گروه بورس کالا- دست‌اندرکاران بازار مس می‌گویند که افزایش قیمت جهانی مس نمی‌تواند چندان تداومی داشته باشد، چون درخصوص قدرت تقاضای چین و میزان کاهش تولید مس این کشور اغراق شده است. پس از تعطیلات یک هفته‌ای سال نو چینی‌ها در روز ۱۳فوریه تجار سلف مس به بازار برگشتند که در طول این تعطیلات قیمت‌های بورس فلزات لندن (LME) برای مس در هر تن به ۷۸۸۰دلار رسید که در ظرف ۱۳هفته گذشته این اوج قیمت بی‌سابقه بوده است.

در ده روز گذشته قیمت مس در LME بیش از ۱۰درصد افزایش داشت. این افزایش کاملا غیرمنتظره بود و کارشناسان می‌گویند که این افزایش قیمت بی‌اساس بوده و در آن مبالغه شده است.

در روز ۱۱فوریه موجودی مس در انبارهای سنگاپور به پایین‌ترین سطح خود؛ یعنی ۹۵۵۰تن کاهش پیدا کرد که ۲۸۰۰تن کمتر از یکسال پیش است. موجودی مس در انبارهای کره‌جنوبی در طی ماه با ۷۰درصد کاهش در روز ۱۱فوریه به ۲۵۰۵۰تن رسید.

در سنگاپور، به دلیل کمبود عرضه هیچ‌گونه معاملات فیزیکی صورت نمی‌پذیرد، اما تجار معتقدند که این احتمال و جود ندارد که دامنه نوسانات آن بین ۸۰-۵۰دلار در هر تن که از دسامبر گذشته شنیده می‌شود، تغییر پیدا نکند.

به نظر می‌رسد کمبودی که در حال حاضر در بازار مشاهده می‌شود، تا حد کمی غیرطبیعی باشد. چین در تعطیلات در بازار حضور نداشت و تجار معتقدند که موجودی بین انبارهای LME و شانگهای در گردش است تا قیمت‌ها را بالا ببرد.

تاجری می‌گوید:‌ تقاضا برای مس کاملا پایین است و تعجب در این است که چرا قیمت‌ها تا این حد بالا رفته است با توجه به اینکه تا چه حد اخیرا از میزان موجودی‌ها کاسته شده است، این امکان وجود دارد که موجودی‌ها دستکاری شده باشند.

اما تاجر دیگری معتقد است دلیل افزایش موجودی شانگهای می‌تواند فرصت‌های خرید و فروش همزمان و تقاضای شدید از طرف چینی‌ها باشد که برای بازسازی تخریبات یا خسارات ناشی از برف سنگین که ضررهای جدی به کشور وارد آورده است، مصرف می‌شود.

یک تاجر ژجیانگ می‌گوید: فکر می‌کنیم که در اینجا تله‌ای باشد که در آن صندوق‌ها (Funds) قیمت‌های مس LME را به سطح بالایی می‌رسانند و خریداران چینی را وسوسه می‌کنند که پس از تعطیلات خریدهای خود را انجام دهند، اما زمانی که آنان به بازار هجوم آورند، تجار بین‌المللی سود می‌برند و بازار را ترک خواهند کرد.

به هر حال تجار مس چینی منتظر مانده‌اند که ببینند توازن بین عرضه و تقاضای واقعی چین خصوصا پس از تعطیلی واحدهای ذوب در طی شرایط شدیدا بحرانی آب و هوایی چگونه خواهد بود. این یکی از عواملی است که قیمت‌ها را افزایش داده است. اما تجار می‌گویند واحدهای ذوب همواره در این مقطع در سال تولید کمتری دارند.

تاجر دیگری می‌گوید معمولا ژانویه و فوریه ماه‌هایی هستند که واردات مس چینی افزایش پیدا می‌کند؛ چون معمولا در این زمان واحدهای ذوب از ظرفیت‌های تولید خود برای تعمیر و نگهداری می‌کاهند.

در بازار داخلی اجماع آرا وجود دارد که برای آخرین ماه واردات مس چین بالا خواهد رفت. مهم‌ترین سوال این است که آیا افزایش واردات مس چین ادامه دارد خواهد بود و اینکه آیا پس از اینکه واحدهای ذوب آن مجددا بهره‌برداری معمول خود را شروع کنند و در اواسط سال ۲۰۰۸ ظرفیت‌های خود را توسعه دهند، بازار چین همچنان قوی باقی خواهد ماند.