ثبات قیمت مواد اولیه فولاد در بازارهای جهانی

آزاده حسینی

طبق گزارش‌های متال بولتن از وضعیت بازارهای جهانی در هفته منتهی به پنجم فوریه مطابق با ۱۶بهمن قیمت مواد اولیه فولاد تغییر محسوسی نداشت. بیلت

قیمت این محصول در بازارهای جهانی به غیر از بازارهای داخلی ایتالیا نوسان آنچنانی نداشت.

نرخ بیلت در بازارهای داخلی ایتالیا تحویل در کارخانه بین ۷۰۰ تا ۷۱۰دلار در هر تن بود که طی مبادلات هفته اخیر نسبت به هفته قبل از رشد ۴۰دلاری برخوردار شده بود.

نرخ صادراتی این محصول ترکیه همچنین با ۵دلار افت قیمت مواجه شده بود که باعث شد قیمت آن به ۶۸۵ تا ۶۹۵دلار در هر تن برسد.

اما نرخ بیلت وارداتی کشورهای CIS به ترکیه اندکی پایین بوده و در مبادلات هفته اخیر هم با ۵دلار کاهش مواجه شد که قیمت آن به ۶۷۵ تا ۷۰۰دلار رساند.

اما نرخ بیلت وارداتی به ایران همچنان گران‌تر از سایر بازارهای جهانی بود، به طوری که نرخ بیلت وارداتی از کشورهای CIS به ایران تحویل در بندر انزلی با ۵دلار رشد معادل ۶۹۵ تا ۷۱۰دلار شد.

نرخ بیلت وارداتی سایر کشورها به صورت C&F به ایران در هفته گذشته ۷۳۰ تا ۷۴۵دلار قیمت خورد، این در حالی است که میانگین نرخ این محصول در بازارهای جهانی معادل ۶۴۸دلار است.

اما بیلت در بازارهای چین همان طور که هفته‌های قبل پایین‌ترین نرخ را در سطح بازارهای جهانی داشت این روند را ادامه داده و با میانگین نرخ ۵۰۰دلار در هر تن مورد مبادله قرارگرفت، این در حالی است که نرخ صادرات بیلت چین تحویل به صورت FOB باقیمت ۷۳۰ تا ۷۵۰دلار در هر تن معامله شد.

نرخ صادراتی بیلت هندی هم در بازارهای جهانی در هر تن ۶۶۰ تا ۶۷۰دلار بود، همچنین برزیل نیز بیلت خود را با نرخ ۶۰۰ تا ۶۱۰دلار در هر تن صادر کرد.

اسلب

اسلب در اکثر بازارهای جهانی روند ثابت را در قیمت داشت و تنها بازارهای آسیای جنوبی شرقی اندکی نوسان قیمت داشت.

نرخ اسلب صادراتی اوکراین در بازارهای جهانی طی هفته‌های اخیر ۶۰۰ تا ۶۲۰دلار در هر تن بود و برزیل نیز محصول خود را در هفته منتهی به ۱۶بهمن ماه با نرخ ۵۹۰دلار صادر کرد و نرخ اسلب خود را در هفته اخیر تغییر نداد.

اما اسلب از کشورهای CIS به منطقه آسیای جنوب شرقی با رشد ۱۰دلاری همراه شد و باعث شد نرخ آن به ۶۵۰ تا ۶۶۰دلار در هر تن برسد.

شمش چدن

شمش چدن در بازارهای جهانی تغییر محسوسی نداشت اما در بازارهای آمریکا با رشد قیمت همراه بود. به طوری که نرخ شمش چدن صادراتی برزیل تحویل به صورت FOB، ۲۰دلار رشد قیمت به همراه داشت و قیمت این محصول را به ۴۱۰ تا ۴۱۵دلار در هر تن رساند.

نرخ شمش چدن وارداتی آمریکا نیز ۲۵دلار رشد قیمت را تجربه کرد این محصول با نرخ ۴۵۰ تا ۴۶۰دلار به آمریکا وارد شد.

اما نرخ شمش چدن وارداتی به آسیای جنوب شرقی ۴۸۰ تا ۵۰۰دلار در هر تن بود که تحویل آن نیز به صورت C&F گزارش شده بود.

ایتالیا نیز شمش چدن را با نرخ ۴۸۵ تا ۵۰۰دلار در هر تن وارد کرد.