معاملات آتی آلومینیوم و مس در بهمن ماه نهایی می‌شود

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: آخرین بررسی نهایی بر روی آیین‌نامه اجرای معاملات آتی در بورس کالای ایران در حالی در هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق‌بهادار طی می‌شود که به گفته اغلب کارشناسان، آماده نبودن شرکت‌های تولیدکننده با این شیوه جدید معاملاتی به یکی از جدی‌ترین موانع تحقق آن منجر شده است. از این رو احمد رضایی، مدیر اجرایی معاملات آتی در بورس کالا نیز با تایید این نکته که بحث معاملات آتی برای شرکت‌ها هنوز درونی نشده است، می‌گوید: متاسفانه درگیری‌های روزمره این شرکت‌ها از جمله شرکت‌های المهدی و ایرالکو باعث شده تا هنوز استراتژی مشخصی را برای این معاملات نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در انتظار جواب نهایی سازمان بورس درخصوص تعیین تکلیف معاملات آتی هستیم، گفت: با این حساب پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا بهمن ماه معاملات آتی در بورس کالا راه‌اندازی شود.

وی مس مفتول و کاتد و آلومینیوم را از جمله خوش‌شانس‌ترین محصولات برای معامله در قالب معاملات آتی ذکر کرد و گفت: اما امیدواریم شرکت‌ها نیز در این مدت خود را برای حضور در معاملات آتی آماده کنند. چرا که شرکت‌های تولیدکننده علاوه‌بر آنکه می‌توانند نیاز بازار را ارزیابی کنند، می‌توانند به عنوان کنترل‌گر نیز در بازار عمل کنند؛ ضمن آنکه امکان اعتبار خود را در بازارهای جهانی بالا ببرند و زمینه دریافت تسهیلات از سیستم بانکی را نیز به دست می‌آورند. رضایی با توجه به اینکه اجرای معاملات آتی مشکلات فروش شرکت‌های تولیدکننده را نیز از بین خواهد برد، افزود: واقعیت این است که متولیان اصلی بازار، شورای بورس و اعضای آن یعنی وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و نهادهای معتبر تصمیم‌گیرنده هستند و تا زمانی که این نهادها از معاملات آتی و بورس حمایت نکنند، عملی شدن این نوع معاملات به تعویق خواهد افتاد.

نقش ضعیف بانک‌ها

رضایی بانک‌ها را یکی از پایه‌های اساسی اجرای معاملات آتی در بورس کالا دانست و افزود: اما متاسفانه در ایران این بخش در بانک‌ها به اندازه کافی قوی نیست؛ در صورتی که بانک‌ها می‌توانند به طور جدی به عنوان خریدار در این بازار فعالیت کنند.

مدیر اجرایی معاملات آتی شانس شکر و ذرت را به واسطه قابلیت بین‌المللی بودن آنها، جهت معامله در قالب معاملات آتی بیش از محصولات دیگر کشاورزی ذکر کرد و گفت: در مورد کالاهای دیگر در گروه کشاورزی نیاز به بررسی بیشتری داریم. اما در صورت ارزیابی نهایی زیرساخت‌های نرم‌افزاری، معاملات آتی آلومینیوم و مس در بهمن ماه نهایی خواهد شد.