قیمت قیر در بورس کالا با بازارهای جهانی هماهنگ می‌شود

آزاده حسینی

حسین جمالی‌نسب، مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: ورود فرآورده‌های نفتی به بورس کالا رانت این صنعت را از بین برده و همچنین از خروج بی‌رویه این محصول به صورت قاچاق نیز جلوگیری می‌کند. عکس: حمید جانی‌پور

وی ادامه داد: بورس کالا در راستای ماده ۹۵ قانون برنامه سوم توسعه و ماده ۱۵ نظام سبد حمایتی هیات وزیران در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شد که طبق آن هر یک از کالاهای مشمول قیمت‌گذاری این مصوبه که پس از ایجاد و راه‌اندازی بورس کالا در فهرست اقلام مورد معامله در بورس قرار گیرد از تاریخ الحاق آن به بورس از شمول ضوابط قیمت‌گذاری معاف و بر اساس مقررات بورس کالا تعیین قیمت خواهد شد، بنابراین، با ورود قیر به بورس کالا تمامی موارد در مورد آن نیز صدق می‌کند.

جمالی نسب تاکید کرد: به دلیل آنکه بورس نفت یکباره راه‌اندازی شد این شرکت به منظور حمایت از مشتریان قدیمی خود و تا زمانی که آنها با روال کار بورس آشنا شوند اقدامات حمایتی را انجام خواهد داد.

وی افزود: این اقدامات شامل تعهد تحویل تمام خریدهای قبلی با قیمت قبل از بورس بدون در نظر گرفتن زمان، محدود کردن فروش به پروژه‌های وزارت راه و ترابری، شهرداری‌ها و کارخانه‌ها تا ایجاد آرامش در بازار، منطقه‌ای کردن خریداران تا ایجاد آرامش در بازار، کسب موافقت بورس برای عرضه در خارج از بورس و با قیمت بورس برای خریدارانی که مشکل خرید از بورس دارند، خواهد بود. مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد تاکید کرد: تمامی اقدامات حمایتی به منظور رفاه حال مشتریان قدیمی پیش‌بینی‌شده چرا که در‌حال‌حاضر با ورود محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به بورس کالا بازار این محصولات دچار تحول شده و در دوران گذار است.

وی افزود: با گذر از این دوران بازار به روال طبیعی خود باز می‌گردد و اما در‌حال‌حاضر قیمت‌ها اندکی نوسان دارد و برای تثبیت آن، زمان لازم است و باید از آن مراقبت کرد. وی ادامه داد: در گذشته تنها مصرف‌کنندگان می‌توانستند از شرکت پاسارگاد قیر خریداری کنند که با ورود این محصول به بورس هر کسی که تقاضا داشته باشد حتی به منظور تجارت می‌تواند قیر را خریداری کند، لذا فعلا با هماهنگی بورس کالا به مشتریان قدیمی که مصرف‌کنندگان واقعی هستند، محصول فروخته می‌شود. وی اظهار داشت: بدین ترتیب در صورت نوسان قیمت در دوران گذار اشخاص زیان نمی‌بینند. وی رشد تقاضای قیر در بازار داخل را اینگونه تشریح می‌کند که افزایش حجم پروژه‌های عمرانی، تفاوت شدید قیمت داخلی و خارجی، افزایش صادرات عایق‌های رطوبتی، افزایش قاچاق قیر به کشورهای همسایه در رشد تقاضای قیر تاثیرگذار بوده است.

جمالی‌نسب ضمن بررسی وضعیت قیر قبل از ورود این محصول به بورس گفت: تولید محصول قیر فصلی است و تابعی از میزان مصرف نفت کوره و همچنین تابعی از شرایط آب و هوایی و اختصاص بودجه به پروژه‌های عمرانی است که سبب می‌شود بعضا حجم حداکثر مصرف از حجم حداکثر تولید بیشتر باشد.

به گفته وی، قیمت قیر در داخل یارانه‌ای و معادل صدهزار تومان در هر تن است و این در حالی است که نرخ قیر صادراتی در منطقه معادل ۳۳۵هزار تومان در هر تن است. صادرات رسمی این شرکت در حال حاضر به میزان ۲۵۲هزار تن تا ۲۸۷هزار تن است که البته صرفه اقتصادی ندارد. وی ادامه داد، کشورهای همجوار عمدتا مصرف‌کننده قیر هستند و تمایل به واردات غیررسمی دارند، به‌طوری‌که آمار روند واردات کشورهای همسایه نشان می‌دهد با بالارفتن نرخ قیر در بازارهای جهانی آمار واردات رسمی آنها از کشور ما کاهش یافته و این نشان‌دهنده واردات آنها به‌صورت قاچاق از کشور ما است. وی با اشاره به تولید، فروش و صادرات قیر کشور اظهار داشت: تولید کل کشور در ۶ ماه سال ۱۳۸۶ ، معادل ۲میلیون و ۴۹۸هزار و ۲۴تن بود که طی این مدت فروش نیز معادل ۲میلیون و ۷۸هزار و۳۸۱تن بوده و میزان صادرات نیز در ۶ ماه نخست امسال ۴۳۳‌هزار و ۷۹۷تن بود. وی ادامه داد: درحالی‌که روند تولید قیر در سال معادل ۴میلیون و ۱۲۱هزار و ۸۵۶تن است، رقم مصرف سالانه معادل ۳میلیون و ۷۰۰هزار تن برآورد شده است.