افزایش 100درصدی قیمت جو

منیژه حیاتی

کاهش شدید قیمت جو در بازارهای جهانی و عدم واردات به موقع این محصول توسط بازرگانان که معمولا با رسیدن به انتهای فصل برداشت همه ساله از مهر ماه آغاز می‌شود، نه تنها قیمت‌های داخلی را نیز با رشد سرسام‌آوری همراه کرده است بلکه این نگرانی را نسبت به افزایش نهایی محصولات دامی در ماه‌های آینده به وجود آورده است. ضمن آن که دامداران این مدت به دلیل افزایش قیمت جو از خرید و استفاده این محصول خودداری کرده‌اند که این امر در نهایت توقف معاملات جو در بورس کالا را نیز به دنبال داشته است.

صادقی یکی از کارگزاران بورس کالا قیمت تمام شده جو را در‌حال‌حاضر با در نظر گرفتن هزینه گمرک و حمل‌ونقل ۳۳۵ تومان ذکر کرده و می‌گوید: این در حالی است که آخرین قیمت‌های سال ۸۵ در حدود ۲۵۰ تومان بود و دقیقا به دلیل وجود همین مشکل استفاده از جو برای دامداران توجیه اقتصادی نداشته و تعداد زیادی از آنها در‌حال‌حاضر سعی می‌کنند تا از خوراک جایگزین همچون ذرت و باقی مانده میوه برای دام خود استفاده کنند.

این کارشناس بورس کالا با اشاره به کاهش معاملات جو در بورس، یکی از دلایل عمده این امر را کاهش تقاضای جو از سوی دامداران ذکر کرد و گفت: البته خبرها حاکی از آن است که وزارت جهاد کشاورزی برای رفع این بحران از طریق شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به واردات جو کرده است اما هنوز جوی وارداتی به دست مصرف‌کننده نرسیده و به همین جهت احتمال این که معاملات جو در بورس رونق دوباره بگیرد بسیار کم است. علاوه بر آن همین مساله باعث شده تا تجار نیز تمایلی به واردات نداشته باشند چرا که خریداری وجود ندارد.

صادقی در خصوص دلایل کاهش تولید داخلی معتقد است: به دلیل اعلام خرید تضمینی گندم توسط وزارت کشاورزی بسیاری از جوکاران به دلیل صرفه اقتصادی گندم، کشت جو را تبدیل به گندم کرده‌اند. ضمن آن که تولید گندم در هر هکتار ۸ الی ۹ تن است اما جو در هر هکتار ۴ الی ۵ تن برداشت دارد. بنابراین در نهایت با کاهش تولید جو در بازار مواجه شده‌ایم.

بخش خصوصی هم وارد می‌کند

در حالی که صادقی از واردات جو توسط شرکت پشتیبانی دام خبر می‌دهد، یکی دیگر از مسوولان بورس کشاورزی معتقد است با صدور مجوز واردات جو این محصول را مجددا در تابلوی بورس خواهیم داشت چرا که همراه با شرکت پشتیبانی امور دام چند تاجر بخش خصوصی نیز نسبت به واردات جو ابراز تمایل کرده‌اند.

وی قیمت جوی قزاقستان را که بر این اساس قرار است به کشور وارد شود، ۳۲۰ تومان ذکر کرد و گفت: اما متاسفانه به دلیل واردات دیر هنگام و از طرف دیگر نیاز بازار تا فروردین ماه سال آینده به نظر نمی‌رسد بازار جو تعادل لازم را به لحاظ قیمت به این زودی‌ها به خود ببیند.

اما وحید وحیدی یکی دیگر از کارگزاران بورس کشاورزی کاهش حجم عرضه جو را به سبب گذر از فصل برداشت در مقطع کنونی، طبیعی دانسته و می‌گوید: همه ساله با گذر از فصل برداشت جو با اندکی کاهش در بازار مواجه می‌شویم و به همین دلیل است که تعدادی از دامداران محصول مورد نیاز خود را تاکنون خریداری کرده‌اند اما به دلیل تعلل دولت در واردات امسال با کمبود بیشتری در بازار مواجه شدیم.

وی زمان واردات را مهر ماه دانسته و معتقد است اگر مثل هر سال این امر به موقع انجام می‌شد با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه نمی‌شدیم.

در همین حال رضایی، یکی از تولیدکنندگان خوراک دام نیز درخصوص میزان کمبود جو در کشور می‌گوید: در حال حاضر ۳میلیون و ۴۰۰تن تولید داخلی وجود دارد، در حالی که ۵/۴میلیون تن در مقابل آن مصرف وجود دارد و این ۹۰۰هزار تن کمبود باید از طریق واردات رفع شود.

وی میزان افزایش قیمت جو در حال حاضر را نسبت به سال گذشته ۱۰۰درصد ذکر کرد و گفت: سال گذشته در همین فصل قیمت جو ۱۶۰تومان بود در حالی که در حال حاضر ۳۳۰ تا ۳۶۰تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ محموله‌ای به عنوان جوی وارداتی توزیع نشده است، گفت: دولت باید زودتر از اینها اقدام به واردات می‌کرد، چرا که در حال حاضر با رشدی که قیمت‌های داخلی دارد فرآورده‌های گوشتی تا ماه‌های آینده به نسبت همین افزایش قیمت جو گران خواهد شد.

مقایسه حجم و ارزش معاملات جو طی سال‌های ۸۵ و ۸۶

همان‌طور که گفته شد به دلیل بروز چالش‌های متعدد، معاملات جو طی یکسال اخیر با کاهش شدیدی روبه‌رو شده است که طی یک مطالعه تطبیقی میزان نرخ رشد حجم معاملات این محصول طی شش ماهه نخست سال ۸۵، ۳/۵۴۱ بوده است در حالی که همین رقم در شش ماهه نخست امسال با رشد منفی ۳/۱۷ همراه بوده است. هر چند شش ماهه نخست سال ۸۵ معاملات نسیه در این حوزه انجام نشده است، آمارها نشان‌دهنده آن است که معاملات نقدی جو در این مدت ۲۱هزار و ۲۰۰تن بوده اما طی همین مدت طی سال‌جاری این رقم به ۱۷هزار و ۴۲۵تن کاهش یافته است.

از نظر ارزش معاملات نیز نرخ رشد کالا طی ۶ماه نخست سال گذشته، ۵/۵۰۶ بوده که همین رقم در سال‌جاری طی مدت یاد شده ۵۶/۳۰ بوده که تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.