چانه‌زنی هند و چین برای ثبات در بازار سنگ‌آهن

گروه بورس کالا- هند و چین به عنوان دو کشوری که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن جهان محسوب می‌شود به شدت به دنبال کاهش قیمت سنگ‌آهن هستند. به طوری که براساس آمارهای رسیده بازار سنگ‌آهن هندوستان در چین نسبت به هفته گذشته با ثبات اعلام شده است.

به گزارش سایت آسیان متال، بازار سنگ‌آهن هندوستان در چین نسبت به هفته گذشته بدون تغییر محسوسی دنبال شد. در همین راستا، یک منبع اطلاعاتی در Rizhoo در چین افزود: کارخانه‌های فولادسازی چین توان خرید سنگ‌آهن به صورت نقدی را ندارند. علاوه بر این، تحت تاثیر منفی کاهش محصولات فولادی،‌ متعاقبا کارخانه‌ها خرید سنگ‌آهن را کاهش داده‌اند.

یک منبع اطلاعاتی دیگر افزود: به دلیل بازار کم رونق فعلی از سیصد‌هزار تن سنگ‌آهن خریداری شده توسط یک تاجر فقط تاکنون ۶۰هزار تن فروخته شده است. همچنین بنابر گزارشی از شهر پکن، به دلیل وضعیت نامناسب حمل‌ونقل زمینی، بسیاری از معادن اذعان داشته‌‌اند که قیمت سنگ‌آهن ریزدانه خود را تا ۴دلار کاهش داده‌اند تا بتوانند خریداران را ترغیب به انجام معاملات بیشتر کنند. بنابراین گزارش، کرایه حمل‌‌ونقل زمینی به طور نامتعارفی تا ۳۸دلار افزایش یافته است که موجب شده تقاضا برای خرید سنگ‌آهن داخلی در شهر Dai به شدت کاهش یابد. به گفته این منبع، قیمت سنگ‌آهن ریزدانه داخلی روند رو به افت خود را در روزهای آتی دنبال خواهد کرد.

همچنین در تاریخ ۲۴ دسامبر چین به دنبال یک قرارداد درازمدت خرید سنگ‌آهن با صادرکنندگان هندی بود تا بتوانند افزایش قیمت سنگ‌آهن را که به دلیل افزایش کرایه حمل کشتی و همچنین افزایش روزافزون قیمت نفت است، کنترل کند.

انجمن سنگ‌آهن و فولاد چین در این خصوص افزود: عامل اصلی افزایش قیمت سنگ‌آهن وارداتی افزایش غیرمعمول کرایه حمل کشتی، افزایش قیمت نفت و کاهش ارزش دلار است.

در همین راستا، دولت چین تمایل خود را مبنی بر سرمایه‌گذاری در معادن برون‌‌مرزی و افزایش واردات از طریق همکاری‌های مشترک اعلام کرده است.

منبع: شرکت شایان سپهرآسیا