سقف قیمت میلگرد؛ 580 تومان

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به دنبال عرضه محدود کالای ذوب‌آهن در بورس، روز گذشته نرخ پیشنهادی قیمت میلگرد ۲۰ تا ۳۰ تومان در رقابت رشد کرد، اما به دلیل تحرک کم بازارآهن، فعالان بازار این رشد قیمت را نه به تقاضای بالا بلکه به عرضه کم کالا نسبت ‌دادند.

بر این اساس با توجه به اینکه ذوب آهن طی چند هفته اخیر حجم قابل توجهی از کالا را در بورس عرضه کرده است، دیروز عرضه‌های آن به جز سبد A-۲ تماما به عنوان پروژه‌ای عرضه شد در نتیجه حجم عرضه افزایش پیدا نکرد و منجر به رشد قیمت شد.

رشد قیمت‌های جهانی، عامل پابرجا به گفته خریداران در چند روز اخیر با فروکش کردن تب خرید در بازار آهن قیمت‌ها منطقی‌تر شده و اثری از رشد حباب‌گونه قیمت‌ها در بازار وجود ندارد.

با توجه به اینکه اکثر تجار به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت‌ها در یکشنبه هفته قبل به طور غیرمنطقی رشد کرده بود و اکثرا محصولات تیرماه را خریده‌اند فعلا تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد. البته گفته می‌شود در حال حاضر در بازار کالای ذوب آهن وجود ندارد از این رو است که نرخ‌ها در بورس رشد می‌کند. به گفته فعالان بورس در حال حاضر بازار امیدوار است که قیمت‌های جهانی روند تثبیتی را ادامه دهد ضمن اینکه رشد قیمت‌های نفت نیز انتظار بهبود بازار را ایجاد کرده است.

از این رو برخی با اشاره به تعهد تولیدکننده‌ها به دولت مبنی بر عدم رشد قیمت‌ها در بازار معتقدند اگر قیمت جهانی رشد کند عملا کنترل بازار و قیمت‌ها ممکن نخواهد بود.

اگرچه بهبود نسبی بازار‌های جهانی و رشد قیمت نفت شروع مجدد قیمت‌ها را دور از ذهن ساخته است، اما هنوز برخی با تردید به این امر نگاه می‌کنند و همچنان با احتیاط عمل می‌کنند، اما در عین حال تجار با توجه به رشد قیمت بیلت از سوی تولیدکنندگان داخلی

همچون فولاد خوزستان قیمت‌های فعلی میلگرد را صحیح می‌دانند. یکی از فعالان بازار با بیان اینکه کنترل دستوری قیمت‌ها در بورس در هفته گذشته در تثبیت نرخ‌ها تاثیر داشته افزود: با توجه به اینکه قیمت‌ها در بورس با نرخ پایه عرضه می‌شود به نظر نمی‌رسد میلگرد تا یک ماه آینده بیش از ۵۸۰تومان رشد کند.

تیرآهن روسیه خریدار ندارد

دیروز در بورس کالا تیرآهن روسیه باز هم بدون خریدار بود که علت آن بالا بودن نرخ آن اعلام شد. این کالا در بورس با نرخ ۶۳۰تومان عرضه شد. این کالا با قیمت ۶۰۰تومان خریدار داشت. با توجه به کمبود تیرآهن در بازار گفته می‌شود در هفته اول تیرماه عرضه انبوه تیرآهن‌های ذوب‌آهن برای سلف مرداد ماه انجام خواهد شد. روز گذشته در بورس سبد میلگرد A۳ -۱۰ تا ۱۶ با نرخ ۵۴۰ تومان عرضه شد که به ۵۷۰ تومان رشد کرد.

سبد میلگرد ۸-A۳ تا ۲۵ نیز با نرخ ۵۵۵ تومان عرضه شد، اما رشد کردو ۵۸۵ تومان معامله شد.

سبد میلگرد ۲۲-A۳ تا ۲۵ این شرکت نیز با نرخ ۵۳۵ عرضه شد، اما ۵۴۲ تومان معامله شد. در این روز سبد میلگرد A۳-۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان با نرخ ۵۳۱ تومان عرضه شد و با همین نرخ معامله شد.