸۱میلیون و ۲۳۲هزار تن رسید.
این رقم در مدت مشابه سال گذشته 914میلیون و 484هزار تن شد که نشان دهنده رشد 3/7درصدی فولاد خام دنیا است.

از رقم ذکر شده ۵۴۰میلیون و ۷۹۷هزار تن آن مربوط به قاره آسیا است که چین با تولید ۳۶۲میلیون و ۵۶هزار تن در صدر تولیدکنندگان فولاد خام جهان قرار گرفت. رشد تولید فولاد خام در چین ۷/۱۶درصد بود.
همچنین ژاپن نیز که اولین تولیدکننده فولاد خام دنیا محسوب می‌شود، با 8/3درصد رشد معادل 89میلیون و 330هزار تن فولاد خام تولید کرد. هند و کره‌جنوبی هم که به ترتیب، هفت و پنجمین فولادسازان دنیا هستند به ترتیب 35میلیون و 836هزار تن و 38میلیون و 124هزار تن فولاد تولید کردند.
تایوان نیز با تولید ۱۵میلیون و ۴۵۱هزار تن فولاد خام در جایگاه سیزدهمین فولادساز دنیا قرار گرفت.
آسیا که مهد تولیدکنندگان فولاد خام دنیا است، ایران، قطر و عربستان سعودی را به عنوان تولیدکنندگان فولاد در خود جای داده است.
تولید فولاد خام ایران ۷میلیون و ۴۵۲هزار تن شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/۱ بود.
در اروپا نیز در مجموع 27 کشور عضو اتحادیه اروپا 158میلیون و 416هزار تن فولاد تولید کردند که آلمان با تولید 36میلیون و 568هزار تن فولاد خام در صدر تولیدکنندگان فولاد خام دنیا قرار گرفت.
رشد تولید فولاد آلمان در ۹ ماه ابتدای سال ۸/۳درصد بود.
ایتالیا نیز با تولید 23میلیون و 529هزار تن فولاد خام در رتبه نهم تولیدکنندگان فولاد خام دنیا تکیه زد. فرانسه، اسپانیا، انگلستان، لهستان، بلژیک و اتریش هم از دیگر تولیدکنندگان فولاد خام دنیا بودند، بین 5 تا 16میلیون تن فولاد خام تولید کردند.
در بین سایر کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، ترکیه با تولید ۱۸میلیون و ۹۷۸هزار تن فولاد خام بیشترین سهام را از ۲۲میلیون و ۵۲۴هزار تن از آن خود کرده است.
مجموع کشورهای مشترک‌المنافع نیز روسیه و اوکراین با تولید 54میلیون و 22هزار تن و 31میلیون و 943هزار تن بر رتبه‌های چهارم و هشتم تولیدکنندگان فولاد خام دنیا تکیه زدند. در قاره آمریکا نیز ایالات‌متحده آمریکا با تولید 73میلیون و 260هزار تن فولاد خام در رتبه سوم تولیدکنندگان فولاد خام دنیا قرار گرفت.
مکزیک نیز در آمریکای شمالی توانست با تولید ۱۲میلیون و ۷۱۸هزار تن در رتبه پانزدهم تولیدکنندگان فولاد خام جهان قرارگیرد. رشد تولید فولاد خام این کشور ۷/۵درصد بود. در قاره آفریقا نیز جمعا ۱۴میلیون و ۳۳هزار تن فولاد خام تولید شد که ۶میلیون آن مربوط به آفریقای جنوبی است و مابقی را سایر کشورهای آفریقایی تولید کردند.
رشد تولید فولاد در قاره اروپا 5/8درصد و در قاره آمریکا 4/5درصد و کشورهای مشترک‌المنافع 3/4درصد، آفریقا 1/3درصد و آسیا 7/11درصد بود که 2/3درصد آن مربوط به خاورمیانه و 2/1درصد نیز مربوط به اقیانوسیه بوده که نشان‌دهنده رشد کلی فولاد خام در بازارهای جهانی است.