طرح‌های دولت در بخش مسکن زیر ذره بین  بازار آهن

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با توجه به تاکید مجدد دولت بر اجرای طرح مسکن مهر و تاثیر آن بر بازار مصرف فولاد و همچنین به دنبال تداوم رشد قیمت شمش در بورس لندن و دیگر بازار‌ها بازارآهن معاملات خود در هفته جاری را با امید بیشتری نسبت به آینده به پایان رساند.

البته ناپایداری‌های اخیر قیمت‌ها که باعث شده برخی از فعالان بازار از ارائه کالا و حتی قیمت خودداری کنند از همه‌گیر شدن این تحلیل که بازار در حال بهبودی است و دوران رکود تمام شده جلوگیری می‌کند. از این‌رو گفته می‌شود اغلب خریدهایی که این روزها انجام می‌شود بیشتر برای استفاده مستقیم در بازار مصرف صورت می‌گیرد و تجار و معامله گران دیگر، هنوز نقدینگی‌های خود را درگیر نکرده‌اند.

درهمین حال برخی تشنگی بازار را که باعث شده سطح قیمت‌ها بالا باقی بماند به این مساله نسبت می‌دهند که کالاهای ذوب‌آهن که در دو هفته قبل از بورس خریداری شده، هنوز وارد بازار نشده است. از این‌رو معتقدند این خریداران قبلی هستند که سعی در بالا نگه داشتن قیمت‌ها دارند تا بدین وسیله این محموله‌هایی که قبلا خریداری کرده‌اند وارد ضرر نشود.

یکی از تجار در این خصوص معتقد است، خریداران همیشه قیمت‌های پایین را قبول دارند و آنچه بالابودن قیمت را برای آنها توجیه می‌کند، انتشار روند بهبود بازار است که اصلی‌ترین نشانه آن عدم کاهش قیمت‌ها در بازار است.

نفت و تاثیر آن بر بازار

روز گذشته از میان دلایلی که فعالان بازار برای امیدواری‌شان به آینده بازار ذکر می‌کردند قیمت طرح‌های دولتی بیش از هر چیز به چشم می‌خورد. یکی از فعالان بازار در این خصوص می‌گوید: در گزارش اخیر دولت طرح واگذاری ساخت و ساز مسکن مهر به صورت جدی مطرح شده. از این‌رو بازار مطمئن است که با اجرای این طرح بزرگ‌ترین نگرانی بخش تولید که همان عدم وجود بازار مصرف است تا حدودی برطرف می‌شود، اگرچه هنوز نسبت به اجرای قطعی آن تردید دارند.

وی در ادامه در خصوص قیمت نفت و تاثیر کاهش آن بر بازار معتقد است قیمت‌های فعلی که در بازار آهن در ایران پیشنهاد می‌شود مربوط به زمانی است که قیمت نفت زیر ۵۰۰دلار بود؛ از این‌رو بازار گمان می‌کند اگر قیمت نفت با کاهش مواجه شود نیز از آنجا که احتمال افت آن به زیر ۵۵۰دلار خیلی ضعیف است، از این بابت نگرانی خاصی را برای بازار آهن ایجاد نمی‌کند. به بیانی دیگر قیمت‌های فعلی آهن در بازار ایران و بازار‌های جهانی به نظر منطقی می‌رسد.

یکی از فعالان بازار در ادامه در این خصوص خاطرنشان ساخت: بازار نسبت به قیمت‌های آهن که هفته قبل پیشنهاد می‌شد تردید زیادتری داشت، اما در حال حاضر به دلیل تداوم در رشد قیمت بیلت در بازار‌های جهانی و مباحث مطرح شده دیروز با اطمینان بیشتری از سوی بازار روبه‌رو بودیم. وی سردرگمی برخی تجار را به عدم عرضه محصولات ذوب‌آهن در بورس عنوان کرد.

یکی دیگر از فعالان بازار نیز در ادامه رشد امیدواری در بازار را علاوه بر بازار مصرف رشد قیمت از سوی دیگر کشورها عنوان می‌کند. وی در این خصوص گفت: برای مثال چین قیمت کالای خود را به ۶۰۰دلار رسانده است، از این‌رو بازار ایران هم از این تحولات مستثنا نیست. وی ترغیب شدن بازار به خرید در روز گذشته را تقاضا در بخش مصرف ذکر کرد.

ذوب‌آهن عرضه نکرد

دیروز ذوب‌آهن به‌رغم پیش‌بینی بازار در بورس عرضه‌ای نداشت. گفته می‌شود آماده نبودن برنامه نهایی تولید شرکت در ماه مرداد عامل آن بوده است. به گفته یکی از کارشناسان بازار، این شرکت هر ماه از آنجا که به جهت جلوگیری از تاخیر در تحویل عرضه‌های عمومی خود را بر اساس برنامه نهایی تولید اعلام می‌کنند عرضه‌های ماه مرداد را نیز به همین دلیل به هفته آینده موکول کرده است تا بر اساس آخرین آمار عرضه را شروع کند.

رشد قیمت میلگرد آذربایجان

در معاملات روز گذشته در بورس سبد میلگرد A۳- ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان از ۵۳۱۳ریال به ۵۴۷۷ریال رشد کرد و ۵هزار تن فروخته شد.سبد میلگرد A۳ - ۱۰ تا ۲۵ ترکیه از ۵۰۰۰ریال به ۵۲۹۴ریال افزایش یافت و ۶۶۰۰ تن معامله شد.

تیرآهن ۱۸ عربستان با نرخ ۶۳۷۰ریال ۱۴۳۰ تن معامله شد. تیرآهن ۱۴ روسیه نیز با نرخ ۶۲۵۹ریال ۲۰۰ تن معامله شد.