جزییات تجارت سنگ‌آهن در چین

گروه بورس کالا - چین در سال ۲۰۰۷ حدود ۴/۷۹میلیون تن سنگ‌آهن از هند وارد کرده است که فقط ۶درصد بالاتر از سال ۲۰۰۶ است چون امکانات ضعیف زیربنایی هند و عدم افزایش صدور آن به دلیل مصرف داخلی موجب این کاهش شده است. در ظرف دو سال گذشته صادرات سنگ‌آهن هند به چین به طور معقولی تغییر نداشته است. حال آن که صادرات برزیل و استرالیا به چین افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. چین در سال ۲۰۰۷ حدود ۱/۳۸۳میلیون تن سنگ‌آهن مصرف کرده است که ۳/۱۷درصد بالاتر از سال قبل از آن است که در این میان سهم استرالیا از این بازار ۳۸درصد و سهم برزیل ۵/۲۵درصد بوده است.

واردات از استرالیا به رقم ۶/۱۴۵میلیون تن رسیده که ۸/۱۴درصد نسبت به سال قبل بیشتر بوده و میزان واردات از برزیل به مرز ۶/۹۷میلیون تن رسید که ۷/۲۸درصد افزایش نشان می‌دهد. دولت هند همواره نگران صادرات سنگ‌آهن است و از طرفی نیز تقاضای داخلی کشور رو به رشد است که در نتیجه موجب شد دولت هند برای صادرات هر تن سنگ‌آهن از ماه مارس گذشته ۵۹/۷-۲۶/۱ دلار تعرفه اعمال نماید.علاوه بر این راه‌آهن و تجهیزات بندری قدیمی مانع افزایش صادرات هند در ظرفیت‌های بالا شده است.

هند از چین درس خوبی گرفته است و آن این است که زیاد منابع طبیعی خود را صادر نکند. چون ممکن است روزی موضوع کاملا متفاوت شود و نیاز به واردات آن داشته باشد همان گونه که مساله زغال برای چین رخ داده است.

انتظار می‌رود که چین واردات سنگ‌آهن خود را در سال ۲۰۰۸ حدود ۴۰میلیون دیگر افزایش دهد. از طرف دیگر گزارش شده است که قیمت‌های صادراتی نرمه سنگ‌آهن هند با عیار ۵/۶۳درصد به ۱۲۵-۱۲۰ دلار در هر تن فوب کاهش پیدا کرده و ممکن است تا ماه مارس به ۱۱۵-۱۱۰ دلار در هر تن فوب نیز تنزل پیدا کند. حدود ۱۰ روز پیش هر تن فوب نرمه سنگ‌آهن هند ۱۴۰-۱۳۵ دلار بود و هم‌اکنون میزان زیادی از آن برای عرضه وجود دارد. یک تولید کننده عمده سنگ‌آهن در استان کارناناکا گزارش کرده است که قیمت کنونی این محصول در حال حاضر ۱۲۵-۱۲۰ دلار بوده و امکان کاهش آن تا ۱۱۰ دلار نیز وجود دارد. دیگر دست‌اندرکاران بازار می‌گویند با چنین قیمتی تاکنون دادوستدی صورت نپذیرفته است و در شرایط کنونی کاهش قیمت‌های سنگ‌آهن نرمه هند بیشتر جنبه شایعه یا روانی داشته و در واقع هیچ فروشنده‌ای کمتر از ۱۲۰ دلار محصول خود را نفروخته است.