وزارت صنایع و معادن به «خصوصی‌ها» شمش فولاد می‌دهد

گروه بورس کالا- فولادسازان ایرانی شمش فولاد ندارند. دردسر روزانه آنها تامین مواد اولیه شده است. این دسته از تولیدکنندگان این روزها مجبورند شمش را تنی ۹۰۰دلار بخرند در صورتی که این محصول را سه هفته قبل حدود ۶۸۰ تا ۶۹۰دلار می‌خریدند. هزینه تبدیل هر تن شمش به میلگرد حدود ۱۲۰دلار است به عبارتی هم‌اکنون این دسته از تولیدکنندگان شمش را ۹۰۰دلار می‌خرند و باید محصول خود را ۱۰۱۰دلار (کیلویی ۹۲۹تومان) بفروشند. در صورتی که قیمت فعلی تولیدکننده به طور میانگین کیلویی ۹۳۵تومان تحویل در کارخانه است که اگر به بازار برسد قیمت با نوسانات اندکی روبه‌رو خواهد شد اما باز هم حاشیه سود برای تولیدکننده‌ای که میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری کرده است به صفر نزدیک می‌شود.

فولادسازان بخش‌خصوصی در روزهای اخیر به دفعات نگرانی‌های خود را در مورد کمبود یا نبود مواد اولیه (شمش فولاد) اعلام کردند حتی ۱۰ روز پیش حدود ۴۰ فولادساز ایرانی در هتل انقلاب گردهم آمدند تا با وزیر صنایع و معادن نشست صمیمانه‌ای برگزار کنند اما آقای وزیر به آن جلسه نیامد و مشکلات تولیدکنندگان پشت درهای طلایی «هتل» باقی ماند. تولیدکنندگان فولاد معتقدند که اگر قیمت شمش فولاد همچنان افزایش یابد مردم سال آینده باید آهن‌آلات را کیلویی ۱۵۰۰ تومان بخرند. آنها انتظار دارند تا دولت منجی آنها شود و با منابع مالی که در اختیار دارد به کمک تولیدکنندگان خصوصی بیاید.

فولادسازان دولتی که شمش موردنیاز خودشان را از سنگ‌آهنی که در اختیار دارند تولید می‌کنند، به نظر می‌رسد برای سال آینده مشکل اساسی نداشته باشند.

دیروز خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در مصاحبه مطبوعاتی وزیر صنایع و معادن به سراغ وی رفت. آقای وزیر در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای تامین شمش فولادسازان برای سال آینده اتخاذ می‌کنید، گفت: سال آینده ۵میلیون تن فولاد خام به چرخه تولید کشور اضافه می‌شود که قطعا بخشی از آن در اختیار فولادسازان خصوصی قرار خواهد گرفت.