آزاده حسینی

طبق آخرین آمار و ارقامی که متال بولتن از بازارهای جهانی منتشر کرده است، قیمت انواع مقاطع فولادی در بازارهای جهانی نسبت به یک ماه اخیر با رشد همراه بوده و این رشد قیمت در محصولات چینی و ترکیه محسوس‌تر است. بنابراین گزارش، نرخ محصولاتی نظیر کلاف گرم، ۵/۰ تا ۲میلی‌متری سیم‌مفتول توری داخلی جنوب چین به ترتیب با ۵۰ و ۱۰۰ یوآن رشد به ۴هزار و ۵۵۰ و ۴هزار و ۲۲۰یوآن رسید. (هر یوآن معادل ۱۲۶ تومان است)

اما آرماتور و کلاف سرد ۲میلیمتری به بالای جنوب چین بدون تغییر قیمت طی مبادلات یک ماه اخیر با نرخ ۴هزار و ۴۴۰یوآن و ۵هزار و یک‌صد یوآن عرضه شد.

در بین محصولات شرق چین نرخ آرماتور، سیم‌مفتول توری و کلاف سرد ۵/۰ تا ۲میلی‌متری و کلاف گرم ۲میلیمتری به بالا با رشد ۴۵۰، ۴۰۰، ۳۰۰ و ۳۰۰یوآنی با نرخ ۴هزار و ۳۵۰، ۴هزار و ۲۸۰، ۵هزار و ۲۰۰ و ۴هزار و ۶۰۰ یوآن دادوستد شدند.

پودر و پلت سنگ‌آهن چینی که تحویل آنها به صورت cfr بود نیز با رشد ۱۵ و ۲۵دلاری همراه شد که این موضوع باعث شد تا نرخ این محصولات به پایه ۱۸۰ و ۲۱۵دلار در هر تن برسد.

کلاف گرم صادراتی چینی نیز که تحویل آن به صورت FOB بود با ۳۰دلار رشد طی مبادلات یک ماه اخیر مواجه شد که نرخ خرید نقدی این فلز را به پایه ۵۹۰دلار در هر تن رساند.

میلگرد آجدار وارداتی خاورمیانه تحویل به صورت cfr در بنادر خلیج‌فارس رشد ۳۰دلاری را در مبادلات منتهی به دهم آذرماه در بازارهای جهانی تجربه کردند که همین موضوع باعث شد نرخ پایه خرید و فروش این فلز به ۶۲۵دلار برسد.

شمش و بیلت (۲۳۵اQ) کارخانه‌های داخلی چین نیز در هر تن ۴۰۰ و ۲۰۰ یوآن رشد را تجربه کردند و با نرخ ۳هزار و ۳۰۰ و ۲هزار و ۸۰۰یوآن مورد مبادله قرار گرفتند.

در بین محصولات ترکیه نیز بیلت، میلگرد آجدار، سیم مفتول توری، سیم مفتول کششی و میلگرد تجاری با رشد به ترتیب ۶۰، ۶۰، ۳۵، ۲۰ و ۱۰ دلاری همراه شدند و نرخ پایه خرید آنها نیز معادل ۵۶۰، ۶۱۰، ۵۳۵، ۵۶۰ و ۶۶۰دلار بود.

سایر محصولات ترکی نظیر کلاف گرم و سرد در مبادلات یک‌ماه اخیر تغییر قیمت نداشتند و با نرخ ۶۲۰ و ۷۰۰دلار مبادله شدند.

محصولات کشورهای CIS به خاوردور در مبادلات یک ماه منتهی به دهم آذرماه تغییر قیمتی نداشتند و بیلت با نرخ ۴۹۵دلار، آرماتور با قیمت ۵۳۰ دلار،‌ میلگرد تجاری با نرخ ۴۷۰دلار، سیم‌مفتول توری با قیمت ۵۷۰دلار و اسلب با نرخ ۵۲۰دلار در صحنه بازارهای جهانی حاضر شدند.

کلاف سرد و گرم این کشورها نیز برای تحویل در خاوردور، با نرخ ۵۹۰ و ۵۲۰دلار مورد مبادله قرار گرفتند. سایر محصولات کشورهای CIS که برای تحویل در دریای سیاه / بالتیک بودند با رشد قیمت همراه شدند، به طوری که بیلت با ۳۰دلار رشد هر تن ۵۱۰دلار، آرماتور با ۱۰دلار افزایش با قیمت ۵۶۰دلار، سیم‌مفتول توری با ۱۰دلار رشد با قیمت ۵۵۰دلار، اسلب با رشد ۱۰دلاری با نرخ ۵۰۰دلار و کلاف گرم و سرد هریک با رشد ۵ و ۱۰دلاری با قیمت هر تن ۵۷۰ و ۶۲۰دلار مبادله شدند.

محصولات وارداتی به اتحادیه اروپا در مبادلات یک ماه اخیر تغییر قیمتی نداشتند. آرماتور، سیم مفتول توری، صفحه نورد به صورت نوار ورقی، صفحه نورد دو طرفه، کلاف گرم و سرد هریک با نرخ ۴۵۰، ۴۴۰، ۵۰۰، ۵۹۰، ۵۳۰ و ۴۹۰دلار مورد مبادله قرار گرفتند.

نرخ محصولات فولادی بازارهای داخلی ما طی گزارش‌های متال بولتن بدین شرح است، تیرآهن ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلیمتری تحویل در کارخانه تهران ۵/۷میلیون ریال در هر تن، صفحه گرم ۱۵ تا ۴۰میلیمتری نیز با نرخ ۷۶۵میلیون ریال در هر تن، کلاف گرم و سرد ۵/۲ تا ۵میلیمتری ۱/۲۵ تا ۵۰میلیمتری تحویل در کارخانه تهران با نرخ ۷۶۵ و ۷۲۵میلیون ریال در هر تن مبادله شدند.

قیمت آهن‌آلات در بازارهای جهانی افزایش یافت

کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد جهان، قیمت‌های خود را در یک هفته اخیر افزایش داده‌اند. به طوری که تولیدکنندگان میلگرد آجدار اروپا در واکنش به افزایش قیمت هفته گذشته ترکیه، قیمت‌های خود را به‌طور موفقیت‌آمیزی ۲۵‌دلار در هر تن افزایش دادند. این افزایش قیمت به‌علت تقاضای زیاد آرماتور در اروپا است. یک تاجر اروپایی گفت: قیمت‌ها هنوز بسیار کمتر از قیمت صادرات آرماتور اروپاست. به عبارتی آرماتور به قیمت ۴۴۰-۴۲۵‌دلار در هر تن تحویل شده، دادوستد می‌شود که ۲۵دلار بیشتر از ۴۲۵-۴۱۵‌دلار در هرتن هفته گذشته است. اغلب مصرف‌کنندگان اروپا در زمان احتیاج از منابع داخلی به مقدار کمی آرماتور تهیه می‌کنند.

آخرین اطلاعات رسیده حاکی از آن است که آرماتور CIS در بازار داخلی به قیمت ۶۰۰-۵۵۰‌دلار در هر تن تحویل در کارخانه دادوستد می‌شود. یک تاجر خرید محموله‌های کوچکی از آرماتور ۱۶-۱۲ میلی متری از کارخانه Metinvest اوکراین به قیمت ۵۵۰‌دلار در هر تن تحویل در کارخانه را گزارش داد. تاجر دیگری گفت: هزار تن آرماتور ۱۰-۸ میلی‌متری را از کارخانه Kriviy Rih آرسلور میتال به قیمت ۶۰۰-۵۸۰‌دلار در هر تن تهیه کرده است. اخیرا این کارخانه در بازار داخلی مقدار زیادی آرماتور را برای نورد ماه دسامبر به قیمت ۵۹۰-۵۸۰‌دلار در هر تن تحویل در کارخانه فروخت. یک تولید‌کننده کوچک در روسیه گفت: محموله کوچکی از آرماتور را در چند هفته گذشته به قیمت ۵۵۰‌دلار در هر تن تحویل در کارخانه فروخته است. طبق آخرین گزارش‌ها قیمت صادرات آرماتور CIS به قیمت ۵۷۰-۵۶۰‌دلار در هر تن فوب دریای سیاه است.

کارشناسان می‌گویند: تقاضای زیاد بخش ساخت و ساز خاور دور و دوبی باعث شده قیمت صادرات میلگرد آجدار نورد ماه ژانویه ترکیه ۶۵‌دلار در هر تن افزایش یابد. تجار ترکیه می‌گویند، طی هفته های اخیر تقاضای غیر منتظره خریداران برای میلگرد آجدار، موجب افزایش قیمت‌ها شده است. تقاضای فزاینده خریداران در مالزی، سنگاپور و منطقه خلیج فارس و همچنین تقاضای زیاد از وارد‌کنندگان اسراییل، بلغارستان، رومانی، روسیه و کرواسی موجب افزایش قیمت‌ها شده است. یک تاجر میلگرد آجدار ترکیه گفت: به دلیل تقاضای زیاد، فولادسازان ترکیه ابتدا قیمت‌های داخلی و CIS قیمت صادرات خود را افزایش دادند. میلگرد آجدار تولید و ارسال ماه ژانویه به قیمت ۶۲۰-۶۱۰‌دلار در هر تن فوب دادوستد می‌شود که ۶۵‌دلار در هر تن از ۵۶۵-۵۵۵‌دلار قبل بیشتر است. قیمت بالای قراضه و نرخ حمل‌ونقل از ترکیه نیز به افزایش قیمت‌ها از این منطقه کمک کرده است و تجار پیش‌بینی می‌کنند که در سال جدید قیمت‌ها باز هم افزایش پیدا کند. تاجر دیگر گفت: گرچه قیمت میلگرد آجدار ترکیه طی دو ماه گذشته کاهش یافته؛ اما قیمت قراضه به طور مداوم افزایش پیدا کرده است. از اوایل ماه اکتبر قیمت قراضه ۲۰‌دلار در هر تن افزایش یافته است.

بازار پر رونق داخلی چین موجب شده فولادسازان این کشور به افزایش قیمت صادرات کلاف گرم ادامه دهند.

طبق اطلاعات رسیده قیمت معاملات از ۵۹۰-۵۸۰‌دلار در هر تن فوب هفته گذشته به ۶۲۰-۵۹۰‌دلار در هر تن فوب افزایش یافته است.

این در حالی است که در اوایل ماه نوامبر قیمت صادرات ۵۸۰-۵۷۰‌دلار در هر تن فوب بود. در این رابطه یک تاجر در شمال چین گفت: افزایش اخیر قیمت داخلی فولادسازان چین باعث بالا رفتن قیمت صادرات کلاف گرم در نتیجه رونق بازار داخلی وضعیتی را به وجود آورده که در آن تجار به سختی می‌توانند در بازار صادرات سودی حاصل کنند.

تجار می‌گویند؛ شرکت‌های تجاری مجبورند کلاف گرم را از فولادسازان داخلی به قیمت ۴۶۰۰-۴۵۰۰ یوآن ( ۶۲۴-۶۱۰‌دلار) در هر تن خریداری کنند که این قیمت بیشتر از قیمت صادرات است و در نتیجه آنها به سختی می‌توانند این محصول را به مشتریان خارجی عرضه کنند. یکی از مقامات رسمی Shagang گفت: قیمت صادرات کلاف گرم این کارخانه از ۶۰۰‌دلار در هر تن فراتر رفته و اضافه کرد در فروش با قیمت۶۰۰-۵۹۰‌دلار در هر تن فوب با هیچ مشکلی مواجه نشده است. اخیرا بائواستیل کلاف گرم را به کره به قیمت ۶۲۰‌دلار در هر تن فوب فروخت. بازار هنوز منتظر اعلام رسمی دولت چین مبنی بر افزایش مالیات بر صادرات محصولات فولادی است.