تولید 50 هزار تن تیرآهن پرمصرف متوقف می‌شود

آزاده حسینی

به دلیل آغاز تعمیرات اساسی در واحدهای نوردی ذوب‌آهن اصفهان به‌خصوص در بخش نوردی ۵۰۰ذوب‌آهن تولید حدود ۵۰هزار تن تیرآهن برای مدت یک ماه متوقف خواهد شد. محسنی، مدیر فروش ذوب‌آهن اصفهان با بیان مطلب فوق به خبرنگار ما گفت: آغاز تعمیرات در واحدهای نورد ذوب‌آهن اصفهان در ماه جاری و آتی موجب کاهش تولید و در نتیجه پایین آمدن حجم عرضه محصولات در بورس کالا خواهد شد.

وی ادامه داد: کاهش حجم عرضه در بازار با تعمیر واحد ۵۰۰نوردی و ۳۰۰ ذوب‌آهن باعث متوقف شدن تولید تیرآهن ۱۴، ۱۶، ۱۸ با حجم ۵۰هزار تن می‌شود.

وی تعمیرات واحدهای نوردی ۵۰۰ ذوب‌آهن اصفهان را از تاریخ بیستم آذر ماه لغایت دهم دی ماه دانست و گفت: در این واحدها نیاز مبرمی به تعمیرات احساس می‌شد که با توجه به شروع فصل سرما و پیش‌بینی قطعی گاز در این مقطع تعمیرات به این زمان موکول شد.

وی ادامه داد: البته ذوب‌آهن اصفهان به کلیه تعهداتی که در گذشته در فروش به صورت سلف داشته عمل می‌کند و با توجه به وجود قانون تاخیر در تحویل ۱۵روزه، مشکلی به وجود نمی‌آید.

مدیر فروش ذوب‌آهن اظهار داشت: هنگامی که تعمیرات در واحدهای کوره بلند و فولادسازی صورت می‌گیرد از طریق خرید شمش قابل جبران است، اما هنگامی که تعمیرات در واحدهای نوردی انجام می‌شود قابل جبران نیست.

محمدرضا خسروی‌راد معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان نیز در خصوص آغاز عملیات تعمیرات واحدهای نورد در آخرین مرحله از فرآیند تولید کارخانه، این واحد نقش عمده‌ای در اجرای تعهدات شرکت از حیث کمیت و کیفیت مورد درخواست مشتریان را به عهده دارد. به نحوی که میزان توقفات آن تاثیر مستقیم در تولید کارخانه و تامین نیازهای بازار دارد. لذا برنامه‌ریزی و انجام تعمیرات در این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: با عنایت به گذشت بالغ بر ۲سال از انجام تعمیرات قبلی و بر اساس برنامه‌ریزی به عمل آمده،‌ از ابتدای آبان ماه سال جاری جهت کلیه کارگاه‌های نورد اعم از مقاطع تیرآهن و میلگرد برنامه تعمیراتی در نظر گرفته شده است. وی چگونگی عملیات تعمیرات در کارهای نورد این شرکت را به شرح ذیل عنوان کرد:

کارگاه نورد ۵۰۰

حدود نیمی از محصولات کارخانه در کارگاه نورد ۵۰۰تولید می‌شود و پیش‌بینی می‌‌گردد بالاترین حجم کارهای تعمیراتی از ابتدای بهره‌برداری تاکنون در تعمیرات فعلی انجام گیرد.

اهم فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این تعمیرات عبارتند از:تعمیرات کوره پیش گرم شامل تعویض نسوز کوره با حجمی معادل ۲۰۰۰تن و ترمیم و تعویض قطعات اسکلت فلزی آن، سرویس و تعمیر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی خط و پرداخت کارگاه، زمان تعمیرات به مدت ۱۲شبانه‌روز با هزینه تقریبی ۳۵میلیارد ریال برآورد می شود.

کارگاه نورد ۶۵۰

کلیه تیرآهن‌های سنگین کارخانه در کارگاه نورد ۶۵۰ تولید می‌شود. اهم فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این تعمیرات عبارتند از: سرویس و تعمیر قفسه‌های اصلی ۹۰۰ و ۸۳۰ و سایر قفسه‌ها جهت مدرنیزاسیون با تجهیزات استاندارد و روز اروپایی، توقف و انجام تعمیرات اساسی بر روی جرثقیل شماره ۴، زمان تعمیرات به مدت ۱۲۰ساعت برنامه‌ریزی شده است.

کارگاه نورد ۳۵۰

کلیه محصولات کلاف و بخشی از میلگردهای شاخه‌ای در این کارگاه تولید می‌شود.

تعمیرات اساسی قبلی این کارگاه در خردادماه سال ۸۴ انجام پذیرفت و پس از آن نیز یک مرحله تخلیه اکسیدهای موجود در کوره انجام شد. در مجموع بهره‌برداری از این کارگاه به مدت ۲سال و ۵ماه تحقق یافت که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. اهم فعالیت‌های تعمیراتی برنامه‌ریزی شده عبارتند از: تعمیر و بازسازی تجهیزات و نسوز چینی داخل کوره حرارتی- اجرای طرح تقویتی جهت سیستم هل‌دهنده شمش با توجه به افزایش ظرفیت کوره به شمش ۱۵۰×۱۵۰ تعمیر و بازسازی تجهیزات خط مستقیم و سیستم منوبلوک از جمله اجرای فلاشینگ سیستم روغن، تغییر طرح بر روی قیچی ۴S، استفاده از شافت‌های ماندرل منوبلوک تغییر طرح و جایگزینی قطعات کانتیلیور از قطعات داخلی زمان تعمیرات به مدت ۷ شبانه‌روز برنامه‌ریزی شده است.

کارگاه نورد ۳۰۰

عمده میلگرد، آرماتور و نبشی تولیدی کارخانه در کارگاه نورد ۳۰۰ تولید می‌گردد. تعمیرات اساسی قبل این کارگاه در اردیبهشت‌ماه سال ۸۴ بوده که بدین ترتیب زمان بهره‌برداری از کوره و خط این کارگاه به مدت ۲ سال و ۱۰ ماه است. اهم فعالیت‌های تعمیراتی برنامه‌ریزی شده عبارتند از:‌ تعمیر کوره پیش گرم شامل تعویض نسوز کوره، اجرای طرح جایگزینی جرم‌نسوز با آجر با هدف حذف پلیت‌های نسوز نگهدارنده، ترمیم و تعویض قطعات اسکلت فلزی کوره متدیک و کوره رولیکی- سرویس و تعمیر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی خط و پرداخت کارگاه زمان تعمیرات در اواخر سال‌جاری به مدت ۱۰شبانه‌روز با هزینه تقریبی ۳۰میلیارد ریال برآورد شده است.