نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در اروپا

قیمت محصولات پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت در بازارهای اروپا از نوسان برخوردار بود. به طوری که برخی محصولات طی یک هفته گذشته رشد، کاهش یا تثبیت را تجربه کردند.

فروشندگان اروپایی به دنبال رشد قیمت ABS

قیمت ABS در اروپا به سوی ثبات پیش می‌رود، افزایش قیمت محصولات بالادستی همراه با افزایش تقاضا از سوی خریداران موجب ترغیب فروشندگان برای افزایش قیمت ‌نقدی ABS شده است.قیمت ABS در اروپای شمال غربی در قراردادهای عادی در سطح ۱۲۴۰ یورو/MT FD و قیمت آن در بازارهای نقدی ۱۱۵یورو/ MT FD بود.

به گفته یکی از فعالان در بازار ABS در ابتدای ماه ژوئن تولیدکنندگان تصمیم گرفتند قیمت ABS را ۸۰ یورو (نسبت به ماه مه) بالا ببرند، البته در حال حاضر فقط موفق شده‌اند قیمت را ۵۰یورو افزایش دهند.

با افزایش قیمت بوتادین و افزایش حدود ۵۰یورویی قیمت قراردادهای ABS در ماه ژوئن، تولیدکنندگان مطمئن شده‌اند به زودی می‌توانند هدف نهایی خود را در افزایش ۸۰ یورویی قیمت‌ها محقق سازند.

فروش پلی‌استایرن اروپا با قیمت ۹۰۰یورو

قیمت پلی‌استایرن در هفته گذشته در اروپا یکنواخت بود. قیمت قراردادهای پلی‌استایرن معمولی در این هفته فرق چندانی با هفته گذشته نداشت و حول ۱۰۳۵ یورو/MT FD در اروپای شمال غربی منعقد شد، اما پلی‌استایرن مقاوم در سطح ۱۰۸۰ یورو/MT FD

منعقد شد. در بازار نقدی، پلی‌استایرن معمولی حول قیمت ۹۰۰ یورو معامله شد. تولیدکنندگان به علت بالا بودن هزینه تولید سعی می‌کنند تا آنجا که می‌توانند قیمت این محصول را افزایش دهند. به گفته یکی از فعالان در بازار PS برخی از تولیدکنندگان PS

تصمیم داشتند قیمت PS را در ماه ژوئن ۲۰ یورو و برخی دیگر ۴۰ تا ۵۰ یورو بالا ببرند. تولیدکنندگان نگران مازاد موجودی کالای خود نیستند، چرا که تصمیم دارند در ماه جولای فعالیت خود را متوقف کرده به تعمیر تاسیسات خود بپردازند.

رشد قیمت HDPE

قیمت قراردادهای HDPE (به روش قالب‌گیری تزریقی) در هفته گذشته افزایش یافت و به ۹۲۰ یورو / MT FD رسید. قیمت قراردادهای HDPE (قالب‌گیری دمشی) هم تا ۹۲۵ یورو بالا رفت. در بازار نقدی، HDPE (قالب‌گیری تزریقی) در اروپای شمال غربی به قیمت ۸۳۰ یورو معامله شد، در حالی‌که قیمت HDPE (قالب‌گیری دمشی) به ۸۴۰ یورو رسید. در واقع قیمت HDPE به دلیل وجود تقاضای نسبی در بازار و کسادی اوضاع محصول در منطقه تقریبا ثابت بود.

بازار آرام LDPE

قیمت قراردادهای LDPE (برای مقاصد عمومی) تفاوت چندانی با هفته قبل نداشت و در آلمان در سطح ۹۲۰ یورو و در ایتالیا در سطح ۹۱۵ یورو ثابت بود. البته قیمت نقدی آن به علت تقویت افزایش اتیلن در ماه جولای و انتشار خبر کمبود LDPE در بازار نقدی کمی بالاتر رفت. قیمت نقدی LDPE در اروپای شمال غربی در هفته گذشته به ۸۸۰ یورو رسید و این در حالی بود که در هفته قبل از آن LDPE به قیمت ۸۳۰ یورو معامله شده بود. به گفته یکی از فعالان صنعت «LDPE در اروپای شمال شرقی حتی با قیمت ۹۰۰ یورو هم معامله شد. تقاضای محلی افزایش یافته و تمایل برای خرید محصولات اروپایی از کشورهای آسیایی نیز نسبتا افزایش یافته است. همچنین رونق بازار LDPE، در برنامه تولید آن مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در اروپا به وجود آورده است. این محصول مشتریان خاص خود را داشته و انتظار می‌رود جو روانی خرید برای LDPE اروپایی همچنان مثبت باقی بماند. قیمت این محصول در ‌آمریکایی و آسیایی نیز تقریبا ثابت بود.»

تثبیت نرخ PVC در اروپا

قیمت قراردادهای PVC در اروپا در هفته گذشته تقریبا ثابت بود و قراردادها در آلمان در سطح ۷۳۰ یورو و در ایتالیا در سطح ۷۲۵ یورو منعقد شد. البته تولیدکنندگان در تلاشند تا قیمت PVC را در قراردادهایشان بالا ببرند، که علت آن هم افزایش قیمت مواد خام EDC و VCM است. همچنین یکی از عوامل ارزش PVC افزایش ارزش تولید کلر در نتیجه کاهش مجدد عرضه کربنات سدیم در بازارهای اروپایی بود. در این اثنا قیمت PVC در بازارهای نقدی اروپا افزایش شدیدی را تجربه کرد. قیمت در اروپای شمال غربی از ۵۸۰ یورو در هفته قبل به ۶۲۰ یورو در این هفته رسید. در ترکیه، قیمت تقریبا ثابت بود. در بازار ترکیه قیمت PVC نقدا ۹۵۰ دلار / MT CFR معامله شد.

افزایش قیمت قراردادهای نقدی LLDPE

اگرچه قیمت قراردادهای LLDPE در هفته گذشته در اروپای شمال غربی در سطح ۹۰۰ یورو ثابت بود، اما قیمت آن در بازارهای نقدی شدیدا افزایش یافت و ۳۰ یورو بالاتر از قیمت هفته قبل از آن با قیمت ۸۶۰ یورو معامله شد.به دلیل کمبود LLDPE در بازار و افزایش تقاضا برای خرید (زیرا خریداران پیش‌بینی کرده بودند که در ماه جولای با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو خواهند شد) قیمت این محصول در بازارهای نقدی بالا رفت. از این رو مصرف‌کنندگان واقعی و معامله‌گران به تکاپو افتادند تا موجودی کالای خود را قبل از آنکه قیمت‌ها افزایش یابند، خریداری کنند. در واقع از عوامل مهم افزایش قیمت LDPE تمام شدن موجودی کالای مصرف‌کنندگان حقیقی بود. به گفته یکی از فعالان بازار بسیاری از فعالان بازار اروپا پیش‌بینی می‌کنند LLDPE خاورمیانه در ماه جولای بازارهای اروپا را هدف قرار خواهد داد. البته با در نظر گرفتن تاخیر در تولید و حمل‌ونقل، شرکت پتروشیمی پترو ربیق اولین محموله LLDPE خود به چین را در ماه آگوست تحویل خواهد داد.

منبع: شرکت کارگزاری بانک ملی ایران