بورس نیوز- اعلام گزارش ناامید‌کننده وضعیت اشتغال ایالات‌متحده بار دیگر امیدها را برای احیای اقتصاد این کشور به یاس تبدیل کرد و همین امر نیز تاثیر منفی خود را بر بازارهای فلزات جهان مشهود ساخت.

اعلام گزارش ناامید‌کننده وضعیت اشتغال ایالات متحده بار دیگر امیدها را برای احیای اقتصاد این کشور به یاس تبدیل کرد و همین امر نیز تاثیر منفی خود را بر بازارهای فلزات جهان مشهود ساخت.

در روز جمعه با افت قیمت فلزات پایه و به خصوص مس، باز هم هفته‌ای منفی برای بازارهای فلزات رقم خورد.

در روز پنج شنبه دپارتمان کار ایالات متحده طی گزارشی اعلام کرد که میزان مشاغل از دست رفته در این کشور طی ماه ژوئن ۴۶۷‌هزار مورد بوده و نرخ بیکاری آمریکا نیز بدین ترتیب به ۵/۹درصد رسیده است. این نرخ بیکاری در ۲۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.اعلام این خبر بار دیگر چشم‌انداز تقاضای فلزات پایه را تیره کرد و سرمایه‌گذاران این گونه بازارها را نیز به سمت فروش بخشی از دارایی‌های خود سوق داد.

شایان ذکر است که رشد ۹/۶درصدی ذخایر مس بازار شانگهای در طول این هفته نیز در افت قیمت این محصول علاوه بر گزارش منفی اشتغال تاثیر‌گذار بوده است.

طی معاملات روز جمعه در بازار فلزات لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده ۳/۱درصد ارزان شد و به ۴۹۷۰‌دلار رسید. قیمت این کالا در طول هفته دو‌درصد کاهش یافته است.

در این میان آلومینیوم با افتی ۴/۲درصدی به قیمت ۱۶۰۱‌دلار در هر تن رسید. قیمت آلومینیوم طی این هفته به میزان سه‌درصد کاهش یافته است. همچنین هر تن روی تحت قرار داد مشابه با حدود ۱/۱درصد کاهش به قیمت ۱۵۵۵‌دلار دست یافت و معاملات هفتگی را با دو‌درصد افت قیمت به پایان برد.

سرب نیز برای تحویل در سه ماه آینده بدون تغییر خاصی به قیمت ۱۷۰۰‌دلار رسید. قیمت این فلز در طول هفته بیش از یک‌درصد کاهش یافته است.نیکل در روز جمعه با کاهشی ۱/۲درصدی به ۱۶۱۰۰‌دلار رسید. قیمت این فلز در طول هفته دو‌درصد بالا رفته است.در این میان قلع در روز جمعه بدون تغییر محسوسی به قیمت ۱۴۳۰۰‌دلار رسید. قیمت در طول این هفته بیش از سه‌درصد افت کرده است.در پی وضعیت نابسامان پیش آمده در بیشتر بازارهای کالایی به تبع گزارش اشتغال ایالات متحده، سرمایه‌گذاران باز هم فعالیت‌های خود را به سوی بازار طلا که از آن به عنوان بهشت امن سرمایه‌گذاری نام می‌برند؛ متمایل کردند.طی معاملات روز جمعه در بازار لندن، قیمت هر اونس طلا برای تحویل نقدی ۳۹/۲‌دلار (۳/۰‌درصد) افزایش یافت و به ۱۸/۹۳۲‌دلار رسید. قیمت طلا در طول هفته افت مختصری را تجربه کرده است. در حالی که در روز جمعه بازار کالایی نیویورک به علت تعطیلات روز استقلال این کشور فعالیتی نداشت، قیمت طلا در بازارهای آسیایی و اروپایی رشد مختصری را پشت سر گذاشت.