قیمت مس بالا باقی می‌ماند

گروه بورس کالا- پریمیوم مس در اروپا از میزان قبلی پایین آن بالاتر رفته است که دلیل آن افزایش تقاضا در بازار نقد است که اکثر دست‌اندرکاران بازار آن را به تاخیر در حمل نسبت می‌دهند. در حال حاضر پریمیوم مس اروپا هر تن CIF بندر رتردام برای مس گرید A در مقایسه با ۴۰ تا ۶۰دلار در هر تن قبلی به ۵۰ تا ۷۰دلار رسیده است.

چندین مورد قیمت متفاوت گزارش شده است که افزایش تقاضا موید آن بوده است. اکثرا افزایش تقاضا نیز مربوط به مشکلات حمل‌ونقل است.

به طور کل شرایط بازار مطلوب بوده و دادوستد برقرار است. کشتی‌های ارسالی از شیلی با مشکل مواجهند و کشتی ارسالی ماه ژانویه هنوز به مقصد نرسیده است.

مشکلات تحویلی، مشتریان را مجبور ساخته است که به بازار روی آورند. فروشندگان برای هر تن محصول خود ۶۰ تا ۷۰دلار پریمیوم تعیین کرده‌اند. حال آنکه از سایر دست‌اندرکاران بازار شایعه زیادی شنیده می‌شود اما تولیدکنندگان اذعان نمی‌کنند که آنان نیز از برنامه عقب هستند. طبق گفته بعضی از آنان کمبود در بازار ممکن است به این علت باشد که مشتریان امیدوارند که تمام سفارش‌های خود را اوایل ماه دریافت کنند ولی آن را طی چندین محموله یا در پایان ماه دریافت می‌کنند. نکته قابل توجه این است که تقاضا برای مس بالا است اما اکثرا تجار آن را می‌خرند نه مصرف‌کنندگان نهایی. رییس شرکت Freeport-McMoRan Copper & Gold Inc پیش‌بینی کرد که قیمت مس به رغم رکود اقتصادی ایالات متحده با توجه به ادامه خرید بالای چین و خریداری شدن شرکت‌های کوچک معدنی نیازمند نقدینگی، از سوی شرکت‌های بزرگ، همچنان بالا باقی خواهد ماند.

با توجه به پیش‌بینی بازاری مناسب برای فلز مس این گروه به‌طور فعال در جستجوی پروژه‌های اکتشافی مناسب در این زمینه در سراسر جهان است.

وی افزود با توجه به نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب به ناچار فعالیت‌های ادغام و خرید در این صنعت همچنان ادامه خواهد داشت. این فرد با اینکه احتمال خرید شرکت‌های دیگر را منتفی ندانست، اما سیاست کلی شرکت را گسترش از طریق معادن فعلی این شرکت که از راه خرید ۲۶‌میلیارد دلاری شرکت رقیب خود Phelps Dodge به‌دست آمده است اعلام نمود. بدون شک امروزه مشکلاتی برای تهیه نقدینگی برای هرگونه فعالیت دیده می‌شود، ولی این امر برای شرکت‌های بزرگی مانند

Freeport-McMoRan می‌تواند به صورت فرصت دیده شود.

به گفته وی اگر این وضعیت در سال گذشته وجود داشت شاید این شرکت نمی‌توانست شرکت رقیب خود را خریداری نماید. Freeport برای خرید Phelps Dodge معادل ۱۷‌میلیارد دلار وام تهیه نموده بود.

وی خوشبین بوده، ولی پیش‌بینی قیمت مس را امری اشتباه دانسته و تغییرات آنرا به بسیاری از عوامل وابسته می‌داند.

بر اساس این پاسخ شرایط فعلی از ادامه روند بالای قیمت مس برای مدتی طولانی‌تر خبر می‌دهد که بخش عمده‌ای از آن به دلیل رشد صنعتی بالای چین است. تنها امری که میتواند این روند را تغییر دهد، اتفاقات یا وضعیت سیاسی است که باعث شود تا رشد اقتصادی چین به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

میزان تقاضا برای مس در حال حاضر در ایالات متحده پایین است که این امر به دلیل رکود در بخش ساخت‌و‌ساز و همچنین بحران اعتبارات به وجود آمده است. سوال اصلی این است که رکود در بخش ساخت و ساز تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

کاهش مصرف ایالات متحده تاکنون توسط تقاضای چین و سایر کشورها جبران شده است. این امر که به رغم تمام مشکلات در ایالات متحده قیمت مس همچنان بالا باقی مانده است امری جالب توجه می‌باشد.

مساله پروژه معدن بزرگ مس این شرکت در جمهوری دموکراتیک کنگو نیز همچنان در دست بررسی بوده و این شرکت از نتایج مثبت مذاکرات با دولت این کشور اظهار اطمینان نموده است. به نظر این شرکت احتمال لغو یا ملی شدن پروژه

Tenke Fungurume که یکی از بزرگترین معادن مس و کبالت جهان است وجود ندارد. دولت کنگو این شرکت را تشویق به ادامه پروژه نموده و برنامه‌های این پروژه نیز مطابق برنامه ادامه دارد.

سهام Norilsk روسیه فوران می‌کند

بورس نیوز - شرکت Norilsk Nickel که بزرگترین بازیگر فعالیت‌های معدنی در روسیه به حساب می‌آید اعلام کرد که از طریق مزایده موفق به بردن حق اکتشاف حفاری در بزرگترین ذخایر توسعه نیافته نیکل در این کشور شده است.

بهره‌برداری از ذخایر معدنی Tagulsk که در جنوب منطقه سیبری واقع شده در طی یک مزایده آزاد، به مبلغ ۷/۳۰‌میلیون دلار به شرکت Norlisk واگذار شد و پیش‌بینی می‌شود که فعالیت‌های اکتشاف و امکان سنجی فیزیکی ابتدایی کار در حدود ۱۰۰‌میلیون دلار دیگر هزینه داشته باشد.

در حالی که انجام این عملیات از لحاظ مالی کاملا از عهده شرکت روسی بر می‌آید، اما Norlisk در اقدامی شرکت BHP را دعوت به همکاری در فاز اول این پروژه نموده است. اعلام مشارکت محدود BHP به میزان ۵۰‌میلیون دلار در این پروژه، نشان می‌دهد که Norlisk تصمیم به نمایش صلاحیت‌های بین‌المللی خود دارد.

این شرکت در عین حال اعلام کرد که شرکت Vostochno نیز در مزایده ای موفق به بردن حق اکتشاف نیکل، مس و گروه فلزات پلاتین در منطقه مذکور شده و دو شرکت در فعالیت‌های معدنی آتی خود در بهره‌برداری از ذخایر نیکل این منطقه با یکدیگر همکاری خواهند نمود.

جواز بهره‌برداری از ذخایر Tagulsk نه تنها بزرگترین منبع نیکل در روسیه به حساب می‌آید، بلکه یکی از بزرگترین ذخایر دنیا نیز به شمار می‌رود.

به عقیده آنها، اعلام خبر بهره‌برداری از این ذخایر از جانب Norlisk ارزش سهام این شرکت را در بازارهای مالی افزایش خواهد داد.