محصولات پتروشیمی گران شد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: در هفته‌ای که گذشت، بازار محصولات پتروشیمی با نوسان‌های بسیاری روبه‌رو بود، تا آنجا که عرضه کم و تقاضای زیاد خریداران سبب شد تا قیمت این محصولات در بورس کالا با رشد همراه باشد، در این میان با افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، این محصولات در بازار غیررسمی نیز روند رو به رشدی را تجربه کردند. با این حال بسیاری از فعالان اقتصادی، علت اصلی افزایش قیمت‌ها را عرضه کم از سوی پتروشیمی‌ها می‌دانند و معتقدند افزایش قیمت از سوی پتروشیمی‌‌ها سبب شده است تا خریداران واقعی محصولات پتروشیمی قادر به خرید از بورس کالا نباشند، این در حالی است که برخی از کارشناسان پتروشیمی‌ها معتقدند که عرضه توسط آنها در بورس کالا گاهی از حد نیاز مشتریان نیز بیشتر است، اما با این حال تقاضای زیاد بازار سبب می‌شود تا نرخ این محصولات رشد داشته باشد؛ چرا که رقابت در بورس کالا بر سر خرید این محصولات، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. این در حالی است که فعالان اقتصادی علت اصلی افزایش قیمت محصولات پتروشیمی را در بازار غیررسمی تحویل با تاخیر برخی محصولات از سوی پتروشیمی‌ها می‌دانند و معتقدند در بسیاری از موارد خریداران کالاها مجبور شوند تا یک ماه نیز برای دریافت محموله‌های پتروشیمی انتظار بکشند و به این ترتیب قیمت این محصولات در بازار غیررسمی افزایش می‌یابد. اما با این حال افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در حالی که قیمت جهانی این محصولات تغییر محسوسی را تجربه نکرده است و همچنین قیمت جهانی نفت نیز طی چند روز اخیر کاهش داشته است، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما با این حال در معاملات روز سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته شاهد افزایش نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا و همچنین بازار غیررسمی بودیم.

رقابت در بورس کالا بر سر محصولات شیمیایی

برخی از فعالان اقتصادی نیز افزایش قیمت محصولات پتروشیمی را تنها به برخی محصولات نسبت می‌‌دهند و افزایش و کاهش قیمت‌ها را مقطعی می‌دانند، با این حال در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا محصولات شیمیایی رشد اندکی نسبت به هفته گذشته داشتند.

در این روز کربنات سدیم سنگین پتروشیمی شیراز با حجم ۱۰۰۰ تن و نرخ ۱۹۲۴ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۱۹۹ ریال خریداری شد. آروماتیک سنگین عرضه شده از سوی پتروشیمی بوعلی‌سینا با نرخ ۵۳۰۴ ریال با حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله شد. همچنین آمونیاک مایع پتروشیمی شیراز با قیمت ۱۹۹۳ ریال و آمونیاک محلول همین پتروشیمی با قیمت ۴۹۸ ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله شد. آمونیاک مایع عرضه شده از سوی پتروشیمی خراسان با نرخ ۱۹۹۳ ریال با حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله شد. آرگون پتروشیمی فجر با حجم ۲۰۰ تن و نرخ ۶۵۰۰ ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۳۰۰۰ ریال خریداری شد. الکیل بنزن خطی صنایع پتروشیمی با حجم ۱۰۰۰ تن و با نرخ ۱۲۸۵۰ ریال عرضه و معامله شد.

همچنین الکیل بنزن خطی عرضه شده از سوی پتروشیمی بیستون با حجم ۱۰۰۰ تن و قیمت ۱۱۵۸۸ ریال عرضه شد که در رقابت با نرخ ۱۲۳۵۰ ریال خریداری شد. ارتوزایلین پتروشیمی بروزیه با قیمت ۷۶۴۷ ریال و حجم ۱۰۰۰ تن و بنزن همین پتروشیمی با قیمت ۶۷۶۱ ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه و معامله شد. اوره صنعتی پتروشیمی خراسان با حجم ۵۰۰ تن و قیمت ۲۵۷۱ ریال و کریستال ملامین همین پتروشیمی با حجم ۵۰۰ تن و نرخ ۱۰۶۱۴ ریال عرضه و معامله شد. پلی‌اتیلن تزریقی ۵۶۲۰ عرضه شده از سوی پتروشیمی اراک با نرخ ۱۱۱۰۰ ریال و حجم ۹۲۰ تن عرضه و معامله شد. اسیدنیتریک پتروشیمی شیراز با حجم ۱۰۰۰ تن و قیمت پایه ۲۱۴۰ ریال عرضه و معامله شد، همچنین پلی کربنات رنگی پتروشیمی خوزستان با نرخ ۲۵۴۵۰ ریال و حجم ۲۰ تن عرضه و معامله شد.

محصولاتی که در بورس کالا خریدار نداشتند

پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۶۰۵۰۵ پتروشیمی جم با نرخ ۱۰۵۸۵ ریال و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه و معامله نشد. گاز پروپان پتروشیمی بندر امام با قیمت ۴۵۱۰ ریال و حجم ۵۰۰ تن نیز عرضه و معامله نشد.

همچنین منو‌اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون با نرخ ۵۰۲۰ ریال و حجم ۵۰۰ تن و پارازایلین پتروشیمی بروزیه با نرخ ۹۰۷۸ ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه و معامله نشد.

گریدهای متفاوت اپوکسی‌رزین‌ها نیز روز گذشته در بورس کالا با اقبال از سوی خریداران مواجه نشدند، به این ترتیب اپوکسی رزین مایع‌ای ۶ عرضه شده از سوی پتروشیمی خوزستان با نرخ ۲۵۰۰۰ ریال عرضه و معامله نشد و تنها گرید ای ۱۱ اپوکسی‌رزین جامد پتروشیمی خوزستان با قیمت ۲۲۰۰۰ ریال خریداری شد.

پلی‌اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم با حجم ۳۰۰۰ تن و قیمت ۱۰۵۸۵ ریال عرضه و معامله نشد. همچنین اکستراکت عرضه شده از سوی نفت سپاهان نیز با قیمت ۴۲۵۰ ریال خریداری نداشت.