گروه بورس کالا - زهرا مسافر: در حالی که بازار آهن‌آلات هم‌اکنون از جوی آرام برخوردار است، فعالان بازار معاملات ماه‌های آتی را پررونق دانسته و معتقدند که به علت نبود مواد اولیه شاید شاهد رشد قیمت‌ها باشیم؛ اما رشد آمار واردات اعلام شده از سوی گمرک ناقض تمام این حدسیات است؛ به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود، شاهد بازاری باثبات خواهیم بود. از سویی دیگر آمارها نشان می‌دهد که طی هفته‌های نخست آبان‌ماه جاری پیش‌بینی فعالان بازارآهن مبنی‌بر روند روبه‌رشد قیمت آهن به حقیقت پیوست و قیمت آهن‌آلات با جهشی 5درصدی در بورس و 15درصد در بازار غیررسمی مواجه شده بود.

در حالی که در مدت یادشده، رشد قیمت‌های جهانی میلگرد و تیرآهن ۴/۵درصد بوده، اما همان محصولات، در بازارهای داخلی بین ۹ تا ۱۵درصد با رشد روبه‌رو بوده است؛ اما با افزایش روند واردات تیرآهن، قیمت این کالا با اندکی افت روبه‌رو شد.
از طرفی کارشناسان بازار آهن معتقد بودند که با ورود شرکت ذوب‌آهن اصفهان به بورس اوراق بهادار و ادامه روند واردات، قیمت آهن متعادل خواهد شد و رشد قیمت‌ها مقطعی است.
از آنجا که بازار مصرفی ۷۰میلیونی کشور مدام در حال تغییر و تحولات است، به گونه‌ای که مرتب شاهد نوسانات قیمت‌ها در بازار هستیم، این امر به مذاق برخی افراد خاص خوش نیامد؛ به طوری که در پی ادامه روند کاهشی قیمت‌ آهن در بازار از اواسط آبان‌ماه جاری تجار معاملات بزرگ آهن را در بازار تهران متوقف کردند و تا متعادل شدن قیمت‌ها از هر گونه خرید و فروش امتناع می‌کردند.
دامنه روند کاهشی قیمت آهن به پایان آبان‌ماه کشیده شد؛ به گونه‌ای که در هفته نخست آذرماه امسال بازار آهن آرام بود؛ به طوری که در هفته اول مدت یادشده میانگین قیمت هر کیلو میلگرد 14 به نرخ 7هزار و 342ریال بود.
اما در هفته دوم به علت رشد قیمت‌ها قفل معاملات آهن شکسته شد؛ به گونه‌ای که در این مدت هر کیلو میلگرد به طور میانگین به مبلغ ۷هزار و ۳۵۰ریال عرضه شد.
در حالی که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آهن‌آلات آینده بازار را با رشد قیمت‌ها پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند که رکود فعلی مقطعی است و از دی‌ماه به بعد رونق به بازار برخواهد گشت؛ اما در سومین هفته آذرماه جاری میانگین هر کیلو میلگرد در بازار غیررسمی به قیمت 7هزار و 270ریال رسید که نسبت به هفته قبل از آن با افت 80ریالی روبه‌رو بود.
در هفته نخست آذرماه جاری، میانگین هر کیلو میلگرد ۱۶ به قیمت ۷هزار و ۳۵۸ریال به فروش رسید و این در حالی است که در هفته دوم این میزان با افت ۸ریالی در هر کیلو به مبلغ ۷هزار و ۳۵۰ریال عرضه شد.
در سومین هفته آذرماه جاری میانگین عرضه هر کیلو میلگرد 16 با افت 88 و 80ریالی نسبت به هفته نخست و دوم مدت یادشده روبه‌رو بود و به مبلغ 7هزار و 270ریال به فروش رسید. میلگرد 20 نیز در هفته نخست آذرماه امسال به طور میانگین به قیمت هر کیلو 7400ریال، در هفته دوم به نرخ 7هزار و 540ریال و در هفته سوم به مبلغ 7هزار و 390ریال مورد مبادله قرار گرفت که ابتدا روند آن افزایشی و سپس کاهشی بود. در سه هفته نخست آذرماه جاری، میانگین قیمت هر شاخه تیرآهن 14 با رشدی آرام مواجه بود؛ به گونه‌ای که در هفته نخست این محصول به طور میانگین به نرخ یک‌‌میلیون و 178هزار و 400ریال، در هفته دوم به نرخ یک‌میلیون و 198هزار ریال و در هفته سوم به مبلغ یک‌میلیون و 199هزار ریال به فروش رسیدند.
در مدت مورد بررسی، روند قیمت تیرآهن ۱۸ افزایشی بود؛ به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۸ به طور میانگین در سه هفته نخست ماه جاری به ترتیب به مبلغ یک‌‌میلیون و ۷۷۴هزار ریال، یک‌میلیون و ۷۹۳هزار ریال و یک‌میلیون و ۷۷۸هزار ریال عرضه شد که نسبت به هفته نخست از رشد ۴هزار ریالی برخوردار بود.
در حالی که فعالان بازار آهن، آینده این بازار را با رشد پیش‌بینی و دی‌ماه به بعد را روزهای رونق بازار اعلام می‌کنند، اما تجار آهن نظر دیگری دارند و معتقدند، چنانچه دولت ناگهان فولاد را وارد بازار کند، احتمال اینکه قیمت از رشد برخوردار نباشد، دور از انتظار نیست.
بی‌اطلاعی از ثبت سفارش واردات فولاد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، اما آمار و اظهارات وزارت بازرگانی رشد ۷۱درصدی واردات آهن‌آلات را در ۸ماه سال ۸۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
طبق آمار کارشناسی نشده گمرک جمهوری اسلامی ایران، جمله واردات انواع آهن‌آلات به کشور طی 8ماه نخست سال‌جاری معادل 7میلیون و 326هزار و 715تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 71درصد رشد داشته است.
این ر قم در ۸ماه سال گذشته ۴میلیون و ۲۷۵هزار و ۹۶۶تن بوده است.
در 8ماه نخست امسال 894هزار و 71تن تیرآهن وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشدی 748درصدی برخوردار بود. در مدت یادشده یک‌میلیون و 331هزار و 166تن میلگرد وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 282درصد رشد داشته است. گفتنی است، در این میان رییس اتحادیه آهن‌فروشان کشور از واردات 11میلیون تنی آهن‌آلات تا پایان سال‌جاری خبر می‌دهد که رقم آن در مقایسه با سال قبل با رشد همراه خواهد بود.
از این رو نگرانی‌های موجود برای رشد قیمت آهن در بازار طی ماه‌های آینده بی‌اساس بوده؛ زیرا که آهن‌آلات به میزان کافی در بازار وجود دارد و این امر موجب تعادل میان عرضه و تقاضا خواهد شد که این عوامل ثبات بازار را به دنبال دارد و هم‌اکنون نیز در بازار شاهد آن هستیم.