ایران سینا- از مدت‌ها پیش استرالیا و برزیل بزرگ‌ترین صادرکنندگان سنگ‌آهن در جهان بودند. به طوری که در سال ۲۰۰۶ صادرات استرالیا با ۴‌درصد افزایش سالانه به ۲۴۸‌میلیون تن رسید و صادرات برزیل نیز با ۸‌درصد افزایش سالانه بالغ‌بر ۲۴۳‌میلیون تن شد.

در حالی که صادرات هند در سال ۲۰۰۵ به ۹۰‌میلیون تن رسیده بود که این رقم در سال ۲۰۰۶ با ۴‌درصد کاهش بالغ‌بر ۸۶‌میلیون تن شد. بر این اساس بعید است که صادرات این کشور در طولانی مدت به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

هند از مارس ۲۰۰۷ بر روی صادرات هر تن سنگ‌آهن، مالیات ۷۰/۶‌دلاری (با حدود ۱۰‌درصد قیمت CIF سال ۲۰۰۶) اعمال کرد. چین در سال ۲۰۰۵ به میزان ۲۷۵‌میلیون تن و در سال ۲۰۰۶ نیز ۳۲۶‌میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرد که ۱۹‌درصد افزایش سالانه نشان می داد.

در این رابطه منابع اصلی عبارت بودند از:‌ استرالیا (۱۲۷‌میلیون تن با ۱۳‌درصد افزایش سالانه)، برزیل (۷۶‌میلیون تن با ۴۰‌درصد افزایش سالانه) و هند (۷۵‌میلیون تن با ۹‌درصد افزایش سالانه).

به‌رغم کاهش واردات در ماه مه و ژوئن، در نیمه اول سال ۲۰۰۷ واردات با ۱۶‌درصد افزایش سالانه به ۱۸۸‌میلیون تن رسید. ۸۶‌درصد آن مربوط به سه صادرکننده اصلی یعنی استرالیا (۷۱‌میلیون تن با ۱۸‌درصد افزایش سالانه)، هند (۴۵‌میلیون تن با ۱۲‌درصد افزایش سالانه و برزیل (۴۴‌میلیون تن با ۲۲‌درصد افزایش سالانه) ‌بود. ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۵میلادی، ۱۷۹میلیون تن و در سال ۲۰۰۶میلادی، ۱۸۱‌میلیون تن واردات داشتند. میزان واردات نیمه اول سال ۲۰۰۷ با ۴‌درصد کاهش به ۸۵‌میلیون تن رسید.

هر چند که افزایش اندکی نیز در تجارت داخلی دیده می‌شد. واردات ژاپن در سال ۲۰۰۵میلادی، ۱۳۲‌میلیون تن و در سال ۲۰۰۶، ۱۳۴‌میلیون تن و در نیمه اول سال ۲۰۰۷ نیز ۶۷‌میلیون تن بود.