گروه بورس کالا- زهرا مسافر: عرضه طلا تا پایان هفته جاری از طریق بورس کالا صورت می‌گیرد. مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق گفت: سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان شاهد عرضه طلا از طریق شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در بورس کالا هستیم. علی‌اکبر هاشمیان افزود: بورس کالای ایران برای عرضه طلا از طریق بورس کالا کاملا آماده است. وی با اشاره به کنترل حساب بانکی کارگزاری‌ها تصریح کرد: این اقدام در راستای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: حدود یک‌ماه است که حساب کارگزاری‌ها از طریق بورس کالا کنترل می‌شود و نظارت کافی بر روی این امر صورت می‌گیرد. وی درخصوص اینکه تنها دو شرکت نفت پاسارگاد و نفت جی حق حضور در بورس کالا را دارند، ‌گفت: هم‌اکنون دو شرکت یادشده تنها تولید‌کنندگان بزرگ قیر در کشور هستند و علاوه بر آن این دو شرکت دولتی نیستند زیرا که طی سال‌های اخیر به دنبال اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش‌خصوصی یعنی صندوق بازنشستگی واگذار شده است.وی با اشاره به اینکه آیا با حضور دو شرکت نفت پاسارگاد و جی انحصار در عرضه قیر در بورس کالا ایجاد نخواهد شد، تصریح کرد: تاکنون فقط این دو شرکت نسبت به عرضه تولیدات خود در این بورس اقدام کرده‌اند.

از سوی دیگر یک عضو هیات مدیره بورس کالا گفت:‌ با راه‌اندازی فاز اول بورس نفت و معامله محصولات پتروشیمی‌در بورس کالا در حال حاضر سه محصول قیر، دوده و پلی اتیلن توسط ۲۱ کارگزار معامله می‌شود که با گذشت ۱۵ روز از معامله این محصولات به نظر می‌رسد تاکنون این بازار نتوانسته است به بازار رقابتی مناسب تبدیل شود بدیهی که وقوع این امر و رونق هرچه بهتر محصولات پتروشیمی‌به مرور زمان، حضور کارگزاران متخصص و آشنایی با مکانیزم‌های بورس نیاز دارد. حسین خزلی خرازی در گفت‌و‌گو با ایسنا، عرضه محصولات پتروشیمی‌در بورس کالا را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان گفت که بازار رقابتی مناسبی در معامله این محصولات وجود دارد، ولی به تدریج بازار به این سمت در حال حرکت است زیرا به دلیل پیچیده بودن و پراکندگی این بازار رسیدن به نقطه تعادل به گذشت زمان نیاز دارد. خرازی شناخت و دسترسی را مهم ترین مشکل فعلی معامله محصولات پتروشیمی‌ دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بین تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و عوامل بازار شناخت کافی نسبت به بورس، مراجعه به کارگزار و مکانیزم آن وجود ندارد علاوه بر آن فرآیند دسترسی نیز با مشکل مواجه بوده و سیستم الکترونیک که بتواند سفارش را از مشتری دریافت کرده و خریدار به راحتی بتواند اطلاعات بازار را مشاهده و به ارائه سفارش عادلانه و با سرعت بپردازد وجود نداشته که انجام این مراحل زمان‌بر است. مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی با اشاره به معامله قیر، دوده و پلی‌اتیلن در بورس کالا تصریح کرد: در حال حاضر قیمت قیر به تعادل رسیده و در حدود ۳۰۰تومان در هر کیلو معامله می‌شود. همچنین تقاضا برای سایر محصولات بسیار خوب بوده و به راحتی به فروش می‌رسد.