رشد قیمت فلزات در تردید
فلزات غیرآهنی هفته بسیار پرنوسانی را پشت‌سر گذاشتند. در اوایل هفته، روند نامساعد بازارهای مالی، عدم تمایل بانک‌ها به واگذاری وام، ادامه نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصاد جهان و افزایش موجودی‌های برخی فلزات باعث کاهش نسبتا شدید قیمت فلزات شد.

اما در اواخر هفته، پس از تزریق سنگین نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی، روند معاملات بازار سهام و اوراق قرضه بهبود یافت. همچنین افزایش مصرف غیرمترقبه ۱/۱‌درصدی در سطح خرده‌فروشی، گمانه‌زنی را در مورد این که رشد اقتصاد آمریکا ممکن است از آنچه تصور می‌شد بالاتر باشد، قوت بخشید. در چین نیز خریداران به بازار آمدند و رونق بیشتر بازار شانگهای همراه با عوامل فوق، قیمت فلزات را در اواخر هفته افزایش داد.
باید در نظر داشت که عوامل مهمی نظیر انتظار کاهش رشد اقتصاد آمریکا و مشکلات مربوط به وام‌های ریسکی مسکن هنوز پای‌برجا می‌باشند و یکی از دلایل افزایش قیمت فلزات، مخصوصا در مورد فلزات مس و سرب،
short squeeze (خرید جبرانی توسط معامله‌گرانی که بر کاهش قیمت شرط بسته بودند؛ ولی در روند افزایشی گرفتار شده‌اند)، می‌باشد. بنابراین، ادامه روند افزایشی قیمت فعلا مورد تردید می‌باشد. حجم معاملات بورس لندن نیز نسبتا پایین بود که خود ضریب اعتماد نسبت به روند صعودی قیمت را کاهش می‌دهد.
این که آیا رشد اقتصادی بالای کشورهای BRIC(برزیل، روسیه، هند و چین) قادر خواهد بود کاهش رشد اقتصاد آمریکا را جبران کند، بحثی است که این روزها در بین تحلیل‌گران بازارهای مالی دنیا نسبتا داغ است. برخی از بانک‌های سرمایه‌گذاری مثل
Goldman Sachs، به مفهوم decoupling، یعنی جدایی روند رشد اقتصاد کشورهای در حال توسعه که رشد بالا دارند و کشورهای پیشرفته مثل آمریکا اعتقاد دارند. احتمالا اگر رکود اقتصادی نسبتا ضعیفی در ایالات متحده داشته باشیم، رشد بالای اقتصاد در نقاط دیگر جهان قادر به جبران آن خواهد بود؛ اما باید در نظر داشت که موتور محرکه رشد اقتصاد چین، صادرات به کشورهای پیشرفته است و نه مصرف داخلی. بنابراین، اثر کاهش رشد اقتصاد آمریکا بر چین را نمی‌توان نادیده گرفت. همچنین مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای BRIC در حدود ۴۵‌درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا است و ارزش مجموع بورس‌های این مناطق در حدود ۴‌درصد ارزش بازار سهام جهان است. بنابراین با وجود رشد بالای کشورهای BRIC، در صورت رکود شدید در ایالات متحده (که فعلا انتظار آن نمی‌رود)، ممکن است رشد مصرف فلزات تحت تاثیر قرار گیرد.
مس
نوسانات قیمت مس در هفته گذشته بسیار قابل توجه بود. در اواسط هفته قیمت به راحتی خط حمایت در ۶۴۳۰‌دلار را شکست و به ۶۳۲۰‌دلار نزول کرد. در اواسط هفته، نزول شدید قیمت سهام و رشد‌دلار بستر مناسبی برای کاهش قیمت مس فراهم کرد و از نظر تکنیکی خط حمایتی بالاتر از ۵۸۰۰‌دلار دیده نمی‌شد. در اواخر هفته بازار شانگهای وضعیت بهتری پیدا کرد و در روز جمعه برای دومین روز متوالی قراردادهای آتی در چین با حداکثر افزایش قیمت ۴‌درصدی مواجه شدند و قیمت قرارداد مارس که فعال‌ترین قرارداد بورس شانگهای بود به ۷۷۰۶‌دلار رسید. بازار نقدی در جنوب چین نیز به دلیل تقاضای بیشتر از انتظار، با کمبود مواجه بود. تعمیرات در یک کارخانه بزرگ و مشکلات مربوط به گمرک از جمله دلایل کمبود در بازار نقدی چین است. در بازار نقدی چین، قیمت مس در اواخر هفته ۸۳۳۴‌دلار بود. به دلیل قیمت بالا در بازار نقدی، معامله‌گران در بازار قراردادهای آتی شانگهای توجه چندانی به افزایش نرخ بهره که در اواسط هفته اعلام شده بود، نداشتند و قیمت‌ها را افزایش دادند.
ادامه روند نزولی موجودی‌های شانگهای از 26390‌تن به 25722‌تن نیز به افزایش قیمت کمک کرد. همچنین ICSG در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در 9 ماه اول سال، بازار جهانی مس با کمبود 265000تن مواجه بوده است و مصرف جهانی مس در این دوره 1/7‌ درصد بیشتر از سال قبل است. ICSG رشد مصرف در 9 ماه اول سال در چین را 38‌درصد تخمین زده است.
بازار لندن نیز در اواخر هفته با تکیه بر رونق بازار شانگهای با رشد قیمت مواجه بود و قیمت نقدی برای کل هفته با ۳/۳‌درصد افزایش به ۶۶۳۰‌دلار رسید. پس از معاملات لندن در بازار نیویورک قیمت مس به ۶۸۷۰ نیز رسید. موجودی‌های لندن روند صعودی را ادامه داده و با ۳/۲‌درصد افزایش به ۱۹۸۳۰۰‌تن رسیدند.
همان‌طور که در بالا شرح دادیم short covering و گمانه‌زنی در مورد این که قیمت مس فعلا بیش از حد لازم کاهش یافته است، از جمله دلایل افزایش قیمت مس بودند. بنابراین فعلا نمی‌توان در مورد روند صعودی قیمت، اطمینان کافی داشت. میانگین متحرک 20 روزه، 100 روزه و 200 روزه قیمت به ترتیب 6684‌دلار، 7359‌دلار و 7430‌دلار است. Rsi نیز در حدود 47 است. بنابراین اگر قیمت به حدود 7300‌دلار افزایش یابد، از پایداری روند قیمت مس می‌توان اطمینان بیشتری داشت.
همچنین رویترز، از کاهش ۲۵ تا ۵۰‌درصدی سفارشات واردکنندگان مس به چین، برای سال آتی به دلیل نگرانی در مورد سیاست‌های محدودکننده چین و کاهش تقاضا برای لوله‌های مسی صادراتی به آمریکا (که در مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرند)، خبر داد.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۱/۰‌درصد افزایش در حدود ۲۳۶۵دلار نوسان می‌کرد. موجودی‌های بازار لندن نیز با کمی کاهش به ۹۲۸ هزار‌تن رسید. موجودی‌های آلومینیوم شانگهای نیز از ۹۶۷۷۳‌تن به ۹۵۵۹۳‌تن کاهش یافت. به گزارش wmbs بازار آلومینیوم در ۱۰ ماه اول سال با ۳۹۸‌هزارتن مازاد مواجه بوده است. در این دوره، مصرف با ۶۵۴/ ۲‌ میلیون‌ تن افزایش به
31‌میلیون‌ تن و تولید با 379/3‌میلیون‌تن افزایش به 4/31‌میلیون‌تن رسید. در حال حاضر کل موجودی‌های گزارش شده جهان 75/2‌میلیون‌تن است که معادل مصرف 4 هفته جهان می‌باشد. قیمت قراردادهای 15 ماهه لندن 172‌دلار از قیمت نقدی بالاتر است، برای اکثر فلزات (به غیراز نیکل و آلومینیوم)، قیمت 15 ماه چندان بالاتر از قیمت نقدی نیست. اکثر تحلیل‌گران انتظار دارند که تقاضا برای آلومینیوم در چند سال آینده به نسبت عرضه با افزایش مواجه شود و ممکن است در 2 تا 3 سال آینده، چین به واردکننده تبدیل شود. چین که در سال گذشته 2/9‌میلیون‌تن و در سال جاری 6/12‌میلیون‌تن آلومینیوم تولید کرد، ممکن است در سال آینده 16‌میلیون‌تن آلومینیوم تولید کند. با توجه به رشد بالای مصرف در چین، ممکن است در اواخر سال 2008 یا در سال 2009 چین به واردکننده تبدیل شود.
شرکت آلومینیوم چین برای دومین‌بار در ماه گذشته قیمت آلومینا را با ۱۰‌درصد افزایش به ۵۶۸‌دلار رساند (تقریبا ۲‌تن آلومینا برای تولید هر‌تن آلومینیوم لازم است). برخی دیگر از تولیدکنندگان چین، قیمت آلومینا را ۵۸۱‌دلار برای هر‌تن اعلام کردند. به دلیل تعمیرات در برخی واحدها، تولید آلومینا با ۳‌درصد کاهش مواجه شده است. شرکت آلومینیوم چین ۱۴‌میلیون‌تن آلومینا تولید می‌کند و در سال آینده نیز تولید را ۴ تا ۵‌میلیون‌تن افزایش خواهد داد.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۱/۱‌درصد افزایش به ۲۳۵۷‌دلار رسید. با وجود افزایش ۱۱‌درصدی موجودی‌های لندن از ۷۶۶۰۰‌تن به ۸۵۰۰۰‌تن، روند قیمت، مقاومت خوبی از خود نشان داد. در هفته گذشته گزارش‌های متناقضی در مورد توازن بازار روی منتشر شد. ILZS بازار روی را در ۱۰ ماه اول سال با کمبود ۵۱‌هزارتن مواجه دیده است (تولید ۴۵۰/۹‌میلیون‌تن و مصرف ۵۰۱/۹‌میلیون‌تن در مقایسه با تولید ۷۸۴/۸‌میلیون‌تن و مصرف ۲۲۴/۹‌میلیون‌تن در سال گذشته). اما WMBS بازار روی در ۱۰ ماه اول سال را با ۶۰ هزار‌تن مازاد گزارش کرده است. اکثر تحلیل‌گران کمبود گزارش شده توسط ILZS را صحیح نمی‌دانند و فعلا بازار را نسبتا متعادل ارزیابی می‌کنند.
در اواخر هفته، معاملات روی نیز در بازار شانگهای با رونق مواجه بود و قیمت روی در روز جمعه برای دومین روز متوالی با حداکثر افزایش قیمت 4‌درصدی مواجه بود. در هفته گذشته، موجودی‌های روی در بازار شانگهای از 41264‌تن به 41575‌تن افزایش یافت.
سرب
قیمت سرب در هفته گذشته با 8‌درصد افزایش به 2655‌دلار رسید. موجودی‌های سرب در بازار لندن با 8/3‌درصد افزایش به 43300‌تن رسید. خبر بسته شدن 400هزار‌تن ظرفیت سالانه تولید در شهر Gejiu و همچنین بسته شدن 200 تا 300 هزار‌تن ظرفیت ذوب در شهر Yunnan به افزایش قیمت سرب کمک کرد. دلیل این کاهش تولید، مناقشات با دولت بر سر امتیازات مالیاتی بوده است. انتظار می‌رود که پس از ماه فوریه کارخانه‌های تعطیل شده اقدام به تولید کنند. این کاهش تولید، قیمت در بازار چین را به دلیل وجود موجودی‌ها چندان تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
همچنین قسمتی از این ظرفیت‌های بسته شده اقدام به تولید نمی‌کردند. بنابراین انتظار نمی‌رود که وقایع فوق اثر طولانی مدتی بر بازار سرب داشته باشند.
با وجود این، کاهش قیمت شدید اخیر، بازار را با short squeeze (خرید جبرانی توسط کسانی که بر کاهش قیمت شرط بسته بودند)، مواجه نمود. به گزارش wmbs بازار سرب در 10 ماه اول سال با کمبود 198هزار‌تن مواجه بوده است و تولید سرب 860/6‌میلیون‌تن تخمین زده می‌شود (ILZS کمبود در این دوره را 92 هزارتن تخمین می‌زند). در ماه اکتبر تولید 656700‌تن و مصرف 690900‌تن بوده است. افزایش تقاضا در هند، کره و مالزی قابل توجه بوده است.
نیکل
قیمت نیکل با 3/2‌درصد افزایش به 26500‌دلار رسید و موجودی‌ها نیز روند صعودی اخیر را ادامه داده و به 47300‌تن رسیدند. در مقایسه با مصرف 35/1‌میلیون‌تنی این فلز، موجودی‌ها قابل توجه می‌باشند و بیشترین میزان موجودی پس از سال 2000 است. در 3 ماه سوم سال میلادی جاری، تولید فولاد ضد زنگ با 17‌درصد کاهش به 9/5‌میلیون‌تن رسید. قیمت بالای نیکل از جمله علل کاهش تولید محسوب می‌شود. همان‌طور که در گزارش‌های قبل توضیح دادیم، انتظار می‌رود که در 3 ماه دوم سال 2008 تقاضا برای نیکل دو باره با افزایش قابل توجه مواجه باشد.
منبع: کارگزاری فلزات مفید