بازار مثبت یا مصنوعی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: محصولات فولادی اعم از میلگرد و تیرآهن به‌واسطه عرضه محدود ذوب‌آهن دیروز هم مانند چهارشنبه هفته قبل در رقابت فروش رفتند. از این‌رو قیمت میلگرد در بالاترین رقم با نرخ ۵۷۷۷‌ریال و هر‌ تن تیرآهن با قیمت ۵۶۱۹ ‌ریال معامله شد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که بازار غیر رسمی در ایران در یک هفته اخیر با رکود و بی‌تحرکی قابل‌توجهی دست و پنجه نرم کرده است؛ به‌طوری که برخی، از آن به عنوان دوره سردرگمی سرمایه‌های بازار آهن نام می‌برند.

ازاین‌رو به عقیده فعالان بازاراین اقدام ذوب‌آهن اصفهان در روز گذشته و چهارشنبه هفته قبل با انگیزه حفظ بازار و جلوگیری از کاهش مجدد قیمت‌ها صورت گرفته است و رشد قیمت پیشنهادی قیمت کالاها که در برخی موارد به ۳۵ تومان نیز رسیده نشان‌دهنده وضعیت بازار نیست.

اگرچه اغلب حاضران در تالار بورس کالا با استناد به این وضعیت، رشد قیمت محصولات در بورس را تصنعی می‌دانند، اما در عین حال به نظر می‌رسد از آنجا که تثبیت قیمت‌ها در بورس احتمال بهبود معاملات خارج از بورس را فراهم می‌آورد، این روش طرفدارانی نیز در بورس دارد.

یکی از کارگزاران در این خصوص معتقد است با توجه به اینکه ذوب‌آهن عرضه‌های خود در روز گذشته را به معاملات پروژه‌ای اختصاص داده و در مقابل در روز چهارشنبه هفته جاری عرضه‌های عمومی خود را انجام خواهد داد، احتمالا با افزایش بیشتر تقاضا در روز چهارشنبه روبه‌رو خواهیم شد.

به گفته وی رشد قیمت میلگرد در روز قبل به ۵۸۰۰‌ریال، در بازار اثر مثبتی خواهد گذاشت؛ اما اگر دیروز کالای زیادی در بورس عرضه می‌شد باعث بی‌انگیزگی بیشتری در بازار می‌‌شد.

انتقاد از به‌کارگیری مکانیزم‌های غیربورسی

در مقابل افرادی که با روند روبه رشد قیمت‌ها در معاملات روز گذشته موافق بودند؛ اما افرادی نیز آن را عامل گمراهی بازار ذکر می‌کنند.

یکی از فعالان بازار با بیان این مطلب که فروش‌های بورس به‌رغم اینکه با نرخ‌های بالا صورت گرفته از آنجا که با حجم‌های پایین بوده تاثیری در بازار ندارد، می‌گوید: در مقابل، آنچه که اهمیت دارد به‌کارگیری روش‌هایی است که با اصول بورس منافات دارد؛ برای مثال یک روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل بالا بودن تقاضا در بورس، کالایی را که عرضه شده بود، با به‌کارگیری مکانیزم محدودیت خرید بین خریداران تقسیم کردند؛ اما برخلاف گذشته که با در نظر گرفتن حجم درخواست هر کارگزار سهمیه وی را در نظر می‌گرفتند، این بار سهم هر کارگزار را یکسان در نظر گرفتند. این امر باعث شد تا مکانیزم‌های منطقی بورس زیر سوال برود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: در کنار این مساله می‌بینیم که روز گذشته ذوب آهن کالای خود را به صورت پروژه‌ای عرضه می‌کند؛ در حالی که در تقاضاهای دیگری نیز در بازار وجود دارد؛ این در حالی است که امکان پاسخ دادن به تقاضای بازار با توجه به اینکه عرضه‌های مرداد ماه ذوب‌آهن به تازگی شروع شده وجود داشت. این فعال بازار معتقد است در هیچ زمانی نباید در جهت مخالف مکانیزم عرضه و تقاضا ایستاد؛ حتی در شرایطی که بازار با رکود مواجه است.

در همین حال به‌رغم عرضه کالا از سوی بازرگانی دولتی یکی از فعالان بازار با اشاره به عرضه کالاهای این نهاد دولتی معتقد است، عرضه‌های این کالاها باید در روزهایی که بازار با تقاضای بالا مواجه است، در تناژ پایین و به صورت انبوه عرضه شود تا از رشد قیمت‌ها جلوگیری شود.

به گفته وی، این کالاها که با انگیزه تنظیم بازار وارد گشود شده باید واقعا به این هدف نیز منجر شود.

با توجه به این اظهارات به نظر می‌رسد اغلب فعالان بازار در انتظار گذر از این دوران و بازگشت اطمینان به بازار هستند. در حال حاضر بسیاری از دست‌اندرکاران و تجار بازار با در دست داشتن نقدینگی‌ها‌ی خود به روز‌های آینده چشم دوخته‌‌اند.

رشد تیرآهن چینی

دیروز در بورس علاوه‌بر محصولات داخلی محصولات وارداتی نیز وارد بورس شد.

بر این اساس سبد تیر آهن چینی ۱۸ و ۲۲با نرخ ۶۰۰۰‌ریال عرضه شد که در پی رقابت بازار ۶۵۵۸‌ریال معامله شد. از این کالا ۵۰۰‌تن عرضه شده بود.

در این روز سبد میلگرد ۱۰-A۳ تا ۲۵ اکینسلردمیر ترکیه با نرخ ۵۰۰۰‌ریال عرضه شد که با همین رقم ۳۳۰۰‌تن معامله شد. دیگر میلگرد ترکیه‌ای نیز با همین نرخ معامله شد.

سبد میلگرد A-۳ ۱۲ تا ۲۸ چینی با نرخ ۴۹۸۰‌ریال عرضه شد؛ اما معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.

سبد میلگرد A۲ و A۳ گروه ملی نیز با رقم ۵۴۰۰‌ریال عرضه شد؛ اما معامله نداشت. فولاد آذربایجان میلگردA۳ - ۱۴ تا ۲۵ را با نرخ ۵۱۳۳‌ریال به فروش رساند.

رشد میلگردهای داخلی

در معاملات روز گذشته میلگرد ۱۰-A۲ و ۱۲-A۳ تا ۲۲ ذوب‌آهن با نرخ ۵۶۵۶‌ریال معامله شد که ۲۵۶‌ریال قیمت پایه آن رشد داشت.

سبد میلگرد ۱۰-A۳ تا ۱۶ نیز با نرخ ۵۷۷۴‌ریال معامله شد که ۲۷۴‌ریال رشد داشت و از این کالا ۱۶۶۰‌تن معامله شد.

سبد میلگرد ۱۲-A۳ تا ۱۶ ذوب‌آهن نیز با نرخ ۵۶۱۹‌ریال معامله شد که ۱۱۹‌ریال رشد داشت از این کالا ۶۰۰‌تن معامله شد. سبد میلگرد ۱۶-A۳ تا ۸ نیز از ۵۴۰۰‌ریال قیمت پیشنهادی به ۵۷۵۱‌ریال رشد کرد، از این کالا ۸۰۰‌تن معامله شد.

سبد میلگرد ۸-A۳ تا ۲۰ این شرکت نیز با رقم ۵۶۰۰‌ریال عرضه شد که به ۵۷۷۷ ریال رسید و ۶۰۰‌تن معامله شد.

سبد میلگرد کوتاه مخلوط این شرکت از ۵۱۰۰‌ریال به ۵۳۲۱‌ریال رشد کرد و ۸۲۰‌تن معامله شد.