روز جنجالی برای مس

بیتا احمدی - روز گذشته بازار کالای ایران باز هم شاهد جنجال بر سر «مس» بود.

پیش‌بینی‌های هفته گذشته، در مورد روند رو به رشد قیمت جهانی مس محقق شد و این مساله اتفاق افتاد به طوری که دیروز در جلسه معاملاتی گروه مس بورس کالا، قیمت مس که از قیمت بازارهای جهان از جمله LME تبعیت می‌کند، افزایش یافت. بر طبق آمارها قیمت مس ۱۰۴دلار نسبت به هفته پیش از آن در بورس فلزات لندن افزایش داشته و به تبع آن در بورس کالا نیز قیمت این کالا بالا رفت. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که با توجه به اینکه قیمت نفت طی هفته گذشته افزایش داشته و موجودی انبارهای مس چین در حال کاهش است، قیمت مس طی ۲ الی ۳ هفته آینده به روند رو‌ به رشد خود ادامه دهد.

اما آنچه روز گذشته بازار کالایی را متاثر کرده بود، تنها قیمت مس نبود. ناظر بازار می‌خواست مس مفتول انبار کارخانه‌ ملی مس را که ۲هزار تن بود میان کارگزاران مختلف با درصد مناسب تقسیم کند (سهمیه‌بندی کند) تا رقابت روی این کالا صورت نگیرد و معامله با همان قیمت کشف‌شده ۶۵هزار و ۴۳۸ریال صورت گیرد.

کارگزاران از ناظر بازار سوال می‌کردند، چرا محصول مس را همچون فولاد با ضریب یک‌دوم اعمال نمی‌کنید و نمی‌گذارید معاملات روند طبیعی خود را طی کند؟

در واقع در این هفته نیز همچون جریان یک ماه گذشته که مبادرت به سهمیه بندی مس در بازار کالایی کرده بودند، آن تجربه تکرار می‌شد که با در رقابت قرار گرفتن این محصول خرده‌پا‌ها و مشتریان کوچک کارگزاران به علت اینکه این محصول در رقابت به فروش رسید، نتوانستند تناژ مورد نیازشان را تامین کنند.

یک‌سری از مشتریان محصول مس که در تالار حضور داشتند، اذعان می‌داشتند که نزدیک به ۲هفته است که نتوانسته‌اند، خرید کنند. علت چیست؟ آیا شرکت ملی مس پاسخگو است؟ در هیچ کجای دنیا و در هیچ یک از بورس‌های کالایی مبادرت به سهمیه‌بندی محصول نمی‌شود، اما در اینجا...

چه کسی پاسخگو است؟

به گزارش دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای در روز یکشنبه یازدهم آذر ماه سال‌جاری انواع آلومینیوم، تفاله چغندر، جو، ذرت، فولاد، مس، کشمش و کنجاله‌ها در بورس کالا عرضه و مورد معامله قرار گرفتند.

مس مفتول انبار کارخانه ملی مس نقدی ۲هزار تن با نرخ پیشنهادی ۶۵هزار و ۴۳۸ریال عرضه شد که در مقابل ۴هزار و ۸۰تن تقاضا برای این محصول در بازار وجود داشت.

این همان کالایی است که دیروز بیشتر وقت (زمان) در بورس کالا به فروش آن اختصاص پیدا کرد.

در نهایت این محصول شرکت ملی مس ۲هزار تن با نرخی که در رقابت کشف شد، یعنی با نرخ ۶۷هزار و ۵۸۸ریال مورد معامله قرار گرفت، (بدون سهمیه‌بندی). مس کاتد، شرکت ملی مس نیز ۷۰۰تن به صورت نقدی عرضه شد که کل تقاضا برای آن ۲هزار و ۳۴۰ تن در بازار بود که در نهایت ۷۰۰تن از آن با نرخ ۶۵هزار و ۸۶۵ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

مس مفتول ۸mm انبار کارخانه دنیای مس ۴۰تن نقدی با نرخ ۶۷هزار و ۷۸۰ریال به فروش رسید.

مس اسلب و اکسید مس شرکت ملی مس نیز عرضه شد، اما منجر به فروش نشد. در مجموع ۲هزار و ۷۴۰تن مس به ارزش ۱۸۴میلیارد و ۳۷میلیون و ۴۰۰هزار ریال در بورس کالا دادوستد شد.

این گزارش حاکی است، در جلسه معاملاتی گروه فولاد، با توجه به اینکه روز خوبی برای فولاد‌ها بود، تیرآهن کوتاه ۱۴ و ۱۶ ذوب‌آهن اصفهان ۱۷۶۰تن با نرخ پیشنهادی ۶۵هزار ریال عرضه کرد که کل تقاضا برای آن ۳۰هزار و ۸۰۰تن بود. این کالا در رقابت انجام شده میان کارگزاران با نرخ کشف شده ۶هزار و ۹۹۴ریال برای ۲۶۴۰تن از این محصول انجام گرفت.

سبد تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۱۸هزار و ۷۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۰ریال تحویل در ماه آینده عرضه شد. کل تقاضا برای این محصول ۲۷هزار و ۵۰۰تن بود که در نهایت با همان نرخ پیشنهادی فروشنده یعنی ۷هزار و ۶۰۰ریال معامله شد.

با توجه به اینکه پانزده روز دیگر تعمیرات سالانه کارخانه ذوب‌آهن اصفهان آغاز خواهد شد، این موضوع به بازار اعلام شد تا مشتریان در جریان این امر قرار گیرند.

سبد میلگرد A۲-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۸۸۰۰تن با نرخ پیشنهادی ۷هزار و ۲۰۰ریال برای هر کیلو و سلف ۳۰آذر ماه روی رینگ آمد و مورد معامله قرار گرفت.

میلگرد ۱۴/۱۶-A۳ ذوب‌آهن ۱۳۲۰تن با نرخ ۷هزار و ۲۵۰ریال عرضه شد که متقاضی نداشت. میلگرد ۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان ۷۰۰تن عرضه شد که ۳۵۰تن از آن با نرخ ۷هزار و ۱۳۰ریال مورد معامله قرار گرفت.

میلگرد ۲۵/۲۲-A۳ فولاد آذربایجان ۳۰۰تن عرضه شد که ۱۵۰تن از آن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۳۰ریال دادوستد شد. میلگرد ۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴- A۳ فولاد آذربایجان نیز سلف ۳۰ دی‌ماه با نرخ ۷هزار و ۸۰ریال مبادله شد.

میلگرد ۲۵/۲۲- A۳ فولاد آذربایجان نیز ۴۵۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۸۰ریال دادوستد شد. در مجموع در جلسه معاملاتی گروه فولاد ۲۶هزار تن فولاد به ارزش ۱۹۴میلیارد و ۵۶میلیون و ۴۴۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم نیز المهدی عرضه‌های زیادی داشت. اما تنها شمش ۷/۹۹-۱۰۰۰P، نقدی ۴۰تن را نرخ ۲۶هزار و ۵۰۰ریال معامله کرد.

شمش ۵/۹۹-۱۰۰۰P نیز تولیدی شرکت المهدی ۳۸۰تن نقدی با نرخ ۲۵هزار و ۶۰۰ریال دادوستد شد.

ارزش معاملات بورس کالا به بیش از ۳۹۰‌میلیارد ریال رسید

دیروز یکشنبه مورخ ۱۱/۰۹/۱۳۸۶، در شرکت بورس کالای ایران، جمعاً ۲۹‌هزار و۵۹۰ تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، تفاله، جو، کنجاله دانه‌های روغنی و ذرت به ارزش ۳۹۰‌میلیارد و ۱۵۴‌میلیون و ۸۹۰‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز یکشنبه، شاهد جمعا ۴۱‌هزار و ۳۸۰ تن عرضه و در مقابل ۸۷‌هزار و۵۱۲ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۴۰‌هزار و ۶۲۵ تن عرضه و در مقابل ۸۷‌هزار و ۸۲ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۷۵۵ تن عرضه و در مقابل ۴۴۰ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است که در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، در ۵ رینگ معاملاتی جداگانه ۲۶‌هزار تن انواع محصولات فولاد به ارزش ۱۹۴‌میلیارد و ۵۶‌میلیون و ۴۴۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۸۷/۸۷ و ۷۴/۴۹‌درصد از کل بازار را در روز یکشنبه شامل می شود.

همچنین در گروه محصولات مسی نیز ۲‌هزار و ۷۴۰ تن انواع محصولات مس، در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۸۴‌میلیارد و ۳۷‌میلیون و ۴۰۰‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۶/۹ و ۱۷/۴۷‌درصد از کل بازار را کسب کرد.

براساس این گزارش، در روز یکشنبه مقدار ۴۲۰ تن شمش آلومینیوم در ۲ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۰‌میلیارد و ۷۸۸‌میلیون ریال به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۲/۱ و ۷۷/۲‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در روز یکشنبه در گروه محصولات روی نیز با وجود عرضه ۲۰ تنی این محصول به دلیل فقدان تقاضا در این گروه هیچ گونه دادوستدی انجام نشد.

شایان ذکر است در روز یکشنبه در رینگ محصولات فلزی در گروه محصولات کنسانتره و روی هیچ‌گونه عرضه‌ای صورت نگرفت.

رینگ محصولات کشاورزی

براساس این گزارش، در رینگ محصولات کشاورزی نیز ۲۷۵ تن ذرت دانه‌ای، در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۷۵۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال به صورت سلف دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۹۳/۰ و ۱۹/۰‌درصد از کل بازار را کسب کرد.

همچنین در روز یکشنبه ۴۰ تن کنجاله سویا، در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۵۷‌میلیون و ۶۵۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۳/۰ و ۰۴/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. شایان ذکر است در این روز ۱۵ تن تفاله چغندر قند در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۳۳‌میلیون و ۹۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۰۵/۰ و ۰۱/۰‌درصد از کل بازار را شامل شد. در گروه محصولات جو نیز ۱۰۰ تن جو دامی در یک رینگ معاملاتی و به صورت نقدی به ارزش ۳۲۸‌میلیون ریال دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۴/۰ و ۰۸/۰‌درصد از کل بازار را شامل شد.

براساس این گزارش، محصول کشمش نیز همچون روز گذشته با عرضه ۱۰ تنی در تالار نقره ای حضور داشت که به دلیل عدم وجود تقاضا برای این محصول هیچ‌گونه دادوستدی انجام نشد.